بررسی نظرات موافق و مخالف در استماع ترتیل‌ وهابیون
کد خبر: 3638260
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰

بررسی نظرات موافق و مخالف در استماع ترتیل‌ وهابیون

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ شنیدن و توزیع و ترویج ترتیل مرتلان حامی تکفیری‌ها با توجه به کینه و عداوت ایشان نسبت به ولایت و اهل بیت(ع) و اهانتی که برخی از ایشان به مقدسات شیعه داشته‌اند، بحث‌هایی را در محافل قرآنی به همراه داشته است که جای بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مدت‌هاست که نرم‌افزارها و صوت ترتیل برخی از قاریان معروف خلیجی و عربستانی مدافع تکفیری‌ها در سطح کشور گسترده و بعضا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این نکته با توجه به اینکه عناد و دشمنی این افراد نسبت به شیعیان و مسئله ولایت و اهل بیت(ع) کاملا مشخص است، جای تأمل دارد.
حال با وجود این عناصر تفرقه افکن که اینطور علنی و واضح به شیعیان اهانت می‌کنند و از قرائت قرآن و کلام الهی جز ظاهر آن را نفهمیده و درک نمی‌کنند، این سؤال مطرح می‌شود که چرا در کشور ما که پرچم‌دار شیعه امیرالمؤمنین(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) در جهان هستیم، باید از این افراد سخن گفته شود و بعضا نیز از تلاوت‌ها و نرم‌افزار ترتیلشان استفاده شود؟   
باید اشاره کرد که این تلاوت‌ها در برخی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر باعث شد تا برخی از اساتید قرآنی و پیشکسوتان کشور نگرانی خود را در این زمینه بیان و اعلام کنند که حتی با وجود سطح فنی نسبتا بالای ترتیل آن‌ها، به دلیل محرز بودن عداوت و کینه این افراد پلید نسبت به شیعیان و ائمه اطهار(ع) استماع ترتیل ایشان ممنوع است. البته ممکن است که برخی از اساتید نیز نسبت به سطح فنی این ترتیل‌ها نظر مثبتی داشته باشند ولی آنچه مشخص است این است که اساتید قرآنی همگی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که نباید از ترتیل این افراد پلید و دشمن ولایت امیرالمؤمنین(ع) استفاده کرد.
‌نکته‌ای که قابل ذکر است این است که ترتیل مرتلان وهابی با توجه به کینه و عداوت ایشان نسبت به ولایت شیعه و اهل بیت(ع) و اهانتی که برخی از ایشان به مقدسات شیعه داشته‌اند، بنا به روایات موجود حتی با وجود سطح فنی بالای تلاوت آن‌ها ممنوع است.
استماع ترتیل مرتلان وهابی با وجود درجه فنی بالا ممنوع و حرام است
سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشور در این زمینه با ارائه تحلیلی از ترتیل‌های خلیجی گفت: این ترتیل‌های را می‌توان از دو جنبه عقیدتی و فنی مورد بررسی قرار داد، در بُعد عقیدتی به طور قاطع و با استناد به روایات و به عنوان یک معلم قرآن معتقد هستم که استماع ترتیل قاریانی که وهابی بودن آنها برای ما محرز شده حرام است، ما طبق سنت و سیره ائمه(ع) حق نداریم تلاوت قرآن یک وهابی را گوش کنیم.
موسوی بلده بیان کرد: در روایتی آمده است که شبی امام علی(ع) به همراه یکی از صحابه از کنار خانه‌ای رد می‌شدند که ناگهان صدای تلاوت قرآن مسحورکننده‌ای به گوش رسید که آیه «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا» را تلاوت می‌کرد، صحابه‌ای که در کنار حضرت بود، قصد داشت تا تلاوت را گوش کند، امام(ع) امتناع کردند و دست او را کشیده و نگذاشتند تا استماعی داشته باشند. مدتی گذشت و جنگ نهروان بپا شد، امام(ع) با همان صحابی در میان کشته‌شد‌گان دشمن راه می‌رفتند که ناگهان با جنازه یکی از دشمنان مواجه شدند و امام(ع) فرمودند این فرد همانی است که صدای تلاوت قرآنش تو را تحت تأثیر قرار داده بود.
وی تصریح کرد: در نتیجه کسی که با ولایت اهل بیت(ع) ستیز داشته باشد و بدانیم که قاری سلفی، تکفیری است نباید به تلاوتش گوش فرا دهیم، متأسفانه در کشورمان شاهد این هستیم که از صدا و سیما گاها این ترتیل‌ها پخش می‌شود، برای نمونه ترتیل حذیفی نباید پخش شود، چرا باید ترتیل یک قاری وهابی را پخش کنیم؟ چندین سال این را می‌گفتیم، اما کسی گوش نمی‌داد.
