آثار برگزیده جشنواره خاتم دستمایه کارهای هنری شود
کد خبر: 3553981
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
رونمایی کتاب‌های جشنواره خاتم/2

آثار برگزیده جشنواره خاتم دستمایه کارهای هنری شود

گروه ادب: مدیرعامل شهر کتاب با بیان اینکه در کاروان تولید اندیشه اسلامی و شیعی جشنواره خاتم می‌تواند زمینه تولید اندیشه‌های بسیاری را فراهم کند، گفت: از دل آثار برگزیده جشنواره خاتم می‌توان فیلم، تئاتر، نمایشنامه رادیویی، نقاشی و انیمیشن استخراج کرد و این آثار می‌تواند دستمایه کارهای هنری برای تمام دنیا باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب صبح امروز 24 آذرماه در مراسم رونمایی از کتاب‌های جشنواره خاتم و پوستر جایزه کتاب صادق با اشاره به دلایل طراحی جشنواره خاتم گفت: گمان می‌کنم هر یک از ادیان ابراهیمی پیامی برای مردم جهان داشته‌اند، به عنوان مثال حضرت موسی(ع) پیام شریعت و قانون را به مردم جهان داد، پیام حضرت ابراهیم(ع) دعوت به عشق و محبت بود و پیام آخرین پیامبر، حضرت محمد(ص) نیز پیام اخلاق برای جهانیان است.
وی افزود: اخلاق، پایان‌پذیر نیست و دین اسلام می‌تواند با بال‌های اخلاق به تمام جهانیان معرفی شود. آنچه از پیامبر(ص) می‌دانیم اخلاق است و امروز به آن نیاز جدی داریم؛ از این رو جشنواره خاتم نیز آمده است تا از زندگی پیامبر اکرم(ص) که از حیث اخلاقی بی‌نهایت است، امکان صید مرواریدهای بسیاری از دریای زندگی نبوی را فراهم کند که می‌تواند در قالب داستان کوتاه برای جامعه مؤثر باشد.
فیروزان با بیان اینکه آموزه‌های اسلام در راستای تربیت انسان و حرکت به سمت عبودیت و ایمان است، بیان کرد: در رابطه با جشنواره خاتم، داستان کوتاه انتخاب شد؛ چرا که در شلوغی امروز، داستان کوتاه می‌تواند نیاز امروز جامعه را پاسخ دهد؛ هر چند نگارش داستان کوتاه از رمان دشوارتر است و باید در فضای محدودتری این داستان تبیین شود.
وی تصریح کرد: در حوزه تفکر، داستان کوتاه به عنوان یک خلاقیت مادر است و از دل آن می‌تواند فیلم، تئاتر، نمایشنامه رادیویی، نقاشی و انیمیشن استخراج شود، همچنین این آثار می‌تواند دستمایه کارهای هنری برای تمام دنیا باشد و خدمتی را به معرفت بشری ارائه دهد.
مدیرعامل شهر کتاب در ادامه عنوان کرد: داستان کوتاه برای تربیت و اثرگذاری قدرتمند‌تر از رمان است، داستان کوتاه عبادت و ذکر و سیر و سلوک بوده و رسیدن به اشتراک با آن حادثه است و همین که در جاده رحمت قرار می‌گیریم، به این اشتراک خواهیم رسید.
وی یادآور شد: داستان کوتاه تخلق و تأدب به آداب و اخلاق و تمرین تقرب است، ما امروز در کاروان تولید اندیشه اسلامی و شیعی این سرزمین قرار گرفته‌ایم و این جشنواره می‌تواند زمینه تولید فکرها و اندیشه‌های بسیاری را فراهم کند.
فیروزان ادامه داد: جایزه کتاب صادق از این جهت راه‌اندازی شد تا زمینه‌ساز تولید کتاب‌های بیشتری در رابطه با امام صادق(ع) باشد و در این راستا دانشگاه امام صادق(ع) نیز همکاری خواهد داشت و علاوه بر کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرند و امیدواریم طرح‌ها و فکرهای نو در آن ایجاد شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، معاون دانشگاه امام صادق (ع) نیز در ادامه گفت: دشمنان پیامبر اکرم (ص) و دین مبین اسلام با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنرهای مختلفی چون انیمیشن، سینما، پوستر، کاریکاتور و ... درصدد هستند تا از توسعه و گسترش این دین جلوگیری کنند؛ از این رو در این راستا روحانیون وظیفه سنگین‌تری دارند و نباید تصور کرد فقط در منابر می‌توان به وظیفه خود عمل کرد؛ بلکه این لباس روحانیت همانند لباس سربازی است که باید در عرصه‌های فرهنگی نیز حضور پررنگ‌تری داشته باشد.
captcha