جشنواره خاتم نگارش داستان کوتاه درباره پیامبر(ص) را هموار کرد
کد خبر: 3553944
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
رونمایی کتاب‌های جشنواره خاتم/1

جشنواره خاتم نگارش داستان کوتاه درباره پیامبر(ص) را هموار کرد

گروه ادب: دبیر علمی جشنواره خاتم گفت: برگزاری جشنواره خاتم سبب شد نویسندگان به نگارش داستان کوتاه درباره پیامبر(ص) ترغیب شده و این مسیر را هموارتر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی از کتاب‌های منتخب آثار نخستین جشنواره خاتم و رونمایی از پوستر جایزه کتاب صادق صبح امروز با حضور محمود لولاچیان، عضو هیئت مدیره بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع)، مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب، علی‌اکبر اشعری، رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن اجتماعات مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.
مجید قیصری، دبیر علمی جشنواره خاتم درباره این جشنواره گفت: وقتی این جشنواره را تشریح می‌کردیم، درباره تعریف داستان کوتاه سؤال می‌شد و به ناچار نمونه و مصداق‌هایی از داستان‌های کوتاه آمریکایی را عنوان می‌کردیم، اما با برگزاری این جشنواره اکنون مصداق‌هایی داریم که جای امیدواری است و سبب می‌شود آثار فاخرتری را در آینده شاهد باشیم.
وی با اشاره به تعداد آثار رسیده به دبیرخانه نخستین جشنواره خاتم افزود: در مجموع 950 اثر طی چهار ماه به دبیرخانه ارسال شد که با غربالگری اولیه به 760 عنوان اثر رسیدیم؛ از این تعداد نیز 520 اثر در گروه بزرگسال قرار گرفت که با ارزیابی داوران در نهایت 66 اثر به مرحله نهایی راه یافت و در گروه کودکان و نوجوانان نیز 240 اثر انتخاب شد که با ارزیابی‌های داوران به 50 اثر نهایی رسید. چکیده هر یک از گروه‌ها در کتاب‌های جداگانه‌ای چاپ شده است که امروز رونمایی می‌شود.
قیصری ادامه داد: امیدوارم آثار خوبی برای دومین دوره جشنواره خاتم ارسال شود که علاقه‌مندان تا 15 بهمن‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه دومین جشنواره خاتم ارسال کنند.
دبیر علمی جشنواره خاتم یادآور شد: شاید در دیدگاه نخست آثار رسیده به این جشنواره از نظر کمی و کیفی ایده‌آل نباشد، اما گام‌هایی برداشته شده است و آثاری به نگارش درآمده که ارزش خواندن را دارند.
در ادامه این مراسم محمدسرور رجایی، شاعر افغانستان، منتقد و روزنامه‌نگار گفت: ما این روزها خبرهای خوبی می‌شنویم و این نشان همدلی و همزبانی ایران و افغانستان است. باور دارم که افغانستان کشور عزیز من که نیم قرن، سراسر آشوب و جنگ را تجربه کرده است، استعداد این را دارد که سرزمین گل و تبسم و لبخند باشد.
رجایی در ادامه شعری در وصف پیامبر اکرم(ص) خواند که در ادامه می‌آید:
«دنیا پر از خبر و خبر از ولای اوست
تجدید مهربانی‏ یِ دنیا برای اوست
از حُسن خلق اوست که باغست جلوه‏گر
هر برگ گل صحیفه‏‏ای از پلک‏های اوست
دریا و کوه‏ها و بیابان و آسمان
تفسیر عاشقانه ای از ربّنای اوست
هرشب خیال گشته و تا صبح می‏وزم
دائم پرنده‏ وار دلم در هوای اوست
گل دادن و شکفتن یک جمعه ناگهان
از اتفاق روشن غار حرای اوست
آری بخوان سرود شکفتن که بعد از این
آواز جبرییل که روحی فدای اوست
آواز جبرییل، الف و لام و میم، قاف
اِقرَء بِاِسمِ ربّک از ماجرای اوست»
در ادامه این مراسم کتاب‌های جشنواره خاتم ویژه کودک و نوجوان و بزرگسال و پوستر جایزه کتاب صادق رونمایی شد.
captcha