موسوی‌بلده گفت: اتفاقی که اخیرا افتاده این است که بعضا در سی‌دی‌ها و نرم‌افزار‌های ما نیز از ترتیل سدیس استفاده شده است، همین قاری حدود دو سال قبل یک سخنرانی داشت که در آن هر چقدر توانست به شیعیان تاخت و گفت: مطمئن باشید که به شما حمله خواهیم کرد و زنانتان را به کنیزی خواهیم برد، با این حال می‌بینیم که باز هم از ترتیل‌های وی پخش می‌شود.
مدرس پیشکسوت قرآن بیان کرد: بُعد دوم مربوط به مباحث فنی است، ترتیل آنها نسبت به قاریان مصری از سطح بسیار پایین‌تری برخوردار است و بعضا قواعد را غلط اجرا می‌کنند، وقف و ابتداها نیز در تلاوت آنها رعایت نمی‌شود، یکی از علل آن هم این است که کنترلی روی ترتیل آنها وجود ندارد و هر کدام که به یک استودیو دست پیدا کنند، اقدام به ضبط ترتیل می‌کنند. این در حالی است که در مصر نظارت‌های بسیار شدیدی وجود داشته و حتی ترتیل منشاوی نیز کنترل می‌شده است.
وی بیان کرد: هرگز در مصر اینطور نبوده که بگویند چون این قاری حرفه‌ای است پس نباید ترتیلش کنترل شود، استاد مروت برای ما تعریف می‌کرد که هنگامی که قرار شد ترتیل محمود علی‌البناء ضبط شود شیخ «خلیل حبه» روی ترتیل ایشان نظارت کرد.
موسوی بلده گفت: اما روی ترتیل‌های خلیجی هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد، از طرفی ممکن است تعدادی از مردم علاقه‌مند به این ترتیل‌ها باشند، اما هر چیزی که مردم دوست دارند هم نمی‌شود پخش کرد. همانطور که برای پخش برخی چیزها فیلترینگ وجود دارد برای این ترتیل‌ها نیز باید وجود داشته باشد.
مدرس پیشکسوت قرآن تصریح کرد: البته در مورد مشاری العفاسی باید گفت به نظر می‌رسد وی وهابی نیست، لحنش هم می‌تواند قابل پخش باشد، اما برخی از قسمت‌های ترتیلش که افراط در آن زیاد قبول ندارم.
موسوی بلده در انتها گفت: مرتلان همچنین به این نکته توجه داشته باشند که تند خواندن تحقیق را ترتیل نمی‌گویند، اینطور نیست تحریرهایی که در تحقیق استفاده می‌کنیم بتوانیم در ترتیل هم استفاده کنیم، داوران ما نیز نباید به این ترتیل‌ها نمره دهند.
رد نشود//استماع ترتیل مرتلان وهابی با وجود درجه فنی بالا ممنوع و حرام است
همچنین، علی‌اکبر حنیفی، دیگر پیشکسوت قرآنی کشور نیز در رابطه با تعدادی از مرتلان کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس که علیه شیعیان به بدگویی پرداخته و کینه و عداوت خود را ابراز کرده‌اند، ضمن محکوم کردن اقدام این افراد، اظهار کرد: این‌گونه مسائل وجود دارد و درست است و حتی در گذشته از این بدتر نیز وجود داشته است و نمی‌توان چنین مسئله‌ای را کتمان کرد.
پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: اما اگر ما بخواهیم نام‌گذاری کرده و از ترتیلی به نام ترتیل وهابیت نام ببریم، به نظر بنده این کار درست نیست و اشتباه خواهد بود و نمی‌توان آن را توجیه کرد؛ چرا که اگر منظور ما از ترتیل وهابیت، ترتیلی باشد که در کشورهای خلیج رایج است، خیلی از این کشورها وهابی نیستند و به کار بردن چنینی چیزی درست نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه نباید عمل تعدادی معدودی از این افراد وهابی توجه و از کلمه ترتیل وهابی استفاده کرد، اظهار کرد: اگر در این زمینه اطلاع‌رسانی و اعلام کنیم که مردم و قرآنیان سراغ این اشخاص نروند، این امر توجیه دارد، ولی به کار بردن نام ترتیل وهابیت درست نیست، زیرا اگر به کار رود، نمی‌توانیم آن را توجیه کنیم و حتی ممکن است که به ما بگویند که شما قرآن را نیز تحریم کرده و تبدیل به ترتیل وهابیت کرده‌اید که ما باید حتما به تبعات این موضوع فکر کنیم.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به اینکه بنده موافق به کار بردن این نام نیستم، با بیان اینکه باید از مروارید حتی اگر در ناپاک‌ترین مکان‌ها باشد نیز استفاده کرد، تصریح کرد: شخص پیامبر اکرم(ص) با خانواده‌ای نظیر خاندان ابوسفیان که دشمنان اصلی ایشان بود، با مهربانی رفتار می‌کرد و با این خاندان رابطه داشتند. به نظر بنده ‌به کار بردن این‌گونه نام‌ها کار عاقلا‌نه‌ای نیست و نباید از آن استفاده شود.
