هيئت‌امناي مساجد پيش‌قدم برگزاري محافل قرآني باشند/ ضرورت استفاده از امكانات مساجد در برگزاري محافل
کد خبر: 3469732
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
فعال قرآني خوزستان:

هيئت‌امناي مساجد پيش‌قدم برگزاري محافل قرآني باشند/ ضرورت استفاده از امكانات مساجد در برگزاري محافل

گروه فعالیت‌های قرآنی: عبدالكاظم حيدري با بيان اينكه قاريان و هيئت‌امناي مساجد پيش‌قدم برگزاري محافل قرآني باشند، گفت: استفاده از امكانات موجود در برگزاري محافل قرآني همچون قاريان بومي و مكان مساجد ضروري است.

عبدالکاظم حیدری، قاری و فعال قرآنی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون کاهش رونق محافل قرآنی و مجالس قرآنی، با اشاره به اینکه یکی از دلایل کاهش محافل قرآنی به مباحث اقتصادی بازمی‌گردد، اظهار کرد: تا پیش از این برگزاری این محافل بر عهده متولیان و سازمان‌ها و ادارات بوده اما اکنون به دلایل اقتصادی این امر کمرنگ شده و کاهش یافته است.

وي بيان كرد: برگزاری محافل و مجالس قرآنی می‌تواند با استفاده از امکانات موجود در مساجد و حسینیه‌ها صورت گیرد؛ چراکه در این اماکن جمعیت نمازگزار و سیستم صوتی وجود دارد و مي‌توان در رايزني با برخي از قاريان از قرائت آن‌ها نيز بهره برد. همچنین، از ديگر سو استفاده از امکانات موجود شامل استفاده از قاریانی می‌شود که به صورت رایگان و یا هزینه دریافتی اندک قرائت می‌کنند.

حیدری گفت: دعوت از قاریان برون‌استانی و یا بین‌المللی در برگزاري محافل و مجالس قرآني ضروری و لازم نیست؛ چراکه قصد از برگزاری محافل قرآنی بازتاب پررنگ قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه برخي مسئولان کمتر به قرآن کریم اهمیت می‌دهند،گفت: برگزاری محافل و مجالس مربوط به قرآن کریم به قصد قربه‌الی‌الله هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. محفل قرآنی به جمعیت هزار نفری بستگی ندارد و همین که تعدادی از مردم علاقه‌مند و نمازگزاران در محضر قرآن قرار گیرند مطلوب است و در طولانی مدت تأثیرگذار خواهد بود.

حیدری افزود: البته باید بر این امر تأکید داشت که برگزاری محافل قرآنی هزینه چندانی برای ادارات و سازمان‌ها به جای نمی‌گذارد و یکی از دلایل کم بودن برگزاری محافل قرآنی عدم التزام مسئولان به قرآن کریم است.

این قاری قرآن کریم گفت: قاریان قرآن نیز با توجه به وضعیت موجود باید از خود مایه گذاشته و هزینه‌ها را کاهش دهند و البته آنها که از نظر مالی بی‌نیاز هستند نیز از حق‌الزحمه خود صرف‌نظر کنند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم قرآنی جهادی در مدارس مناطق محروم اهواز، گفت: قاریان شرکت‌کننده در این محافل قرآنی به صورت رايگان براي دانش‌اموزان به اجراي برنامه قرآني مي‌پردازند و با استقبال بسيار مواجه مي‌شوند كه همين استقبال باعث دلگرمي قاريان مي‌شود.

اين پيشكسوت و فعال قرآني خوزستانی گفت: برگزاری محافل و مجالس مربوط به قرآن کریم به قصد قربه‌الی‌الله هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. محفل قرآنی به جمعیت هزار نفری بستگی ندارد و همین که تعدادی از مردم علاقه‌مند و نمازگزاران در محضر قرآن قرار گیرند مطلوب است و در طولانی مدت تأثیرگذار خواهد بود.

حیدری افزود: البته باید بر این امر تأکید داشت که برگزاری محافل قرآنی هزینه چندانی برای ادارات و سازمان‌ها به جای نمی‌گذارد و یکی از دلایل کم بودن برگزاری محافل قرآنی عدم التزام مسئولان به قرآن کریم است.

این قاری قرآن کریم گفت: قاریان قرآن نیز با توجه به وضعیت موجود باید از خود مایه گذاشته و هزینه را کاهش دهند و البته آن‌ها که از نظر مالی بی‌نیاز هستند نیز از حق‌الزحمه خود صرف‌نظر کنند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم قرآنی جهادی در مدارس مناطق محروم اهواز، گفت: ما قاریان شرکت‌کننده در این محافل قرآنی هیئت‌امنای مساجد، مسئولان و قاریان باید پیش‌قدم شده و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

حيدري با تأكيد براينكه در برگزاري برنامه‌هاي قرآني نبايد از ادارات دولتي تنها توقع داشت، تصريح كرد: هیئت‌امنای مساجد، مسئولان و قاریان باید پیش‌قدم شده و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند؛ برگزاری محافل قرآنی به صورت تخصصي ضرورتی ندارد و حتماً لازم نیست از دیگر استان‌ها قاری آورده شود.

captcha