حل بسیاری از مشکلات جامعه منوط به اجرای سند مهندسی فرهنگی
کد خبر: 3671563
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
مخبردزفولی:

حل بسیاری از مشکلات جامعه منوط به اجرای سند مهندسی فرهنگی

گروه جامعه: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که اگر سند مهندسی فرهنگی به طور کامل و منسجم اجرایی و در ستاد راهبری پیگیری می‌شد امروز شاهد موفقیت، هم گرایی و کاهش موازی کاری‌ها بودیم.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز، 20 آذرماه، با حضور در نشستی خبری که به مناسب سی وسومین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده بود پاسخ گوی سؤالات خبرنگاران شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه نظارتی بر روند اجرایی شدن مصوبات و اسناد شورا از سوی خود شورا وجود دارد و چرا شاهد اجرایی نشدن کامل این مصوبات هستیم، عنوان کرد: شورا در این زمینه ورود پیدا کرده و در حد تکالیف خود بر روند اجرا نظارت دارد اما ما نیاز به یک نظارت عمومی از سوی مردم و نخبگان و یک نظارت از سوی مسئولان اجرایی داریم.

مخبردزفولی با بیان اینکه سایر ذینفعان از اسناد تصویبی نیز باید بر روند اجرایی شدن اسناد نظارت داشته باشند، عنوان کرد: اگر سند مهندسی فرهنگی به طور کامل و منسجم اجرایی و در ستاد راهبری پیگیری می‌شد امروز شاهد موفقیت، هم گرایی و کاهش موازی کاری‌ها بودیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورا مسئول تدوین نگاه‌های راهبردی است، عنوان کرد: نظارت به ابزار نیار دارد و یکی از این ابزارها رسانه است. هر چه رسانه‌ها پیگیری بیشتری از مسئولان اجرایی در خصوص اسناد و مصوبات داشته باشند به اجرا بیشتر نزدیک می‌شویم.

مخبر دزفولی با تأکید بر اینکه اجرایی نشدن اسناد صرفا مختص شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، گفت: طبق آمار ارائه شده قانون برنامه پنجم توسعه 28 درصد اجرایی شده است. در شورا نیز در بخش علمی شاهد عملیاتی شدن بخش وسیعی از مصوبات در حدود بیش از 60 درصد هستیم اما در بخش فرهنگی به ساز و کارهای قوی‌تری نیاز داریم تا مصوبه به مرحله اجرای کامل برسند.

تغییر اساسنامه بنیاد نخبگان در صورت مشاهده گزارش کم کاری و تخلف

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر رصد فعالیت‌های بنیاد نخبگان گفت: این بنیاد جزو مصوبات شورا است اما هیئت امنای مستقل دارد. سال گذشته نیز مقام معظم رهبری تأکید کردند که اگر مسئولان بنیاد قادر به رسیدگی کامل نیستند نسبت به تفکیک بنیاد و معاونت علمی اقدام شود. ما نیز در این زمینه تذکر دادیم اما مسئولان امر معتقد بودند که قادر به انجام این مسئولیت هستند. مقرر شده است تا پایان آذرماه جاری، جلسه‌ای برگزار و گزارش کار بنیاد ارائه شود اگر گزارشی از کم کاری به دست شورا برسد، نسبت به تغییر اساسنامه بنیاد نخبگان اقدام می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد، گفت: این سازمان‌ها در بخش قرآنی بسیار خوش درخشیدند به نحوی که با فعالیت شورای توسعه فعالیت قرآنی امروز شاهد فعالیت پنج هزار مؤسسه مردم نهاد قرآنی هستیم و این مهم باید به حوزه‌های هنری و ادبی  نیز تعمیم یابد. در برنامه سال آینده لحاظ شده است که حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در زمینه هنر و فرهنگ عمومی در دستور کار باشد.

وی به فعالیت‌های شورا اشاره و عنوان کرد: امروز در زمینه‌های مختلف برنامه‌های مدون درازمدت و کوتاه مدت از سوی شورای تدوین شده است و این گام بلندی است، اما ما در زمینه‌های فرهنگی نیز چالش‌های جدی داریم که نیاز به برنامه و هم‌گرایی دارد. هر زمان که بتوانیم برنامه‌های راهبردی شورا را با کمک رسانه و نخبگان  به اجرا نزدیک کنیم و دستگاه‌ها باور پیدا کنند که باید با برنامه به این زمینه ورود یابند، ما به موفقیت دست می‌یابیم اما امروز با حد مطلوب فاصله داریم‌.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای سند 2030 در برخی بخش‌ها گفت: هیچ گزارشی از اجرای سند 2030 در بخش آموزشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نشده است. این سند از سوی شورا لغو شده و همه بر آن اذعان دارند. اگر شاهد گزارشی در زمینه اجرای این سند باشیم به طور حتم برخورد جدی خواهیم داشت.

افتخار شورا؛ دستیابی دانشگاه‌ها به یک قدرت علمی که می‌تواند امنیت ساز باشد

مخبردزفولی در پاسخ به سوال دیگری که چه موضوعی را طی 33 سال گذشته جزو افتخارات شورا می‌دانید، تصریح کرد: دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب نهادی وابسته بودند اما امروز به نهادی مستقل و کارآمد و افتخارآفرین تبدیل شده‌اند و این باعث افتخار شورا است. امروز دو درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است و این امر به برنامه‌ریزی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد باز می‌گردد. دستیابی دانشگاه‌ها به یک قدرت علمی که می‌تواند امنیت ساز باشد از افتخارات شورا است.

وی در سخنان خود حرکت در زمینه نقشه جامع علمی کشور را رو به جلو اما کند دانست و در ادامه به موضوع دانشگاه فرهنگیان اشاره و عنوان کرد: طی دو هفته آینده موضوع ریاست این دانشگاه به طور جدی پیگیری و اعلام می‌شود. همچنین قول می‌دهیم که طی دهه فجر سال جاری شاهد افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان باشیم چرا که استاد در این زمینه‌ تقاضای صدور مجوز داشته‌اند.

مطالبه‌گری در مورد ستاد ملی زن و خانواده

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد شورای فرهنگی اجتماعی زنان اشاره و عنوان کرد: مسائل مربوط به زنان و خانواده در این شورا بررسی و پیگیری می‌شود اما ما باید شاهد شکل گیری ستاد ملی زن و خانواده و برگزاری منظم جلسات باشیم.

مخبردزفولی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حدف کنکور نیز گفت: حذف کنکور واجب است اما روش حذف و جایگزینی آن هنوز به صورت یک نسخه قابل قبول از سوی وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت علوم ارائه نشده است.

وی به عملکرد شورای تحول علوم انسانی نیز اشاره و عنوان کرد: هیچ منعی برای ارائه پیشنهاد مشفقانه وجود ندارد و شورای تحول از کسانی که مایل باشند ایده‌های خود را ارائه دهند، استقبال می‌کند.

سرقت علمی از دیگر سوال‌هایی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد تا مخبر دزفولی به ارائه اقدامات صورت گرفته در این زمینه بپردازد. وی در این زمینه اظهار کرد: در مورد سرقت علمی در مجلس شورای اسلامی مصوبه وجود دارد و عمده اساتید نیز نسبت به این موضوع هوشیار شده‌اند و هیئت ممیزه‌ای وجود دارد که به محض مواجه با چنین تخلفاتی تنبیهاتی در نظر دارد. از نرم‌افزارهای سرقت‌یاب نیز در این زمینه استفاده می‌شود.

captcha