حنیفی در ادامه با بیان اینکه باید از کار خوب استفاده کرد به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: برخی کشورهای غربی دشمن ما هستند و ما بسیاری از کالاها را از آنجا وارد می‌کنیم. در این زمینه نیز ما نباید این باب را باز کنیم چون اشتباه است و نمی‌توانیم قرآن را تحریم کنیم.
وی افزود: البته ممکن است که عده‌ای از این وهابیان عقایدی برای خود داشته باشند که ما نیز آن را به شدت محکوم می‌کنیم و در این مسئله شکی نیست ولی ما در کار فنی و قرآنی باید برعکس با تمام دنیا تعامل داشته باشیم. امروز ما با اهل سنت در مسائل مختلف قرآنی کار می‌کنیم و ایشان نیز در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند و تعصب کورکورانه در این مورد ندارند و حتی برنامه‌های قرآنی ما باعث جذب ایشان نیز می‌شود. ما همواره باید وحدت داشته باشیم و اجازه ندهیم تعصبات کورکورانه مانع این وحدت باشد.
پیشکسوت قرآنی کشور در پایان ضمن تأکید بر مخالفت خود با استفاده از نام‌هایی این‌چنینی نظیر ترتیل وهابی و ... ضمن محکوم کردن عمل شنیع برخی از این وهابیان، تصریح کرد: نباید بهره بردن از قرآن را در محدوده فرقه‌گرایی قرار دهیم.
استماع ترتیل مرتلان وهابی با وجود درجه فنی بالا ممنوع و حرام است
همچنین، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه وظیفه یک قاری قرآن برائت از هرگونه ظلم و اقدامات ستیزه‌جویانه است، اظهار کرد: رفتار این فردی که خود را قاری قرآن نامیده است برای همه ما غیر قابل قبول است و من به نوبه خودم از مسئولان قرآنی کشور به ویژه سازمان صدا و سیما درخواست دارم که اقدامات لازم را انجام دهند. حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که چنین افرادی را به مردم معرفی کرده و پخش تلاوت‌های آنها را متوقف کنیم تا مردم و جوانان بدانند هر حنجره و تلاوت قرآنی این قابلیت را ندارد که مورد حمایت ما قرار بگیرد و از آن تقلید کنیم.
پورزرگری تأکید کرد: ارزش و منزلت آیات شریف قرآن بسیار بالاتر از این است که خوارج و دیگرانی که در حمایت‌های خود از گروه‌های تروریستی که بر ضد مسلمانان فعالیت کرده و کاملاً در خدمت رژیم اشغالگر و صهیونیست عمل می‌کنند، بخواهند آن را تلاوت کنند، باید این افراد را محکوم کرد و این محکومیت را باید از طرف جامعه قرآنی کشور به جامعه اسلامی و جامعه جهانی اعلام کنیم.
نظر موافق استماع تلاوت از هر شخصی و نظر مخالف عدم استماع تلاوت مرتلان وهابی را از دو تن از پیشکسوتان قرآنی و یکی از قاریان بین‌المللی قرآن خواندیم. در پایان می‌توان گفت که اگرچه این مرتلان وهابی و اهانت کننده به شیعیان ممکن است که صدای خوب و درجه فنی بالایی در ارائه تلاوت‌های خلیجی نیز داشته باشند، ولی بنا به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که در بالا به آن اشاره شد و نیز اهانت و هتک حرمت این انسان‌های پلید نسبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) و شیعیان ایشان، استفاده و بهره از تلاوت‌های ایشان ممنوع است و حتی مسئولان در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرآنی و غیر قرآنی باید نسبت به آگاه‌سازی افراد در این زمینه کوشا باشند که تلاوت‌ها و برنامه‌های این افراد پلید از کشور جمع‌آوری شده و مورد استفاده قرار نگیرد. 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۹:۱۳
1
9
موضوع بسیار جالبی بود
لطفا ادامه دهید و فرهنگ سازی کنید تا این حرکت مثبت اول از درون خود سازمان ها و جامعه قرآنی کشور آغاز شود.
همچنین لطفا متن روایتی که استاد موسوی بلده درباره آن شخص خوارج اشاره شد، کامل و به عربی آورده شود تا متن عربی آن را هم مورد بررسی قرار داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۹:۳۵
0
3
قابل توجه برخی از داوران خانم باشد...
captcha