بهره‌مند شدن جامعه از منطق علمی عالمان دین بهترین تکریم است
کد خبر: 3671393
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
حجت‌الاسلام قطبی:

بهره‌مند شدن جامعه از منطق علمی عالمان دین بهترین تکریم است

گروه جامعه: رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی تکریم نخبگان دینی بهره‌مندی از منطق علمی عالمان دین در جامعه در قالب ترویج یافته‌های علمی ایشان و کاربست دادن به آن را بهترین روش برای الگوسازی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تببین چرایی و چگونگی تکریم و الگوسازی از نخبگان دینی پرداخت و گفت: در منظومه آیات و روایات خداوند شخصیت‌های بزرگی را به عنوان الگو و اسوه معرفی می‌کند که از این میان می‌توان پیامبر اکرم(ص) را بلند مرتبه‌ترین آنان برشمرد به نحوی که خداوند می‌فرماید: « لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ».

وی با بیان اینکه در رتبه‌های پایین‌تر از پیامبراکرم(ص) نیز همین نظام حاکم است و شخصیت‌های بزرگ و اندیشمندان و خردمندان در حوزه‌های دینی می‌توانند طبق همین معیار به اندازه خودشان به عنوان الگو و اسوه معرفی شوند، اظهار کرد: شخصیت علما و اندیشمندان با پیامبر اکرم(ص) قابل مقایسه نیست، اما در روایات آمده است که علمای اسلام همچون ستارگان آسمان هستند که می‌درخشند.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی تکریم نخبگان دینی را از چند جنبه قابل تأمل و مهم ارزیابی کرد و گفت: تکریم فرد عالم در ابتدا به لحاظ قدردانی از زحمات و تلاش‌های شخص ایشان است، همچنین تکریم عالم تکریم علم نیز هست و علم نیز در اندیشه اسلامی از اهمیت به سزایی برخوردار است به نحوی که عامل برتری محسوب می‌شود، به طوری که در قرآن کریم آمده است: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ بگو آيا كسانى كه مى‏‌دانند و كسانى كه نمى‏‌دانند يكسانند تنها خردمندانند كه پندپذيرند».

جامعه‌ای که دانشمند و اهل علم را تکریم کند دارای حیات است

حجت‌الاسلام قطبی از دیگر کارکردهای تکریم عالمان را الگوسازی دانست و گفت: وقتی افراد ملاحظه کنند که علمای دین در کانون توجه هستند و از آنان تقدیر می‌شود، انگیزه برای پیمودن این مسیر پیدا می‌کنند. همچنین جامعه‌ای که دانشمند و اهل علم را تکریم کند دارای حیات است، چرا که علم سبب پیشروی جامعه می‌شود و هر چه این تکریم بیشتر باشد حیات، نشاط و پویایی بیشتری به جامعه تزریق می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادای دین جامعه به نخبگان دینی را از دیگر کارکردهای تکریم عالمان و اندیشمندان دینی برشمرد و عنوان کرد: وقتی بزرگان و خردورزان تکریم شوند راه بر اینکه الگوهای غیرمنطقی در جامعه معرفی شوند، بسته و از انحراف جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه به تبیین چگونگی تکریم و الگوسازی از نخبگان دینی و روش‌هایی که می‌تواند در این زمینه منشأ اثر در عصر حاضر باشد اشاره و عنوان کرد: مرسوم است که برای رسیدن به این هدف از ابزاری همچون برگزاری همایش و بزرگداشت استفاده شود اما این اعمال حداقل‌های ناچیزی است که صورت می‌گیرد و در برخی از موارد با ممانعت خود عالمان نیز مواجه می‌شویم. باید به سمت روش‌های حکیمانه که بتواند در عصر امروز که دقت بیشتری در امور را می‌طلبد، حرکت کنیم.

عالم نیازی ندارد که برایش دست بزنیم

وی بهره‌مندی از منطق علمی عالمان دین در جامعه در قالب ترویج یافته‌های علمی ایشان و کاربست دادن به آن را بهترین روش برای الگوسازی دانست و اظهار کرد: چشمه‌ای که در وجود عالم جوشیده باید همچون رودی در متن جامعه جاری شود و این بهترین روش برای تکریم عالم است. نخبه دینی سالیان سال تلاش کرده است تا به یک علم نافع دست یابد و امروز نیازی به دست زدن و تشویق ندارد، بلکه خواهان این است که حکمت و دانشی که دریافته در جامعه سازی و جاری شود.

حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: استفاده از منابع عالمان در دانشگاه‌ها، بهره‌مندی از این منابع به عنوان فعالیت‌های علمی بعدی، متمرکز شدن پایان نامه‌ها بر این اندیشه‌ها و ایجاد هسته‌های علمی می‌تواند از جمله روش‌ها برای کاربست دانش عالمان دین باشد. در چنین شرایطی و پس از عملیاتی شدن موارد اشاره شده می‌توان به برپایی مراسم‌های بزرگداشت و تکریم نیز اندیشید، در غیر این صورت صرفا با برگزاری همایش تجلیل نمی‌توان به نتیجه مؤثری دست یافت.

غربی‌ها در تجلیل از عالمان از ما بهتر عمل می‌کنند

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با بیان اینکه غربی‌ها در تجلیل و تکریم اندیشمندان خود بهتر و بهینه‌تر از ما عمل کرده‌اند، تصریح کرد: شخصیت بزرگی همچون علامه طباطبایی که از وزن علمی بالایی برخوردار است و وزنه علمی سنگینی را تقدیم جهان تشیع می‌کند هنوز به طور کامل شناسانده نشده است و  جریان سازی صورت نگرفته است چرا که بجای تکریم سیستمی و روشی از تجلیل‌های شکلی بهره می‌گیریم که تأثیری چند روزه بیشتر نخواهد داشت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان یادآور شد: علم باید به مثابه یک سرچشمه در جامعه رونده شود تا ارزش دانش و دانشمند به خوبی در جامعه معرفی شود در غیر این صورت با فعالیت‌های شکلی نمی‌توان راه به جایی برد که نتیجه قابل توجه و دراز مدتی داشته باشد.

captcha