نیم قرن همنشینی با قرآن و دو دهه جلسه‌داری
کد خبر: 3587176
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
گزارشی از جلسه قرآن محمدرضا خرمیان؛

نیم قرن همنشینی با قرآن و دو دهه جلسه‌داری

گروه جلسات و محافل: جلسه آموزش عمومی قرآن، محمدرضا خرمیان، پنجشنبه‌ها ویژه بانوان در حالی برگزار می‌شود که متفاوت از سایر جلسات سنتی است به گونه‌ای که در ابتدای جلسه به بیان نکات تجویدی، سپس بیان احکام کاربردی پرداخته می‌شود و حسن ختام این جلسه تلاوت این قاری بین‌المللی و بیان مطالبی پیرامون آیات موضوعی است.

جلسه محمدرضا خرمیان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزش عمومی قرآن محمدرضا خرمیان، قاری بین‌المللی کشورمان، پنج‌شنبه‌ها ویژه بانوان در حالی برگزار می‌شود که متفاوت از سایر جلسات سنتی است به گونه‌ای که در ابتدای جلسه به بیان نکات تجویدی قرآن و رفع ایراد روخوانی و روان‌خوانی قرآن پرداخته می‌شود و در ادامه نکات فقهی و احکام کاربردی انجام می‌گیرد.
این جلسه که قدمتی حدود 20 ساله دارد با حضور بیش از 80 بانو در گروه‌های سنی مختلف در حسینیه بیت‌المعصومین(ع) تشکیل می‌شود که یک ساعت و نیم ابتدایی جلسه به آموزش قرآن و تعیین سطح افراد تازه وارد به این جلسه توسط فاطمه حمیدیان ـ از شاگردان استاد خرمیان ـ پرداخته می‌شود و سپس آموزش روزانه احکام موضوعی و کاربردی برپا می‌شود.
خرمیان طی آخرین جلسه به تاریخ 17 فروردین 96 به بیان نکات اخلاقی در زمینه ورع، اقسام و درجات آن، صبر و توبه و حیا همراه با بهره‌‌گیری از آیات، احادیثی از پیامبر ختمی مرتبت(ص) و اهل‌بیت(ع) پرداخت.
شاگردانی که مدرس قرآن شدند
هدی هاشمی‌گلپایگانی، یکی از شاگردان حاضر در این جلسه است که پس از طی کردند دوره‌ آموزشی، اکنون خود جلسه آموزش قرآن و تجوید را به صورت سیار سه روز در هفته در محله دروس تهران برگزار می‌کند و می‌گوید: از حدود هشت سال پیش با این جلسه از طریق یکی از دوستانش آشنا شده است.
وی ادامه می‌دهد: «در سال‌های ابتدا در جلسه به آموزش قرآن پرداخته می‌شد و اکنون نیز سخنرانی استاد به این جلسه افزوده شده است که موجب استفاده و بهره‌مندی بیشتر ما از مطالب ارائه شده در زندگیمان شده است».
حسینی دیگر شاگرد استاد خرمیان است که حضورش در جلسه به بیش از 15 سال می‌رسد و می‌گوید: «از فرهنگیان هستم که به دلیل مشغله کاری‌ام متأسفانه نتوانستم کلاس قرآن دایر کنم، اما از نکاتی که بیان می‌شود در مدرسه محل خدمتم برای دانش‌آموزان استفاده می‌کنم».
هنگامی که از او از انگیزه حضور 15 ساله‌اش در این جلسه می‌پرسم، اظهار می‌کند: «جلسات استاد، پربار است و با وجود حجم بالای کارهایم اما سعیم بر این است که پنج‌شنبه‌ها خودم را به این جلسه برسانم تا در محضر وی زانوی تلمذ بزنم».
جلسه قرآن محمدرضا خرمیان
تأثیر تنوع شیوه‌ کلاس‌داری در جذب شاگردان
براساس گزارش ایکنا، آشنایی بسیاری از شرکت‌کنندگان در این جلسه با معرفی دوستانشان با این جلسه رقم خورده است و این آشنایی را به فال نیک گرفته‌اند. سیف‌الله‌زاده که تنوع شیوه‌ کلاس‌داری را مهمترین عامل برای تقویت انگیزه شاگردان برای حضور مستمر در این جلسات سنتی قرآن می‌داند، بیان می‌کند: «من که تقریبا دو سال است توفیق حضور در این کلاس آموزشی را پیدا کرده‌ام، مطالب مفیدی را فراگرفته‌ام که در زندگی‌ام چه در تعاملات شخصی‌ام با خانواده، اقوام و دوستان و چه تعاملات اجتماعی‌ام بکار گرفته‌ام».
طاهره جهانبخش، مهندس مکانیک است که بیش از 15 سال است که در این جلسه حضور فعال دارد، می‌گوید: «در ابتدای این جلسه خانم حمیدیان به بیان نکات آموزشی قرآن و تجوید می‌پردازد و سپس خانم رزمی، احکام را بیان می‌کنند و ساعت پایانی این جلسه به تلاوت رسمی و درس پس دادن نزد استاد خرمیان سپری می‌شود».
شادابی و طراوات کلاس، موجب نشاط بیشتر بانوان
شاید بتوان گفت شادابی و طراوات کلاس، موجب نشاط بیشتر بانوان شرکت‌کننده در این جلسه و از سوی دیگر بیان موضوعی از قرآن و یا بعضا متناسب با نیاز روز جامعه، برگزاری مسابقه حضوری و پاسخ به سؤالات متداول موجب تقویت انگیزه شاگردان برای شرکت‌ در جلسه فوق شده است.
قدمت 20 ساله این جلسه با برپایی بیش از 10 دوره درس تجوید و آداب قرائت، صوت و لحن و موسیقی و نظم آوایی قرآن کریم همراه بوده است که حدوداً هر دوره یک سال و نیم به طول می‌انجامد.  
محمدرضا خرمیان در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص شیوه جلسه‌داری‌اش می‌گوید: «بهتر دیدم که در ساعات اولیه این جلسه یکی از شاگردانم که تحت نظارت به درجه مربی قرآنی رسیده‌ است، کلاس را آغاز کند که بعضا نیز به تعیین سطح بانوان جدید‌الورود می‌پردازد و در ادامه نیز احکام متناسب با نیاز روز جامعه و کاربردی و پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان توسط مربی مسلط به احکام انجام می‌شود و در ادامه پس از حضور من در یک ساعت و نیم پایانی جلسه، وضعیت درسی بانوان شرکت‌کننده در جلسه با قرائت چندین نفر از شاگردان انجام می‌شود و سپس درس جدید بیان می‌شود».
جلسه قرآن محمدرضا خرمیان
جلسه 17 فروردین با طعم دیگری همراه بود، با طعم هدیه‌ای از سوی مقام معظم رهبری به بانوان شرکت‌کننده، خرمیان اظهار می‌کند: «این سنت هر ساله این کلاس است که جلسه آغازینش را در ابتدای سال جدید با اهدای هدیه‌ای از سوی مقام معظم رهبری به قرآن‌آموزان تبرک می‌کند».
تعطیلی دوماه جلسه به دلیل فعالیت تبلیغی خارج از کشور
این جلسه هر پنج‌شنبه به صورت متداول از ساعت 9:30 صبح تا اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در حسینیه بیت‌المعصومین(ع) واقع در پاسداران، بوستان ششم، پلاک 115 ویژه بانوان تشکیل می‌شود که تنها دو ماه رمضان و محرم‌الحرام به دلیل برنامه‌های تبلیغی محمدرضا خرمیان در خارج از کشور تشکیل نمی‌شود.
همچنین این جلسه در نخستین شب جمعه ماه رجب‌المرجب، لیلةالرغائب، با تغییر ساعت، دو ساعت پیش از اذان مغرب و عشا تشکیل می‌شود که همراه با ضیافت افطاری و حضور حدود 300 بانوی قرآنی برگزار می‌شود که همراه با اقامه نماز این شب مبارک بین نماز مغرب و عشا است.
نیم قرن همنشینی با قرآن و دو دهه جلسه‌داری + عکس
لازم به ذکر است، محمدرضا خرمیان از قاریان بین‌المللی و از مدرسان قرآن کشور است که تاکنون به جهت تلاوت و تبلیغ قرآن به بیشتر کشورها اعزام شده است. وی متولد سال ۱۳۳۷ در تهران و دارای تحصیلات کارشناسی حقوق و کارشناسی‌ارشد علوم قرآن و حدیث است که نزد اساتیدی چون محمدتقی مروت و ابراهیم پور‌فرزیب(مولایی) کسب فیض کرده است.
وی دارای مقام‌های داخلی چون نفر دوم مسابقات سراسری قرآن کریم دانشجویی در سال ۶۵، نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم دانشجویی در سال۶۶ و نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح در سال ۶۶ است. همچنین رتبه دوم را در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هندوستان در سال۶۳ و رتبه نخست را در مسابقات بین‌المللی قرآن هندوستان در سال۷۱ کسب کرده است.

