تلاوت معنامحور با جلسات بلندمدت قرآنی نهادینه شود
کد خبر: 3354103
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

تلاوت معنامحور با جلسات بلندمدت قرآنی نهادینه شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه برگزاری جلسات هفتگی قرآنی می‌تواند یکی از راهکارهای نهادینه شدن تلاوت مهنامحور باشد، گفت: اندک بودن جلسات هفتگی قرآنی در درازمدت به این موضوع آسیب وارد می‌کند.

حمید چنانی، حافظ کل قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مدرس علوم قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون تلاوت معنامحور اظهار کرد: تسلط قاریان بر این نوع از قرائت قرآن کریم مستلزم آگاهی از بخش‌های مختلف در چارچوب ترجمه و تفسیر قرآن کریم است.

وی ادامه داد: آشنایی با تاریخ تلاوت، تلاوت‌های تفسیری، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم از جمله سطوحی است که قاری باید نسبت به آن‌ها مسلط شده تا بتواند قرائت معنامحوری داشته باشد.

چنانی با بیان اینکه استفاده ما از این تلاوت و تأکید بر اجرا در محافل و مجالس محدود به برگزاری کنگره‌ها و همایش‌ها شده است، تصریح کرد: اجرایی شدن اقدامات در توسعه این تلاوت به صورت مقطعی و فصلی مشاهده می‌شود و در عمل نسبت به آن کمترین کارها و اقدامات صورت گرفته است.

جلسات قرآنی بلندمدت اندک است

این حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه برگزاری جلسات هفتگی قرآنی می‌تواند یکی از راهکارهای نهادینه شدن این نوع از قرائت قرآن کریم در کشور باشد، افزود: اندک بودن جلسات هفتگی قرآنی در درازمدت به این موضوع آسیب وارد می‌کند. زمانی که مقام معظم رهبری بر تلاوت معنامحور تأکید می‌کنند، یعنی این امر باید به «فرهنگ» تبدیل شود.

وی افزود: آموزش این نوع قرائت می‌تواند از مدارس نیز آغاز شود؛ اما به دلیل آنکه در مدارس مشاور امور قرآنی وجود ندارد و فعالیت‌های مرتبط با قرآن کریم بر عهده مربی پرورشی است که عمدتاً از امور قرآنی بی‌اطلاع است، نمی‌توان نسبت به تدوین برنامه‌های زیربنایی در مدارس برای آموزش تلاوت معنامحور امیدوار بود.

نهادینه شدن تلاوت معنامحور نیازمند گذشت زمان است

چنانی گفت: برنامه‌های مختلفی برای قشر تیزهوش در عرصه‌های علمی وجود دارد، اما در امور قرآنی از این گونه برنامه‌ها برای نخبگان قرآنی بی‌بهره هستیم. اجرای کرسی تلاوت که از تهران و مشهد آغاز شد و در خوزستان نیز به اجرا درآمد حرکتی مطلوب در نهادینه شدن این نوع قرائت به شمار می‌رفت که اکنون کمرنگ شده است. برگزاری محافل انس با قرآن به صورت ماهانه در اماکن پرتردد مردم همچون زیارتگاه‌ها جایگاهی برای تمرین این امر بود. اما با تعطیلی این محافل ماهانه و کم‌تر شدن محافل انس با قرآن در سطح شهر این موضوع نیز از اذهان دور می‌شود.

حافظ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه گفت: نهادینه شدن تلاوت معنامحور نیازمند گذشت زمان است و به دلیل آنکه جلسات هفتگی قرآن کریم نیز اندک است این موضوع به تعویق می‌افتد.

وی با بیان اینکه تفسیر و معنا در قرآن کریم زیرمجموعه وقف و ابتدا به شمار می‌رود، عنوان کرد: بر این اساس آشنایی با وقف و ابتدا برای تسلط بر تلاوت معنامحور مهم‌تر از تجوید است.

captcha