انواع سوگند خوردن از منظر قرآن کریم
کد خبر: 2731270
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
امام جمعه اسلامشهر تبیین کرد:

انواع سوگند خوردن از منظر قرآن کریم

کانون خبرنگاران نبأ/ معصومه فتح‌الهی: امام جمعه اسلامشهر با اشاره به دیدگاه اسلام درباره سوگند، گفت: اگر برای ترک تقوا و اصلاح و نیکی به مردم سوگند یاد کنید چنین سوگندهایی مانع از انجام وظیفه شما نیست پس این سوگندها را ترک کنید و به خاطر خداوند به مردم خدمت کنید.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، هشتمین نشست تفسیر قرآن با محوریت تفسیر آیات ۲۲۴ الی ۲۲۶ سوره بقره با حضور امام جمعه اسلامشهر در موسسه دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام نوروزی در ابتدای این نشست امام جمعه اسلامشهر در تفسیر آیه 224 سوره بقره به بیان دیدگاه اسلام درباره سوگند پرداخت و گفت: از نظر دین اسلام، اصولاً سوگند یاد کردن، کار مطلوب و ممدوحی نیست. به همین جهت سوگند یاد کردن به سه بخش تقسیم می شود.

وی افزود: دسته اول سوگندهایی که مردم بدون نیت و توجه بر زبان جاری می‌کنند؛ سوگندهایی که با نیت و قصد گفته می‌شود اما برای کارهای خلاف شرع از جمله ترک واجبات و مستحبات است؛ به عنوان نمونه، انسانی که در حال ناراحتی سوگند یاد کند که صله رحم را قطع کند؛ دسته سوم سوگندهایی است که برای کارهای مطلوب و مهم گفته می‌شود مثل کسی که سوگند یاد می‌کند دیگر نماز شب بخواند، این نوع قسم معتبر و عمل به آن واجب است.

امام جمعه اسلامشهر در ادامه به شان نزول آیه 224 سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَیْمانِکُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَیْنَ النَّاسِ وَ اللَّهُ سمِیعٌ عَلِیمٌ؛ خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید! و براى اینکه نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (سوگند یاد ننمایید)! و خداوند شنوا و داناست». شأن نزول این آیه درباره یکی از یاران پیامبر اسلام(ص) به نام عبدالله بن رواحه است.

وی افزود: نقل می‌کنند که میان داماد و دختر عبدالله بن رواحه اختلافی روی داد و او به جای صلح، سوگند یاد کرد که در کار آنها دخالتی نکند. این آیه نازل شد که فرمود: خداوند را در معرض قسم‌هایتان قرار ندهید. اصلاح میان دو نفر مخصوصاً اگر از اقوام باشند یکی از کارهای بزرگ دین ماست. اگر برای ترک تقوا و اصلاح و نیکی به مردم سوگند یاد کنید چنین سوگندهایی مانع از انجام وظیفه شما نیست پس این سوگندها را ترک کنید و به خاطر خداوند به مردم خدمت کنید.

امام جمعه اسلامشهر در پایان این نشست در تفسیر آیه 225 گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید: «لا یُؤَاخِذُکمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فى أَیْمَنِکمْ وَ لَکن یُؤَاخِذُکم بمَا کسبَت قُلُوبُکمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ» خدا شما را بر سوگندهای لغو و بیهوده مواخذه نخواهد کرد ولیکن شما را به آنچه که در دل دارید مواخذه می‌کند.

یادآور می‌شود، جلسات تفسیر قرآن با حضور حجت‌الاسلام نوروزی روزهای چهارشنبه، ساعت 12 تا 10 ظهر در محل دارالتلاوة این موسسه برگزار می‌شود و شرکت برای عموم آزاد است.

captcha