بسته شدن پرونده ادغام اتحادیه های قرآنی/ حفظ استقلال اتحادیه کشور
کد خبر: 3671538
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

بسته شدن پرونده ادغام اتحادیه های قرآنی/ حفظ استقلال اتحادیه کشور

ادغام اتحادیه های استانی از بعد از چهار سال کشاکش و پیگیری و تصویب اساسنامه های اتحادیه مدغم از اوایل مرداد در استان ها آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهر نوشت: ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در چند سال اخیر مورد بحث و بررسی در بسیاری از نشست‌ها و جلسات قرار داشت تا اینکه در دو سال اخیر با هدفمند شدن اقدامات صورت گرفته و همچنین تشکیل هیأت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت ادغام دو اتحادیه قرآنی مسیر جدی‌تری را طی کرد که البته سرعت این کار بسیار کند بود.

امسال نیز با برگزاری جلسات منظم این هیأت و همیاری مسئولان و اعضای آن گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شد تا جایی که اواخر بهار سال جاری مصوب شد تا به منظور ادغام دو اتحادیه قرآنی ابتدا اتحادیه واحد استانی شکل گیرد تا پس از ادغام اتحادیه‌های استانی، تکلیف اتحادیه مدغم استانی نیز مشخص شود. در جلسات هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت مقرر شد از ۵ مردادماه مجمع عمومی طبق زمان‌بندی در استان‌ها آغاز شود که این برنامه‌ها تا ۲۸ مهرماه ادامه داشت.

در این حین بعضی از استانها با تشکیل جلسات منظم هیات مدیره پیش رفته و برخی دیگر حتی تشکیل جلسه نداده اند. به نظر می رسد، روند ادغام کشوری تا بهمن ماه به طول بیانجامد و باید دید تا آن زمان اتحادیه های استانی به چه شکل این اقدام را تبدیل به فرصت کرده و یا با آن چالش برخورد می کنند.

با مشخص شدن هیات مدیره و مدیران عامل و اعضای علی البدل استانها پرونده اتحادیه های استانی به سرانجام رسیده و باید منتظر برپایی مجمع کشوری و نهایی شدن ادغام اتحادیه ها باشیم

بر همین اساس با مشخص شدن هیات مدیره و مدیران عامل و اعضای علی البدل استانها پرونده اتحادیه های استانی به سرانجام رسیده و باید منتظر برپایی مجمع کشوری و نهایی شدن ادغام اتحادیه ها باشیم.

در همین راستا سید علی سرابی، رئیس هیات مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در گفتگو با خبرنگارمهر، با بیان بررسی روند ادغام گفت: با ارزیابی کلی تقریباً حدود ۸۰ درصد از فرآیند ادغام را پشت سر گذاشته ایم که این فرآیند در حدود ۵ سال است از مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که ادغام دو اتحادیه را تصویب کرد کلید خورد و براساس آن مصوبه کارگروهی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد.

سرابی گفت: در این کارگروه موضوع ساماندهی امور مربوط به صدورمجوز و نظارت بر موسسات فرهنگی قرآنی بحث و موضوع ادغام دو اتحادیه بحث شد که بر همین اساس اساسنامه ای تهیه و دستور العملی برای ادغام دو اتحادیه به تصویب رسید.

سرابی با اشاره به تشکیل هیات رسیدگی به امور موسسات متشکل از نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه های علمیه ، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگانی از اتحادیه های قرآنی افزود: با فعال شدن این هیات موضوع ادغام دو اتحادیه جدی تر شد و در طول سه سال گذشته اساسنامه اتحادیه مدغم تکمیل و اساسنامه های اتحادیه های استانی که قرار بود ادغام شوند در حدود یکسال تهیه و از تابستان امسال موضوع ادغام از اتحادیه های استانی آغاز و تا مهر ماه این مرحله که ادغام، به طول انجامید.

