تمدن‌سازی اسلامی با تعریف استکبارستیزی از منطق قرآن
کد خبر: 3659719
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
فیض تبیین کرد:

تمدن‌سازی اسلامی با تعریف استکبارستیزی از منطق قرآن

گروه جامعه: معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مفهوم استکبارستیزی نیز باید از رویکرد قرآنی استنباط و برای دانش‌آموزان تبیین شود، تصریح کرد: این آرمان باید در ذهن دانش‌آموز شکل گیرد و در تقابل با سایر تمدن‌ها قد علم کند.

مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مناسبت 13 آبان‌ماه، سالروز تسخیر لانه جاسوسی به تبیین چگونگی نهادینه کردن مفهوم استکبارستیزی در جامعه امروز برای دانش‌آموزانی که تحت هجمه‌های فراوان دشمن هستند پرداخت و عنوان کرد: امام خمینی(ره) همواره بر تربیت قرآنی تأکید داشتند، بنابراین مبنای تمام آموزه‌های تربیتی باید اصول قرآنی باشد.

وی با تأکید بر اینکه مفهوم استکبارستیزی نیز باید از رویکرد قرآنی استنباط و برای دانش‌آموزان تبیین شود، تصریح کرد: خداوند در آیه 112  سوره مبارکه انعام می‌فرمایند: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ؛ و بدين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از شيطان‌هاى انس و جن برگماشت». این منطق باید به دانش‌آموزان آموخته شود که در برابر هر حرکت پیغمبر گونه‌ای دشمنی قد علم می‌کند.

فیض بر ضرورت آموزش این منطق قرآن کریم به دانش‌آموزان که در برابر هر خیری شیطان بروز و نمود پیدا می‌کند، اظهار کرد: دانش‌آموزان باید بدانند انقلابی که مدعی ترویج ارزش‌های دینی است به طور حتم با دشمن‌های جدید روبرو می‌شود. اگر تربیت دانش‌آموزان قرآنی باشد و ریشه مفاهیم از آموزه‌های دینی اقتباس شود، مفاهیم به شکل ماندگارتری در ذهن دانش‌آموزان ثبت می‌شود و استحکام بیشتری به لحاظ اعتقادی دارد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر این منطق قرآنی برای دانش‌آموزان تبیین شود آنان می‌توانند نقش خود را در این نظام به شکل بهتری بیابند و برای خود نیز وظایفی قائل می‌شوند. در این منطق دشمنی شیطان سنت الهی است و دانش‌آموزان به عنوان جزئی از جامعه از وظیفه برخوردار هستند.

وی کارکرد دانش‌آموزان را در صورتی تأثیرگذار دانست که با یک آرمان دینی گره خورده باشد و گفت: مقام معظم رهبری نیز بر این نکته تأکید دارند که «ما به دنبال تمدن سازی نوین اسلامی هستیم» بنابراین این آرمان باید در ذهن دانش‌آموز شکل گیرد و در تقابل با سایر تمدن‌ها قد علم کند به نحوی که استکبارستیزی به عنوان یک تمدن بتواند در مقابل تمدن غرب نمود یابد.

فیض ادامه داد: بدین ترتیب دانش‌آموزان در پی تمام رفتار و اعمال خود همچون درس خواندن، شرکت در المپیاد، انجام امور فرهنگی هدفی را دنبال می‌کنند و آن کمک به جامعه و سربلندی آن و تأمین رتبه برای نظام و افزودن آجری به تمدن نوین اسلامی است چرا که هر چه کارآمدی نظام بیشتر باشد، تمدن سازی امکان‌پذیرتر خواهد بود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از خلاصه کردن مفهوم استکبار ستیزی برای دانش‌آموزان به مفاهیم سیاسی انتقاد کرد و گفت: این امر پشتوانه لازم را نمی‌تواند ایجاد کند و آنچه ما نیاز داریم تبیین نگاه قرآن در این قضیه و آموزش آن در سنین دانش‌آموزی و دانشجویی است.

وی به نقش تشکل‌های دانش آموزی در این میان اشاره و عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش با فعال کردن تشکل‌هایی همچون اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و هلال احمر و ایجاد تنوع سعی در جذب مخاطب را دارد، در این میان برخی رنگ و بوی حماسی و انقلابی پررنگ تری دارند.
captcha