آشنايی با سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی در بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها»
کد خبر: 2565982
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸

آشنايی با سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی در بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها»

گروه فعاليت‌های قرآنی: در بخش «قرآن، آموزگار د‌لها» بيست‌و‌يكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن غرفه‌ای به منظور آشنايی با سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی در نظر گرفته شده كه بازديدكنندگان با حضور در اين غرفه نظرات خود را در خصوص سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی بر روی يك تخته سياه می‌نويسند.

مجتبی جعفريان، معاون بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها» در بيست‌و‌يكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) درباره فعاليت‌های اين بخش از نمايشگاه قرآن گفت: برپايی روزانه محافل انس با قرآن دانش‌آموزی از جمله برنامه‌های بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها» است كه اين محافل قرآنی در طول برپايی نمايشگاه قرآن هر روز پيش از اذان مغرب با حضور بيش از 100 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه مناطق آموزش و پرورش شهر تهران برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود: دانش‌آموزان پس از قرائت قرآن در محافل انس با قرآن بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها» افطار را مهمان اين بخش هستند و پس از افطار نيز به قصه‌های قرآنی كه از سوی كارشناسان و مربيان قرآنی در اين سالن بيان می‌شود گوش می‌كنند كه البته قصه‌های قرآنی تنها برای دانش‌آموزان شركت‌كننده در محافل انس با قرآن نبوده و تمامی بازديدكنندگان از بخش آموزش می‌توانند از اين قصه‌ها بهره‌مند شوند.
معاون بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها» ادامه داد: يكی از فعاليت‌های جديد بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها» كه امسال برای نخستين‌بار در نظر گرفته شده غرفه «سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی» است كه اين غرفه در راستای فرمايشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهميت سبك زندگی اسلامی راه‌اندازی شده است و بازديدكنندگان در هر گروه سنی كه باشند با حضور در اين غرفه، نكاتی را پيرامون سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی ياد می‌گيرند و در ادامه حضور خود در اين غرفه، افكار و عقايد خود را پيرامون سبك زندگی اسلامی ـ ايرانی بر روی تخته سياهی كه در اين غرفه تعبيه شده، می‌نويسند.
جعفريان غرفه «صحت قرائت و پاسخگويی به سوالات» در دو بخش آقايان و بانوان را از ديگر غرفه‌های بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها» دانست و عنوان كرد: بازديدكنندگان از اين بخش در صورت تمايل به غرفه «صحت قرائت و پاسخگويی به سوالات» سر می‌زنند و پس از قرائت قرآن و نماز اشكالات احتمالی آنان از سوی كارشناسان بيان می‌شود و در ادامه نيز در صورتی كه پرسشی در اين خصوص داشته باشند، می‌توانند پاسخ آن را از كارشناسان حاضر در اين غرفه‌ها بگيرند.
وی با اشاره به غرفه «قدمگاه ملائك» در بخش «قرآن، آموزگار دل‌ها» اظهار كرد: بازديدكنندگان اين بخش با حضور در غرفه «قدمگاه ملائك» به ختم صلوات می‌پردازند و هر كس كه در اين ختم صلوات شركت می‌كند بايد حداقل 300 صلوات بفرستد و در غرفه «گلبرگها» نيز كه به منظور ختم قرآن كريم است هر يك از مراجعه‌كنندگان يك صفحه از قرآن را قرائت می‌كنند تا در ختم گروهی قرآن شركت كنند و براين اساس روزانه يك ختم قرآن در اين غرفه انجام می‌شود.
معاون بخش آموزش بيست و يكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن ادامه داد: «قرآن و خلاقيت» از ديگر غرفه‌های در نظر گرفته شده برای اين بخش است كه كودكان و نوجوانان با حضور در اين غرفه از ابزار و وسايلی كه مربيان حاضر در غرفه در اختيار آنان می‌گذارند دست به خلاقيت‌های هنری زده و كاردستی‌های قرآنی، كارت‌پستال‌های قرآنی و سفالگری با مفاهيم قرآنی را انجام می‌دهند و در پايان كار از مربيان حاضر در بخش جايزه می‌گيرند.
وی در اين بخش از سخنان خود با راه‌اندازی غرفه «فرشتگان زمينی» در بخش «قرآن، آموزگار دلها» اشاره كرد و افزود: اين غرفه برای دانش‌آموزان استثنايی راه‌اندازی شده و روزانه تعدادی از دانش‌آموزان استثنايی شهر تهران در اين غرفه حاضر شده و به خلق آثار هنری با مضامين قرآنی می‌پردازند.
جعفريان در ادامه به غرفه معرفی «طرح‌های ملی قرآنی» اشاره كرد و گفتدر اين غرفه، طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم، 10 هزار مدرسه فوق‌برنامه‌ای قرآن، بيش از هزار و 300 مدرسه برنامه‌ای قرآن، منشور توسعه فرهنگ قرآنی و... در قالب ارائه بروشورها، كتاب‌های جديدالتاليف قرآنی و نرم‌افزارهای آموزشی و... به بازديدكنندگان از اين بخش معرفی می‌شود و همچنين در غرفه كناری «طرح‌های ملی قرآنی» نيز غرفه‌ای به منظور ارائه شيوه‌های آموزشی موسسات قرآنی در زمينه حفظ، روخوانی و روان‌خوانی قرآن راه‌اندازی شده كه امسال برای نخستين‌بار در طول برپايی نمايشگاه قرآن، شيوه‌های آموزشی برخی از موسسات قرآنی در زمينه آموزش قرآن به بازديدكنندگان ارائه می‌شود.
وی در بخش ديگری از سخنان خود عنوان كرد: يكی از فعاليت‌های بخش «قرآن، آموزگار دلها» كه مشابه آن در سال‌های گذشته وجود نداشت «فن‌آوری و آموزش قرآن» است و در اين غرفه كه در قالب كلاس درس برای دانش‌آموزان طراحی شده، مربی حاضر در كلاس، كودكان و نوجوانان بازديدكننده از بخش را گردهم می‌آورد و مطالبی را درباره فن‌آوری و آموزش قرآن به آنان ارائه می‌كند و در ميان صحبت‌های خود مطالب آموزشی پيرامون راه‌اندازی وبلاگ‌های قرآنی و دينی و انجام فعاليت‌های قرآنی در حوزه فضای مجازی به دانش‌آموزان ارائه می‌كند كه البته اين غرفه از بخش آموزش به اين دليل كه به فن‌آوری و تكنولوژی روز دنيا ارتباط دارد مورد استقبال خوبی از سوی كودكان و نوجوانان قرار می‌گيرد و حاضران در اين غرفه علاقه زيادی برای يادگيری نحوه استقاده از فن‌آوری‌های روز دنيا برمبنای قرآن از خود نشان می‌دهند.
وی در ادامه با شاره به غرفه «تجلی قرآن در آيينه علوم»، گفت: اين غرفه برای نوجوانان در نظر گرفته شده و دختران و پسران نوجوان با حضور در اين غرفه با علومی كه در قرآن به آنها اشاره شده آشنا می‌شوند و همچنين در غرفه كناری «تجلی قرآن در آيينه علوم» نيز غرفه‌ای برای كودكان با عنوان «تجلی قرآن در آيينه هنر» پيش‌بينی شده تا كودكان با حضور در اين غرفه با بهره‌گيری از هنر سفالگری به خلق آثاری با مضامين كعبه، محراب، مسجد، عبادت مُهر و... بپردازند كه البته از ويژگی‌های اين غرفه آن است كه مربی حاضر در غرفه به آموزش سفالگری برای كودكان می‌پردازد.
captcha