ضرورت برنامه‌ریزی سالانه برای مسابقات قرآن/ آیین‌نامه‌های رایج،پاسخگوی نیاز نوجوانان نیست
کد خبر: 3224221
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
داوران مسابقات قرآن خوزستان:

ضرورت برنامه‌ریزی سالانه برای مسابقات قرآن/ آیین‌نامه‌های رایج،پاسخگوی نیاز نوجوانان نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: داوران مرحله استانی بیست و پنجمین مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه شرکت ملی گاز خوزستان پیرامون این مسابقات به ضرورت برنامه‌ریزی سالانه در برگزاری مسابقات و ارائه طرح‌های نوین و ایجاد انگیزه در بالا بردن کیفیت مسابقات اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، برگزاری مسابقات قرآن در ادارات، نهادها و سازمان‌ها چند سالی است که با هدف انس و آشنایی بیشتر محیط‌های اداری با کلام الهی و بهره‌مندی از آن در زندگی فردی و اجتماعی تدوین شده است.

برگزاری مسابقات قرآن در محیط‌های اداری و اختصاص اندکی از زمان کارکنان که درصد بالایی از اجتماع را تشکیل می‌دهند در طولانی مدت بتواند تاثیرگذاری قرآنی برجای بگذارد که البته این امر مستلزم ارتباط همیشگی این افراد با آموزه‌ها و علوم قرآن کریم است تا رشته میان فرد و معجزه حضرت پیامبر اسلام(ص) از میان نرود.

مرحله استانی بیست و پنجمین مسابقات قرآن کریم و نهج‌البلاغه شرکت ملی گاز ایران در خوزستان نیز با حضور 117 شرکت‌کننده از سراسر استان برگزار شد.

در این میان احمدرضا درخشان، داور بخش تجوید و وقف و ابتدا مسابقات قرآن کریم شرکت گاز استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن کریم شرکت گاز شاهد هیچ‌گونه پیشرفتی نبوده‌ایم، افزود: بنابراین مسابقات از نظر کیفی همانند سال‌های گذشته برگزار شد.

نبود برنامه‌ریزی سالانه در این مسابقات
وی یکی از معضلات گریبان‌گیر این مسابقات را نداشتن برنامه‌ریزی سالانه عنوان کرد و گفت: لزوم یک برنامه‌ریزی تخصصی برای این مسابقات مشاهده می‌شود.

درخشان بیان کرد: برای چندمین سال متوالی به مسئولان اجرایی این مسابقات پیشنهاد می‌دهیم که برای راه‌یافتگان به مسابقات کشوری کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی بیشتری برگزار کنید اما متأسفانه کار علمی خاصی صورت نمی‌گیرد.

حضور اندک شرکت‌کنندگان متخصص قرآنی
داور تجوید بخش آقایان مسابقات گاز استان خوزستان با اشاره به اینکه داوری بخش قرائت رشته حفظ را بر عهده داشته‌ است، بیان کرد: در این رشته از مسابقات تنها یک نفر از شرکت‌کنندگان به شکل تخصصی و البته شخصی به تمرین پرداخته و کیفیت کار خود را ارتقا داده بود و بیشتر شرکت‌کنندگان به حفظ سوره‌های  کوچک قرآن کریم پرداخته بودند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری تعدادی کارگاه‌های آموزشی قرآنی برای شرکت‌کنندگان در شرکت گاز خبر داد و افزود: متأسفانه برگزاری این کارگاه‌ها از نظر کیفی سطح مطلوبی ندارند.

درخشان تصریح کرد: نحوه امتیازدهی به شرکت‌کنندگان در این مسابقات با ارفاق و بدون سخت‌گیری همراه بود.

داور بخش تجوید در پایان پیشنهاد داد: بالاخره برای این مسابقات زحمتی کشیده شده است و افرادی که در این مسابقه حضور یافتند سرمایه‌های شرکت گاز هستند در نتیجه بهتر است با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به غنی‌تر شدن مسابقات کمکی شایان کرد.

کاهش کیفیت مسابقات قرآن در سال‌های گذشته تا کنون
ناجی حیدری نیز که در مسابقات قرآن شرکت گاز استان خوزستان داوری رشته حسن حفظ را برعهده داشت، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نبود تحول اساسی در نحوه برگزاری این مسابقات افزود: هر چه از برگزاری این مسابقات طی سال‌های مختلف می‌گذرد شاهد کاهش کیفیت آن هستیم.

وی هدف از برگزاری این مسابقات را ابزاری برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه عنوان کرد و گفت: رسیدن به این هدف مستلزم ایجاد انگیزه‌ها و ارائه طرح‌های جدید قرآنی  است.

ارائه طرح‌های نوین و ایجاد انگیزه افزایش‌دهنده کیفیت مسابقات قرآن
حیدری از حضور چهره‌های جدید قرآنی در این مسابقات خبر داد و افزود: متأسفانه کیفیت حضور چهره‌های جدید چندان مطلوب نبوده است.

داور رشته حسن حفظ به تشریفاتی برگزار شدن این مسابقات اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات بدین شیوه و صرف استفاده از بخشنامه و دستورالعمل  نه‌تنها جوابگو نخواهد بود بلکه هیچ سودی با خود به همراه نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با وجود تهدیدهای فراوان، قرآن کریم بهترین دستورالعمل برای نسل جوان است که متأسفانه کلام الهی با کم‌لطفی مواجه شده است.

ضرورت اهتمام بیشتر متولیان به امور قرآنی
حیدری در پاسخ به این پرسش که قرآن کریم چگونه می‌تواند جایگاه خود را در جامعه به دست آورد پیشنهاداتی را ارائه داد: تحقق این امر به اهتمام بیشتر متولیان قرآنی و مسئولان ادارات نسبت به امور قرآنی و داشتن دغدغه آنها بازمی‌گردد.

داور رشته حسن حفظ در پایان گفت: در سال‌های گذشته با برگزاری افتتاحیه‌ها، اختتامیه‌ها، تبلیغات خوب و برنامه‌های جنبی از جمله برپایی نمایشگاه، انگیزه شرکت‌کنندگان افزایش داده می‌شد که این دوره از مسابقات بدین صورت پیش نرفت.

captcha