قائم مقام شورای عالی قرآن با تاکید بر مراحل پایانی انتخابات اتحادیه های استانی و تشکیل مجمع کشوری تا پایان سال ۹۶ افزود: بر اساس مصوبات هیات رسیدگی و ضوابط مصوب، بلافاصله پس از برگزاری مجمع عمومی در استانها مستندات و نتایج انتخاباتی که انجام شده است در هیات بررسی ومورد تایید قرار خواهد گرفت و اگر در استانی مشکلی وجود داشته باشد در این مرحله رسیدگی خواهد شد و با نظر نهایی هیات رسیدگی به اداره ثبت ارسال و این انتخابات به ثبت رسیده و نمایندگان اتحادیه های استانی برای مجمع عمومی کشوری معرفی می شوند و در مرحله پایانی برگزاری مجمع عمومی کشوری دو اتحادیه را ان شاءالله، شاهد خواهیم بود.

سرابی با اعلام این نکته که تصویب اساسنامه درشورای توسعه مشکلی ندارد عنوان کرد: یکی از مقدماتی که برای برگزاری مجمع عمومی کشوری لازم است تصویب اساسنامه در شورای توسعه است که بر اساس مصوبات نکته ای در آن وجود دارد و آن وجود چند بند در اساسنامه مصوب شورای توسعه بود که که شورای توسعه بررسی و اعلام نظر نهایی را در خصوص این چند بند به عهده هیات رسیدگی گذاشت.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی هیأت رسیدگی تکلیف این چند بند را مشخص کرد، اساسنامه مصوب است اما بعضی از دوستان می گویند قرار براین بوده که تکلیف این چند بند مشخص شود ودر پایان یک تصویب کلی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام گیرد، باتوجه به جلساتی که درشورای توسعه برپا می شود، این مرحله ولو اینکه قرارباشد،مجددا در شورای توسعه به تصویب برسد مشکل خاصی نخواهد داشت .

سرابی: در اتحادیه تشکل های قرآنی با فعالیت بالغ بر ۱۵ سال با توجه به پیش بینی ساختار و تهیه اساسنامه و نگاه کلانی که در شکل گیری اتحادیه وجود داشت، تمام سعی مان این بود که بازوی قوی در فعالیت های قرآنی بوده و در عین حال استقلال اتحادیه را از بخش های دولتی مرتبط با فعالیت قرآنی و فرهنگی حفظ کنیم

سرابی با اشاره به تأثیر ترکیب احتمالی هیات مدیره وعملکرد آنها در اقدامات و راهبردهای آتی اتحادیه افزود: در اتحادیه تشکل های قرآنی با فعالیت بالغ بر ۱۵ سال با توجه به پیش بینی ساختار و تهیه اساسنامه و نگاه کلانی که در شکل گیری اتحادیه وجود داشت، تمام سعی مان این بود که بازوی قوی در فعالیت های قرآنی بوده و در عین حال استقلال اتحادیه را از بخش های دولتی مرتبط با فعالیت قرآنی و فرهنگی حفظ کنیم.

وی ادامه داد: به یکی از مهم ترین وظایف که در واقع نظارت مردمی بر تحقق اهداف قرآنی نظام اسلامی و منویات مقام معظم رهبری است به خوبی بپردازیم. در واقع ما نقش نظارتی و مطالبه گری که بر گرفته از مطالبات و نیازهای جامعه و مردم در ارتباط باقرآن است عمل کرده و در جاهایی فراتر از یک پیشنهاد دهنده و توصیه گر و کمک کاردولت و دستگاه های دولتی، نقش نقد و انتقاد سازنده نیز داشته و در طول فعالیت اتحادیه با رعایت اخلاق و شئونات اسلامی سعی کردیم به آن عمل کنیم و استقلال رای خود را حفظ کنیم و تمام تلاشمان راکردیم تا در ادغام این ماهیت برای اتحادیه حفظ شود.

