افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی/ شرایط اربعین و سوریه چگونه خواهد بود
کد خبر: 3671449
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی/ شرایط اربعین و سوریه چگونه خواهد بود

گروه جامعه: بر اساس لایحه بودجه 97 که از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شد، عوارض سفرهای زیارتی سه برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس در بودجه 97 عوارض خروج از کشور به طور کلی با افزایش مواجه شده است. این افزایش البته روند تصاعدی در صورت تکرار سفر در طول سال دارد یعنی اگر در طول سال بیش از یک بار به سفر خارج از کشور بروید میزان وجهی که باید پرداخت کنید با افزایش تعداد سفرها افزایش می‌یابد.

البته میزان این افزایش برای سفرهای زیارتی حج تمتع، عمره و عتبات عالیات کمتر از سایر سفرهای خارج از کشور است. بر اساس لایحه ارائه شده عوارض اولین سفر خارجی 220 هزار تومان است در حالی که این عوارض برای سفرهای زیارتی 110 هزار تومان اعلام شده است.

این در حالی است که تا قبل از این عوارض خروج از کشور برای مقاصد زیارتی 37 هزار و 500 تومان بود و در صورت تصویب این لایحه این عوارض سه برابر می‌شود.

اما مسئله‌ا‌‌ی که در این بودجه به آن توجه نشده، زیارت اربعین حسینی است. این در حالی است که طی سه سال اخیر مدام مسئله کاهش هزینه‌های سفر اربعین از سوی مردم و مسئولان مطرح بوده و همین مسئله در اربعین سال جاری موجب شد هزینه بیمه و درمان زائران اربعین با افزایش اعتراض‌ها، کاهش یابد و سکوت لایحه در این مورد سؤال برانگیز است.

ناگفته نماند که در اربعین سال جاری 25 هزار ویزای رایگان از سوی دولت عراق به موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی اهدا شد؛ آیا دولت ایران با این لایحه بودجه می‌خواهد از موکب‌داران و خادمان اربعین که قبل و حین مراسم برای انجام هماهنگی و امور مربوط به خدمت رسانی به زائران چندین بار به عتبات عالیات بروند پول و عوارض تصاعدی خروج از کشور بگیرد؟  
افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی/ شرایط اربعین و سوریه چگونه خواهدبود؟در اربعین تعداد زیادی از زائران مشتاقی که به دلیل مسائل مالی در روزهای عادی سال نمی‌توانند به زیارت عتبات عالیات بروند، به این سفر مشرف می‌شوند چرا که با ایجاد موکب‌های خدمت رسانی تنها در اربعین است که مسکن و غذا هزینه‌ای دربر ندارد. برای تعداد زیادی از این گروه زائران پرداخت هزینه ویزا هم سخت است، حال تصور کنید سال آینده به همه آنها گفته شود باید 110 هزار تومان هم برای خروج از کشور پرداخت کنند! از سوی دیگر تصور کنید یک نفر در سال دو سفر خارج از کشور داشته است و اربعین سومین سفر خارجی وی است، در این صورت چه هزینه‌ای را باید پرداخت کند؟  بر همین اساس لازم است در این بودجه مسئله زیارت اربعین و هزینه خروج از کشور زائران اربعین مد نظر قرار بگیرد.

از سوی دیگر سفرهای زیارتی جزو سفرهای پرتکرار مردم ایران است. و علاوه بر زائران تعداد زیادی از کارگزاران زیارتی در سال بارها به این سفر مشرف می‌شوند که به نظر می‌رسد باید مسئله افزایش هزینه خروج از کشور با تکرار سفر در مورد گروه‌های خاص مد نظر مجلسی‌ها قرار داشته باشد.

مسئله‌ای که در این لایحه به آن اشاره مستقیم نشده است، وضعیت سفر زیارتی سوریه است. البته شاید مطرح شود که منظور از سفر عتبات عالیات در مجموع سفر عتبات عراق و سوریه بوده است. در حال حاضر کاروان‌های زیارتی برای سفر سوریه ثبت‌نام انجام نمی‌دهند و فقط گروه‌هایی هستند که به صورت خودجوش یا تحت حمایت نهادهایی خاص برای زیارت به سوریه مشرف می‌شوند اما با توجه به حساسیت لوایح تصویبی بهتر است که سفر سوریه نیز به صورت مشخص در این لایحه مد نظر قرار گیرد.

 

captcha