ایجاد دارالشفاء در بقعه متبرکه امامزاده محمد بن‌حسن(ع) الیگودرز
کد خبر: 3319782
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
رضایی خبر داد:

ایجاد دارالشفاء در بقعه متبرکه امامزاده محمد بن‌حسن(ع) الیگودرز

گروه هنر: طراح پروژه احداث آستان مقدس امامزاده محمد بن‌حسن(ع) الیگودرز از ایجاد قسمتی تحت عنوان دارالشفا به تأسی از پنجره فولاد حرم مطهر امام رضا(ع) جهت سهولت زیارت بیماران و همچنین، ارتباط معنوی زائران با بقعه قدیمی خبر داد.

 مسلم رضایی، طراح پروژه احداث آستان مقدس امامزاده محمد بن‌حسن(ع) الیگودرز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: در طراحی و معماری احداث پروژه آستان مقدس امامزاده محمد بن‌حسن(ع) الیگودرز علاوه بر رعایت ضوابط معماری اسلامی و ایرانی سه کار ویژه انجام گرفت.
وی افزود: یکی حفظ بقعه قدیمی امامزاده محمد بن حسن(ع)، طراحی قسمت دارالشفا و استفاده از شیر سنگ‌های قدیمی اطراف امامزاده در محوطه‌سازی.
رضایی در مورد حفظ بقعه قدیمی بیان کرد: در حرم خیلی از ائمه معصومین(ع) همچون امام حسین(ع) و امام رضا(ع)، قبور مطهر در سرداب‌هایی پایین‌تر از تراز کف محوطه و ساختمان‌های فعلی قرار دارد و صحن‌ها و ضریح‌های فعلی بر روی همان سرداب‌ها بنا شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: با الهام از حرم همین ائمه بزرگوار، با توجه به اختلاف ارتفاع بیش از سه متر کف بقعه قدیمی با تراز جاده دسترسی مجاور بقعه، ضمن هماهنگی وکسب اجازه از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان و نظر مساعد و رهنمودهای وی، از اختلاف ارتفاع موجود حداکثر استفاده را بردایم.
رضایی گفت: طراحی آستان را طوری انجام دادیم که بقعه قدیمی در طبقه پایین با همان شکل و نمای داخلی برای آیندگان حفظ شود و صحن جدید در طبقه فوقانی احداث و ضریح جدید هم دقیقا در آکس ضریح قدیمی طبقه پایین، در محل صحن جدید نصب شود.
وی افزود: طراح پروژه ایجاد قسمتی تحت عنوان دارالشفاء را به تاسی از پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) جهت سهولت زیارت بیماران و همچنین ارتباط معنوی زائران با بقعه قدیمی و یادمان صدها بیماری که در این مکان متبرک شفا گرفته اند ، عنوان کرد.
طراح پروژه احداث آستان مقدس امامزاده محمد بن حسن(ع) الیگودرز در خصوص استفاده از شیرسنگی ها در محوطه سازی ضلع شرقی آستان مقدس امامزاده محمد بن حسن(ع) اظهارکرد: در فرهنگ ایل بزرگ بختیاری،  شیر سنگی نمادی از شجاعت، شهامت، غیرت، جنگ‌آوری و مردانگی است که به یادمان بزرگ‌مردان این قوم که دارای این صفات بوده‌اند، نصب می‌شده است.
وی عنوان کرد: ازآنجایی‌که در کنار بقعه قدیمی امامزاده محمد بن حسن(ع)، سه شیر سنگی رها شده و در حال تخریب وجود داشت، بعد از اتمام عملیات احداث آستان مقدس امامزاده محمد بن حسن(ع) تصمیم گرفتیم در مسیر پله دسترسی ضلع شرقی آستان که طبقه پایین را به طبقه فوقانی وصل می‌کند، سه پاگرد (استراحت‌گاه) طراحی کنیم و در هر پاگرد یکی از  شیر سنگی‌ها نصب شود.
رضایی افزود: دقت کردیم که جهت شیرها  دقیقاً روبه آستان مقدس امامزاده محمد بن حسن(ع) باشد تا علاوه بر این‌که این شیر سنگی‌ها به‌عنوان یک المان تاریخی از آسیب‌های احتمالی حفظ شده، نشانی از ارادت قلبی و طویل‌المدت مردمان بختیاری به این امامزاده واجب‌التعظیم باشد.

captcha