نمایش فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش با 14 غرفه در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3606103
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

نمایش فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش با 14 غرفه در نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش با 14 غرفه در موضوعات مختلف در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مهدی نعیمی، مدیر بخش آموزش و پرورش در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب گفت: امسال آموزش و پرورش با 14 غرفه فعالیت‌های قرآنی‌اش را در معرض دید عموم قرار داده است.
کارشناس مسئول قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: این غرفه‌ها که شامل آموزش مفاهیم قرآن به شیوه‌های هنری و خلاقیت است فعالیت‌های هنری ـ قرآنی در مدارس و کلاس‌های آموزشی را ارائه می‌دهد.
غرفه خلاقیت و عترت و مصباح‌الهدی(امام‌شناسی)
وی افزود: در کنار آن غرفه خلاقیت و عترت و مصباح‌الهدی(امام‌شناسی) است که یکی از طرح‌هایی که در آموزش و پرورش انجام می‌گیرد، شناخت بیشتر ائمه(ع) است که بر اساس این طرح هر کدام از استان‌های کشور بر روی یکی از معصومین(ع) کار ویژه‌تری انجام می‌دهند و  به شناخت تمام اهل‌ بیت(ع) می‌پردازند. مثلاً در شهر تهران در سال تحصیلی جدید امام موسی‌بن‌ جعفر(ع) به عنوان معصوم شاخص معرفی شده‌اند که مسابقات کتاب‌خوانی، مقاله‌نویسی، شعر و داستان در رابطه با این امام کار شده است.
نعیمی با اشاره به اینکه غرفه دیگر مخصوص فعالیت‌های قرآنی در میان دانش‌آموزان استثنایی است، اظهار کرد: دانش‌آموزان با نیازهای خاص نوع آموزش قرآنشان نیز متفاوت است. آنجا آموزش قرآن با شیوه‌های متفاوتی است که گوشه‌ای از آن در نمایشگاه به نمایش درآمده است.
غرفه قصه‌گویی قرآن کریم
مدیر بخش آموزش و پرورش در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بیان کرد: غرفه دیگر مربوط به قصه‌گویی قرآن کریم است که قصه‌های قرآنی همانطور که در مدارس آموزش داده می‌شود، اینجا نیز آموزش داده می‌شود تا به صورت غیرمستقیم مفاهیم قرآن به آنها آموزش داده شود.
وی با اشاره به غرفه فعالیت‌های گسترش نماز، اضافه کرد: یکی از مواردی که قرآن بر آن تکیه دارد آموزش نماز است و یکی از ارکان اصلی آموزش دینی نیز نماز است که گوشه‌‌ای از فعالیت‌های نماز در مدارس نیز در غرفه‌ای به نمایش گذاشته شده است.
نعیمی عنوان کرد: غرفه ختم قرآن یا گلبرگ‌های روزانه است که در این غرفه صفحات قرآنی به صورت جدا جدا تهیه شده است که افراد در کنار بازدید از نمایشگاه کار معنوی نیز انجام دهند و یک صفحه قرائت قرآن را به صورت روزانه داشته باشند.
ارائه گوشه‌ای از فعالیت‌های 700 دارالقرآن آموزش و پرورش
وی با اشاره به غرفه دارالقرآن‌ها و نوآموزان قرآنی در نمایشگاه، اظهار کرد: یکی از بخش‌ها که در آموزش و پرورش فعالیت‌های قرآنی را پیگیری می‌کند، دارالقرآن‌ها هستند که حدود 700 مرکز دارالقرآن در سراسر کشور به عنوان پایگاه علمی قرآنی در سطح مناطق آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند که در این غرفه بخشی از فعالیت آنها در زمینه آموزش، تولیدات، فعالیت آموزش قرآن برای سنین پائین دبستان و ... ارائه شده است.
کارشناس مسئول قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: از دیگر غرفه‌ها انتشار منادی تربیت است که نشر قرآنی آموزش و پرورش است که کتب قرآنی این نهاد توسط انتشارات منادی تربیت انجام می‌شود.
وی با اشاره به غرفه «سبک زندگی اسلامی در قرآن»، عنوان کرد: با توجه به آیاتی که در قرآن کریم درباره زندگی آمده است و بعضا آیاتی که به زندگی پیامبران اشاره دارد در این غرفه گوشه‌ای از این آیات ارائه شده است تا زمینه‌ای برای فراگیری سبک زندگی اسلامی باشد.
غرفه‌ها آموزش قرآن در بین عشایر
نعیمی اظهار کرد: از دیگر غرفه‌ها آموزش قرآن در بین عشایر است. چون طیف دانش‌آموزان در آموزش و پرورش متفاوت است از دانش‌آموزان استثنایی و با نیازهای ویژه گرفته تا دانش‌آموزان با استعدادهای درخشان و عشایر که بخشی از آموزش‌های قرآنی برای عشایر به نمایش گذاشته شده است.
وی بیان کرد: در کنار آن نیز غرفه محافل انس با قرآن است که به صورت مقطعی در مدارس انجام می‌شود که طی آن دانش‌آموزان نخبه قرآن به تلاوت آیاتی از قرآن می‌پردازند.
نعیمی با اشاره به نمایش نمادین جشن تکلیف دانش‌آموزان طی پنج شب، اظهار کرد: یکی از وظایف آموزش و پرورش در راستای فعالیت‌های دینی، آموزش دانش‌آموزان با امور دینی است و اینکه دانش‌آموزان به سن تکلیف می‌رسند این را با جشنی آغاز کنند که یکی از جشن تکلیف انجام شده و  طی چهار شب دیگر نیز این امر انجام می‌گیرد که طی آن دانش‌آموزان حضور پیدا می‌کنند و مراسم جشن تکلیف به صورت نمادین ویژه دختران و پسران انجام می‌گیرد.
وی با اشاره به حضور مؤلفین کتب درسی قرآن کریم در نمایشگاه، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که اولیا در این زمینه سؤال دارند روش آموزش کتب درسی قرآن کریم باشد که این مؤلفین در طی چند شب در نمایشگاه حضور دارند که علاقه‌مندان می‌توانند سؤالاتشان راجع به این کتب درسی قرآنی و شیوه‌های آموزش آن و اهداف کتب درسی، از آنها بپرسند.
یادآور می‌شود، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از هشتم خردادماه با شعار «قرآن؛ اخلاق، زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد که تا ۲۶ خردادماه پذیرای بازدید عموم علاقه‌مندان است.
captcha