جایزه آوینی؛ در بهترین بخش های جشنواره سینما حقیقت
کد خبر: 3671525
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
دبیر جشنواره سینما حقیقت:

جایزه آوینی؛ در بهترین بخش های جشنواره سینما حقیقت

گروه هنر: دبیر یازدهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: ادغام جایزه شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت باعث شد، فیلم‌های جایزه آوینی دیده شود. همین اتفاق نیز این جایزه را به یکی از بهترین قسمت‌های جشنواره سینما حقیقت تبدیل کرد.

جایزه شهید آوینی، یکی از بهترین قسمت‌های جشنواره سینما حقیقت است

محمدمهدی طباطبایی، دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره این رویداد هنری گفت: خوشبختانه این رویداد سینمایی توانست از همان ابتدا قدم خود را بسیار محکم بردارد، برای همین هم توانسته یازده دوره ماندگاری داشته باشد، درضمن این رویداد سینمایی تاثیر بسیار مستقیمی در کیفیت آثار مستند داشته باشد. در این دوره نیز ما شاهد جهش چشمگیری در جشنواره هستیم، به طور مثال در بخش ملی، بین‌الملل و جایزه شهید آوینی کارهای به لحاظ کمی و کیفی رشدی چشمگیر داشته‌اند، حتی ورک شاپ‌های که در این دوره برگزار خواهد شد، کیفیت بسیار چشمگیری خواهند داشت.

وی درباره تعداد فیلم‌های جشنواره هم گفت:  بخشی از کیفیت هر جشنواره‌ای را تعداد کارهایی که در آن رویداد به نمایش در می‌آیند، مشخص می‌کنند، برای همین ما در کنار کیفیت به بحث کمییت نیز توجه داشته‌ایم. برای همین 228 اثر در این جشنواره روی پرده خواهند رفت که به نظرم رقم قابل توجهی در یک جشنواره مستند است. باید این نکته را هم مد نظر قرار دهیم که کمیت و کیفیت مورد نظر ما نیز تنها به بخش داخلی خلاصه نمی‌شود، بلکه در حوزه بین‌الملل هم این امتیازات را مشاهده می‌کنیم، به نحویکه جدیدترین و بهترین آثار مستند سینمای روز جهان در جشنواره یازدهم سینما حقیقت به نمایش در می‌آید.

مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی در پاسخ به این سوال که چرا جایزه شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت ادغام شد و آیا این اتفاق باعث به حاشیه راندن این بخش نشده؟ اظهار کرد: این جایزه در گذشته تنها اتفاقی بود که که تحت عنوان یک جشن سینمایی برگزار می‌شد و در آن نمایش فیلم وجود نداشت. در حقیقت آثار این بخش (جایزه شهید آوینی) آنگونه که باید دیده نمی‌شد، اما به واسطه ادغامی که پیش آمد امکان دیدن شدن آثار این حوزه به شکلی وسیع فراهم شد، بنابراین باید گفت که ادغام پیش آمده کمک کرد تا کارها نه تنها یک بار بلکه هر فیلم دو بار در طول یک هفته برگزاری روی پرده ‌می‌رود.

طباطبایی تاکید کرد: ادعای بهتر شدن جشنواره تنها یک گفته شعاری نیست که من به عنوان دبیر جشنواره بخواهم آن را مطرح کنم، بلکه این حرف به صورت کارشناسی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نکته‌ای دیگری که می‌خواهم در همین مورد به آن اشاره کنم این است که جایزه شهید آوینی یکی از بخش‌های اصلی جشنواره سینما حقیقت است، چون تعدادی از فیلم‌های این حوزه در بخش سینمای ملی به نمایش در می‌آید، حتی به دلیل کیفیت بالایی که آثار دارند این امکان پیش آمده تا از کارهای مورد نظر (فیلم‌های جایزه شهید آوینی) برای داغ‌تر کردن تنور رقابت در بخش سینمای ملی بهره برد.

وی در پاسخ به سئوال پایانی مبنی بر این‌ که چه انتظاری از اهالی رسانه برای بهتر شدن جشنواره سینما حقیقت دارد؟ گفت: سینمای مستند برای رشد بهتر به توجه رسانه نیاز جدی دارد، چون از طریق رسانه است که شرایط دیده شدن فیلم به شکل جدی پیش می‌آید، البته مزیت دیگر حمایت رسانه‌ها از این جشنواره (سینما حقیقت) این است که حمایت‌های به عمل آمده باعث می‌شود تا مردم به تماشای این دست تولیدات بنشیند، اتفاقی که اگر رخ دهد به نظرم بهترین موضوع رخ داده است، زیرا حضور تماشاگر در سالن نمایش کارهای مستند با هیچ نوع حمایتی قابل مقایسه نیست.

captcha