تاثیر ابزار هنر بر نشر مفاهیم الهی در جامعه
کد خبر: 3637514
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

تاثیر ابزار هنر بر نشر مفاهیم الهی در جامعه

گروه اجتماعی: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسالت هنرمندان و پژوهشگران این است که عموم مردم را مورد هدف قرار داده و مفهوم قرآن را در قالب هنر به جامعه منتقل کنند، گفت: برای انتقال مفاهیم الهی از غیر مسجدی‌ها نباید غفلت کرد بلکه باید از تاثیر هنر برای انتقال مفاهیم الهی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین روز از «دهمین دوره آموزشی فرهنگی» اندیشه‌های آسمانی که همزمان با 11 شهریورماه در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، در جمع پژوهشگران و هنرمندان مساجد کشور اظهار کرد: وقتی جایی به خانه خدا شهرت پیدا می‌کند، رنگ و بوی خدایی گرفته و کسانی که در مسجد فعالیت می‌کنند، تلاش‌هایشان به ثمر می‌نشیند.
وی با بیان اینکه ما سکان‌دار نشر فرهنگ قرآنی در کشور هستیم، گفت: مسجد پایگاه معنوی محله است و اینکه با چه ابزاری می‌توان این فرهنگ را نشر داد یک سوال اساسی است.
حشمتی گفت: در راستای نشر معارف قرآنی در جامعه اول برای مسجدی‌ها و دوم برای کسانی که به مسجد نمی‌آیند، باید از ابزار هنر استفاده کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر تنها به مسجدی‌ها اکتفا کنیم غفلت کرده‌ایم، افزود: رسالت هنرمندان و پژوهشگران این است که عموم مردم را مورد هدف قرار داده و مفهوم قرآن را در  قالب هنر به جامعه منتقل کنند لذا پژوهش مقدمه‌ای برای انتقال مفاهیم الهی به جامعه است.
حشمتی با اشاره به اینکه دوران انقلاب دوران خطابه بود و بزرگان برای ما در مورد هر مسئله‌ای در مساجد صحبت می‌کردند، تصریح کرد: اکنون زمان ورود رسانه و هنر است، چرا که هنر با خلاقیت  همراه بوده و در هر زمانی کهنه و قدیمی نخواهد شد.
وی  با بیان اینکه هنر با زیبایی بیان می‌شود و بخش زیبا شناختی هنر برای همه مشهود است تصریح کرد: تابلوی مشهور استاد فرشچیان اثری زیباست که در کمترین زمان پیام خود را منتقل می‌کند.
حشمتی ادامه داد: هنر رسا است و در انتقال مفهوم سرعت دارد، لذا اگر متنی می‌نویسیم باید به زبان‌های مختلف ترجمه شود اما یک تابلو نقاشی در تمام دنیا زبان یکسانی دارد.
وی با اشاره به اینکه خصوصیت دیگر هنر، ماندگاری است، بیان کرد: در هنر ابهامی وجود دارد که در فرد سوالی ایجاد می‌کند و وقتی به این سوال پاسخ داده می‌شود در ذهن فرد ماندگار می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اگر بتوانیم هنرمندان را به خلق هنر مسجدی تشویق کنیم، آنگاه هنر آن هنرمند در انتقال مفاهیم الهی به ما کمک می‌کند.
وی خطاب به جوانان مسجدی حاضر در مراسم، اظهار کرد: بچه‌های مسجدی که هنرمندید و خداوند این ذوق هنری را به شما داده است؛ از هنرتان به درستی استفاده کرده و مفاهیم اعتقادی را در قالب هنر بین افراد جامعه منتقل سازید.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زبان قصه بهترین زبانی است که ما را به عمق یک ماجرا می‌برد، بر همین اساس از نمایشنامه، نمایش، فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن‌ها با انتخاب زیباترین قصص نیز به بهترین نحو می‌توان در انتقال مفاهیم اعتقادی بهره گرفت.
حشمتی با اشاره به  فیلم اثرگذار«روز واقعه» گفت: این فیلم در انتخاب قصه موفق بوده، چرا که فیلم‌های زیادی در خصوص عاشورا ساخته شده اما بینندگان با داستان این فیلم بیشتر عجین شده و تکرار این قصه برای افراد بیننده لذت‌بخش است.
بازی‌های رایانه‌ای، انتقال‌دهنده تفکر و ادبیات سازنده آن است
وی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که فراموش شده، بازی‌های رایانه ای است چراکه یک بازی یک تفکر را منتقل می‌کند، درحالی‌که تولیدکنندگان بازی‌های رایانه ای ادبیاتی را منتقل می‌کنند که قیامت را نفی و انکار می‌کنند.
حشمتی با تأکید به پرهیز از غفلت در این زمینه‌ها گفت: امید ما به بچه مسجدی‌ها و بچه‌های متدین جامعه است و آینده در اختیار ما است اگر به این رسالت به درستی عمل کنیم و آینده را از دست خواهیم داد، اگر در این رسالت کوتاهی کنیم.
captcha