سرابی با اعلام اینکه این تفکر بر تهیه اساسنامه و تهیه و تشکیل اتحادیه تاثیر گذار بود، افزود: اگر این نگاه مورد توجه اعضای مجمع عمومی اتحادیه قرار گیرد وآرزوی نمایندگان این نگاه بتوانند کرسی های بیشتری را در هیات مدیره اتحادیه بدست بیاورند در آینده ان شاءالله، اتحادیه ای پویا خواهیم داشت و امیدواریم به این ترتیب، منابع بهتری را برای فعالیت موسسات قرآنی فراهم آوریم.

وی با اشاره به جریان و نگاهی متفاوت که حفظ استقلال مبنای آنان نیست، خاطر نشان کرد: نگاه و جریان دیگری نیز فارغ از اینکه این موسسات مجوز گرفته از سازمان تبلیغات و یا وزارت ارشاد و یا هر جای دیگری باشند، وجود دارد که رویکرد حفظ استقلال را قبول ندارد و در تعامل با مدیران قرآنی موسسات این جریان را در بعضی افراد مشاهده کردیم.

سرابی در ادامه با تأکید بر تفاوت این نگاه بانگاه اول وتلاش ایشان برای وابستگی هرچه بیشتر اتحادیه با دستگاه های دولتی و ناظر اظهار داشت: این نگاه و نگرش در پی محکم تر کردن اتصال اتحادیه با دستگاه های ناظر از جمله هیات رسیدگی به امور موسسات بوده که اگر بتوانند حداکثر کرسی های کلیدی را بدست بیاورند اتحادیه نمی تواند به وظایف کلیدی خود، همچون مشارکت جدی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های کلان قرآنی کشور، حفظ استقلال، ایفای نقش نظارتی و نقد منصفانه دستگاه های موظف و ایجاد فضا برای ایفای نقش کلیدی تر موسسات قرآنی به خوبی عمل کند.

سرابی: امیدواریم با ادغام پویایی اتحادیه محفوظ بماندو بعد از برپایی مرحله کشوری ، دوگانگی ای که تا الان وجود داشته و بعضا باعث رقابت های فرسایشی و ضربه زننده و سوظن مدیران فرهنگی به فعالیت های قرآنی شده بود برطرف شود

سرابی با اشاره به مثالی دراین خصوص عنوان کرد: به عنوان مثال وقتی در خصوص بندهای اساسنامه اتحادیه های استانی بحث می کردیم یک نمونه از پیشنهاداتی که در همین راستا وجود داشت اصرار به تاییدیه صلاحیت کاندیداهای هیات مدیره اتحادیه های استانی یا مدیرعامل اتحادیه توسط هیات رسیدگی ودستگاه ناظر بود که ما می گفتیم صلاحیت ایشان را باید هیات مدیره مشخص کند اما بعضی از دوستان با تفکری که گفته شد اصرارداشتند صلاحیت ایشان را هیات رسیدگی به امور موسسات تایید کند و یا تایید صلاحیت کاندیداهای هیات مدیره را باید مجمعی از نمایندگان اتحادیه داشته باشند که دوستان اصرار بر تایید صلاحیت توسط هیأت رسیدگی داشتند.

سرابی با ابراز امیدواری ازاستقبال موسسات در خصوص نگاهی که استقلال اتحادیه را حفظ می کند ادامه داد: امیدواریم با ادغام پویایی اتحادیه محفوظ بماندو بعد از برپایی مرحله کشوری، دوگانگی ای که تا الان وجود داشته و بعضاً باعث رقابت های فرسایشی و ضربه زننده و سوظن مدیران فرهنگی به فعالیت های قرآنی شده بود برطرف شود.

وی در پایان افزود: با صدور پروانه جدیدو مشترک موسسات که با امضاء مشترک سازمان تبلیغات و معاونت قرآن ارشاد صادر خواهد شد، دو گانگی قبلی رفع و امیدواریم زمینه رشد بیشتری برای موسسات قرآنی فراهم خواهد شد.

captcha