مرتفع شدن مسائل حاشيه‌ای در ازدواج جوانان نيازمند عزم همگانی است
کد خبر: 2563878
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶

مرتفع شدن مسائل حاشيه‌ای در ازدواج جوانان نيازمند عزم همگانی است

گروه اجتماعی: مدرس معارف دانشگاه بيرجند با بيان اينكه ازدواج آسان بايد فرهنگ‌سازی شود، گفت: مسائل حاشيه‌ای و فرعی به مشكلی اساسی برای ازدواج جوانان تبديل شده كه مرتفع شدن اين موضوع نيازمند يك عزم همگانی است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی، ذبيح‌اله اوحدی، مدرس معارف دانشگاه بيرجند‌ شب گذشته، 28 تيرماه در نشست ازدواج آسان در غرفه «سبك زندگی به‌سوی تمدن قرآنی» در نمايشگاه قران بيرجند با بيان اين مطلب گفت: ازدواج در دين مبين اسلام و ديگر اديان مقدس شمرده شده و جوانان بايد به نكاتی كه درباره ازدواج در قرآن به آن اشاره شده توجه و آن را اجرا كنند، خانواده‌ها نيز راه را برای ازدواج به‌موقع، آگاهانه و آسان برای جوانان باز و از تجمل‌گرايی و سخت‌گيری در اين زمينه پرهيز كنند.
وی با اشاره به اينكه ماديات خوشبختی نمی‌آورد و وجود مهريه‌های سنگين و نامعقول به سد بزرگی در مقابل ازدواج جوانان تبديل شده است، اظهار كرد: مهريه بايد در شأن دختران و متناسب با موقعيت آنان و شناختی كه از طرف مقابل خود دارند، باشد.
مدرس معارف دانشگاه بيرجند با بيان اينكه بايد برای ازدواج هدف مشخص كرد، گفت: ازدواج وسيله‌ای برای رسيدن به آرامش و بندگی خدا و اجرای احكام الهی است.
اوحدی با تأكيد بر اينكه آدمی با «سير و سلوك خانوادگی» می‌تواند اساسی‌ترين گام‌ها را در مسير بهروزی و كمال بردارد و به‌سوی غايت تربيت سير نمايد و به لقاءالله نايل آيد، اظهار كرد: هركه دوست دارد كه خدای متعال را پاك و پاكيزه ملاقات كند، پس بايد او را با همسر ملاقات كند.
وی با اشاره به تأكيد فراوان اسلام بر ازدواج گفت: اين همه تأکید بر تشكيل خانواده فقط برای بقای نسل نيست، بلكه حقيقتی بالاتر و والاتر از آن نيز مطرح است و آن اين‌كه با تشكيل خانواده و سلوك خانوادگی بسياری از كمالات انسان عرصه ظهور می‌يابد؛ تا جايی‌كه عبادت و بندگی انسان متأهل به هيچ وجه با عبادت و بندگی انسان مجرد قابل قياس نيست.
اوحدی با اشاره به اينكه ازدواج بايد سراسر شادی و خوشی باشد، تأكيد كرد: آنچه امروز در جامعه ما ازدواج را از حالت خوشی به نارحتی مبدل كرده، توقعات و بازی‌های نقشی در قالب مادر شوهر، خواهر شوهر، عروس و ... است در حالی در هيچ كجای قرآن و روايات اهل بيت(ع) به همچنين پديده‌ای چون نقش بد مادر شوهر و مادر زن و ديگر عناوين نشده است.
وی با بيان اينكه تمامی مشكلات ازدواج به‌خاطر مهندسی نكردن اين مسئله است، گفت: عدم آگاهی كامل درباره امر نكاح، حسن اعتماد غلط، عدم مديريت در چهره‌شناسی مهم‌ترين مشكلاتی است كه بايد شناسايی و بدان عمل شود.
مدرس معارف دانشگاه بيرجند با بيان اينكه ازدواج آسان بايد فرهنگ‌سازی شود، يادآور شد: مسائل حاشيه‌ای و فرعی به مشكلی اساسی برای ازدواج جوانان تبديل شده كه مرتفع شدن اين موضوع نيازمند يك عزم همگانی است.
captcha