رونق‌بخشي محافل قرآني با الگوبرداري از عزاداري مردمي در محرم و صفر
کد خبر: 3472502
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
محمدی‌مجد تصريح كرد:

رونق‌بخشي محافل قرآني با الگوبرداري از عزاداري مردمي در محرم و صفر

گروه فعاليت‌هاي قرآني: نفر دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان و حافظ كل قرآن كريم با بيان اينكه مسئولان بايد به ايفاي نقش خود در رونق فعاليت‌هاي قرآني بپردازند، گفت: تکیه اصلی در اين ميان بر کار خودجوش مردمي است؛ اگر خواستار رونق‌بخشی به محافل قرآنی هستيم بايد الگویی مردمی از عزاداری محرم و صفر شکل گيرد.

محمدجواد محمدی‌مجد، حافظ کل قرآن کریم و دارنده رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون چگونگی رونق‌بخشی به محافل قرآنی، اظهار کرد: نمی‌توان کمرنگ‌شدن مجالس و محافل قرآنی در استان و شهرستان‌ها را منکر شد.

وی ادامه داد: اما با اين وجود نيز نمی‌توان ميزان دقيق اين كاهش را اعلام كرد چراکه آمار دقیقی از این امر در دست ما نیست که بخواهیم به مقایسه میان سال‌های گذشته و اکنون بپردازیم. اما کاهش نسبتاً محسوسی را شاهد هستیم و باید ارزیابی دقیقی پیرامون دليل و چرايي کم‌شدن محافل قرآنی صورت گیرد.

محمدی‌مجد با بیان اینکه بايد اين موضوع ریشه‌یابی شود، گفت: كاهش فعاليت هاي فرهنگي و قرآني در بخشی که مربوط به ادارات است، امري طبیعی است چراكه كشورمان دچار مشکلات اقتصادی شده اما در بخش مردمی نیز کاهش بسیاری را در عرصه قرآني شاهد بوده‌ایم.

این حافظ قرآن کریم با اشاره به شور و اشتياق مردم به برپايي عزاداري در ايام سوگواري حسيني گفت: در عزاداري ماه‌هاي محرم و صفر هیچ‌گونه کمبودی مشاهده نمی‌شود بلکه این‌گونه اقدامات با افزايش هرساله نيز روبرو هستند و براين اساس اگر خواستار رونق‌بخشی به محافل قرآنی هستيم بايد الگویی مردمی از عزاداری محرم و صفر شکل گرفته و امور قرآني به دست مردم قرار داده شود. در برخی از کشورهای اسلامی همچون مصر برخی از مردم محفل قرآنی را در منازل خود برپا می‌کنند و توقعی از ادارات و سازمان‌های دولتی نیز ندارند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت انجام خودجوش فعاليت‌هاي قرآني در مردم وجود دارد، گفت: وقتی که در مجالس عزاداری حسینی این امر نهادینه شده چرا نتوان این امر را در عرصه قرآن کریم پیاده کرد؛ با استناد به حدیث نبوی(ص) قرآن و عترت در کنار یکدیگر قرار دارند و قرآن بدون اهل‌ بیت(ع) و بالعکس موردقبول نیست.

دارنده رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان ادامه داد: به منظور مبارزه با اقدامات دشمن باید محافل قرآني و مربوط به اهل‌ بيت(ع) با یکدیگر در جامعه وجود داشته باشند.

وی عنوان کرد: با تفکر به این موضوع كه چگونه مي‌شود امور قرآني رونق يابد غیر از آنکه امور به دست مردم باشد راه دیگری وجود ندارد. البته باید مسئولان نقش خود را ایفا کنند اما تکیه اصلی بر کار خودجوش مردمي است.

captcha