زمینه‌های اجتماعی عفاف در قالب امر به معروف و نهی از منکر محقق می‌شود
کد خبر: 1322201
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
حجت‌الاسلام دانشی:

زمینه‌های اجتماعی عفاف در قالب امر به معروف و نهی از منکر محقق می‌شود

گروه اندیشه:زمینه‌های اجتماعی عفاف در قالب امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و مراعات‌های اجتماعی و همچنین زمینه‌های حکومتی عفاف در سایه اعتلای فرهنگ عفاف در جامعه وسالم سازی چهره جامعه محقق خواهد شد.


حجت‌الاسلام اصغر دانشی، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: حجاب وعفاف به تعبیر امام علی(ع) مقاومت در برابرشهوت‌هاست و شهید مطهری نیزازآن به رام بودن قوه شهوانی تحت کنترل عقل وایمان یاد می‌کند.



وی ادامه داد: در قرآن کریم 10 آیه در رابطه با حجاب ذکر شده وسوره نور نیز به‌طوراختصاصی به بیان لزوم عفاف وشیوه‌های رسیدن به آن و مبارزه با آلودگی‌های جنسی پرداخته است.



استحکام بنیاد خانواده؛ از فواید عفاف



دانشی در رابطه با فواید عفاف در جامعه خاطرنشان کرد: استحکام بنیاد خانواده، عزت و سربلندی، دستیابی به قدر و منزلت خدایی، فرونشاندن آتش شهوت، پاکی، قناعت و سلامت جامعه از مهمترین ثمرات  حجاب و عفاف محسوب می‌شود.



این مدرس حوزه در رابطه با مراتب عفاف، ابراز کرد: عفاف در سه مرحله  عفت در میل جنسی، در اعضای بدن و افکار بروز می‌کند ودر مرحله سوم انسان به جایی می‌رسد که فلسفه حجاب وعفاف را درک کرده و ظاهر و باطنش یکسان می‌شود به نحوی که حتی تفکر گناه نیز به ذهن او خطور نمی‌کند.



دانشی با اشاره به زمینه‌های حجاب وعفاف در جامعه بیان کرد: اعمالی مانند ایمان، نماز، آگاهی، وجدان اخلاقی، کنترل نگاه زمینه‌های فردی عفاف را ایجاد می‌کند و اموری مانند مراقبت در خانواده،غیرت، ازدواج بهه‌موقع  و پاکدامنی والدین موجب شکل‌گیری زمینه‌های خانودادگی عفاف می‌شوند.



وی ادامه داد: زمینه‌های اجتماعی عفاف در قالب امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و مراعات‌های اجتماعی وهمچنین زمینه‌های حکومتی عفاف در سایه اعتلای فرهنگ عفاف در جامعه وسالم سازی چهره جامعه محقق خواهد شد.



تاریخچه عفاف از بدو خلقت انسان است



دانشی با اشاره به آیه 22 سوره اعراف، تاریخچه عفاف را از بدو خلقت انسان تلقی کرد وافزود: خداوند در قرآن با تشریح نحوه  ازدواج دختران شعیب با حضرت موسی وهمچنین معرفی حضرت مریم(س)، آسیه و حضرت زهرا(س) به ارائه الگوهای برتر حجاب وعفاف پرداخته است.



این مدرس دانشگاه در رابطه با راه‌کارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه خاطرنشان کرد: تقویت ایمان و تقوا، غیرت مردان، حجاب و پوشش، تربیت صحیح و وراثت از مهمترین راه‌کارهای گسترش عفاف در جامعه هستند.



حجت‌الاسلام اصغر دانشی اظهار کرد: چشم‌چرانی، برهنگی و بی‌حجابی، مشاهده فیلم‌های فاسد و مستهجن، خلوت با نامحرم، ترک ازدواج، زینت و آرایش زن، مشاهده روابط جنسی دیگران و لباس و غذای نامناسب از مهمترین مقدمات رفتارهای نامشروع جنسی در جامعه هستند.



وی در پایان با بیان پیامدهای حجاب و عفاف در جامعه تصریح کرد: امنیت فردی و اجتماعی، کمک به حفظ سلامت جامعه و تحکیم بنیان خانواده، رسیدن به آرامش روحی در اثر اطاعت از پروردگار، کمک به رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه تثبیت ارزش‌ها در جامعه، مجری حکم قران شدن، شریک جرم دیگران نبودن از جمله ثمرات حجاب و عفاف است.

captcha