برگزاري محافل قرآني؛ فرصتي براي تبيين ارتباط ابعاد مختلف زندگي بشر با قرآن
کد خبر: 3469347
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

برگزاري محافل قرآني؛ فرصتي براي تبيين ارتباط ابعاد مختلف زندگي بشر با قرآن

گروه فعاليت‌هاي قرآني: نفر دوم مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با بيان اينكه بايد از فرصت برگزاري محافل قرآني به‌منظور بيان مباحث قرآنی مرتبط با زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، بین‌المللی استفاده كرد، گفت: اين امر باعث تشويق مردم به انس بيشتر با قرآن كريم مي‌شود.

ماجد نصری، نفر دوم مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه دوره سی و هفتم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون بررسی دلایل کاهش برگزاري محافل قرآنی، اظهار کرد: با توجه به اینکه در تدوین بودجه و کاهش قسمت‌هايي از آن، بخش فرهنگی در رأس اين کاهش قرار دارد؛ اندك شدن برگزاري محافل قرآني می‌تواند به مباحث اقتصادی نیز مربوط باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت مباحث فرهنگی در کشور ما اندک است، گفت: با توجه به تهدیدات فرهنگی که کشورمان با آن مواجه است همچنان شاهد کمترین سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه فرهنگی هستیم؛ مهم‌ترین بخش فرهنگ که می‌تواند جوانان را از تهدیدات مصون دارد انس و تلاوت قرآن کریم است.

نصری برگزاري محافل قرآنی را از برنامه‌های مؤثر در سراسر کشور بر جوانان دانست و گفت: برگزاري محافل قرآنی مردم را تهییج و تشويق كرده و به آن‌ها انگیزه بخشيده و به سوی انس و یادگیری قرآن كريم هدایت می‌کند و می‌تواند رنگ و بوی قرآنی به جامعه ببخشد.

این قاری خوزستاني عنوان کرد: یکی دیگر از دلايل کمی رونق محافل قرآنی عدم اهمیت به قرآن کریم است، این امر بسیار مشهود است و بر اساس آیات قرآن کریم «وَقالَ الرَّسولُ يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا» پیامبر اسلام(ص) نیز از در نزد خداوند نسبت به اين موضوع شکایت می‌کند و این امر دلیلی بسیار واضح است که ما ارزش، اهمیت و انس با قرآن کریم را نهادینه نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در ادارات و سازمان‌ها به ضرورت اهمیت قرآن کریم و برنامه‌ریزی برای امور قرآنی مشاهده نمی‌شود، گفت: مدیریت ادارات به سوی تخصص پیشرفته و اگر مديران ارزشي باشند توجه و انس با قرآن بیشتر می‌شود.

نصری تصریح کرد: برگزاری محافل قرآنی در هر مناسبت ملی و مذهبی بدان معناست که به شکرانه هر رخداد میمون و مبارک در کشورمان همچون دفاع مقدس، هفته بسیج، هفته دولت، دهه فجر انقلاب اسلامی محفلي قرآني برگزار شده و به تلاوت آيات الهي مي‌پردازيم و مي‌توان در اين ميان نيز درون اين محافل مباحث قرآنی مرتبط با زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، بین‌المللی نيز براي مردم بيان شود؛ چرا که قرآن کریم با همه ابعاد زندگی بشر مرتبط است و مسائل و موضوعات مختلف اجتماعی بايد برای مردم با قرآن کریم ارتباط داده شود.

وی گفت: مسئولان و مدیران باید خود را به قرآن کریم نزدیک کنند و از نیروهای قرآنی در امور ادارات و سازمان‌ها بهره جویند و این نیروها نيز به تربیت مدیران قرآني آینده اقدام کنند.

captcha