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مخاطب همیشگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۱:۳۵
0
0
جلسه استاد خرمیان متفاوت است به گونه‌ ای که خشکی جلسات دیگر رو نداره و نشاط به افراد می‌بخشد. خدا قوت
بانوی قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۱:۳۷
0
0
همیشه دوست داشتم تو این محافل و جلسات شرکت کنم و بهره ببرم ولی متاسفانه هنوز قسمتم نشده .. امیدوارم سال جدید فرصتی مهیا بشه تا تو این جلسات حضور پیدا کنم... خداوند اساتیدی چون استاد خرمیان رو حفظ کنه...
haajiabadi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۱:۴۲
0
0
چه خوبه که جلسات این استادهای قران رو به این کاملی همراه با تصویر میروید امیدوارم این راه. و ادامه بدهید و هرهفته یکی از این جلسات بطور کامل معرفی بشه
اللهیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۳۳
0
1
شاداب بودن اساتید در اینگونه جلسات به جذابیت جلسه کمک شایانی میکنه که استاد خرمیان از این دست اساتید با اخلاق و خوشرو هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۹:۰۷
0
0
جلسه ویژه بانوان؟؟؟
آخرش هم لابد بانوان تلاوت میکنند.
در این بیست سال یکی از شاگردان خانم توانایی تدریس پیدا مکرد که حتما ایشون باید عهده دار تدریس ویژه بانوان بشه؟
عفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۲:۳۴
0
0
این جلسه بسیار معنوی بود و ما از آن استفاده کریم. امیدوارم که این جلسات با حضور استاد پا برجا باشد
سارا
|
Austria
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۲:۳۸
0
0
سلام . با درود فراوان به استاد گرانقدر که سالها پیش در این مکان در خدمت ایشان تلمذ کردم و از درست خواندن نماز تا تجوید و احکام و تلاوت ، بهره گرفتم . بسیار سپاسگزارم که بهترین لحظات جوانی ام را به مدت سه سال در این فضا تنفس کردم . در حال حاضر که سالهاست بیرون از ایران زندگی میکنم حلاوت این جلسه همراهم هست و پایه اعتقادی ام را محکم نموده . از سرکار خانم حمیدیان و سرکار خانم جوادی پور هم کمال تشکر دارم . دعاگوی ایشان می باشم.
captcha