شناسايي موانع مقاوم‌سازی اقتصاد کشور ضروری است
کد خبر: 3671662
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي:

شناسايي موانع مقاوم‌سازی اقتصاد کشور ضروری است

گروه اقتصاد: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پيشرفت طرح هاي اولويت‌دار در دستگاه‌هاي مختلف در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، گفت: دبيرخانه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بايد با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي به بررسي وضعيت كشور در قالب سياست‌هاي تبيين شده در اقتصاد مقاومتي بپردازد و راهكارهاي لازم براي تحقق پنج رويكرد اصلي اين سياست‌ها را ارائه كند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري صبح امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: اگر ما به دنبال ايجاد اشتغال و توليد و مقاوم سازي اقتصاد در برابر تكانه هاي خارجي هستيم، بايد به دنبال شرايط باشيم كه در صورت هر اتفاقي نظير تحريم هاي مجدد، وضعيت اقتصاد كشور نسبت به دوره قبل تحريم ها بهتر باشد و مقاومت اقتصاد افزايش يافته باشد.
وي با اشاره به اينكه نظام بانكي و بخش نفت اصلي ترين گرانيگاه دشمني براي ضربه زدن به اقتصاد كشور بود، گفت: بايد با رصد دقيق ببينيم در اين حوزه ها چقدر در برابر تحريم ها مقاوم شده ايم.
معاون اول رييس جمهور افزايش بهره وري، حفظ امينيت سرمايه گذاري رقابتي كردن اقتصاد در جهت حفظ توان داخلي را از اولويت ها ـ سياست ها ـ اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: دبيرخانه بايد با شناسايي گره هاي موجود در قوانين، موانع و گروه ها را به پشتوانه ظرفيت اقتصاد مقاومتي بي اثر كنيم.
وي تصريح كرد: بخش خصوصي بايد احساس كند سرمايه گذاري در ايران امنيت دارد. خوشبختانه باني و حامي اقتصاد مقاومتي رهبر معظم انقلاب است و بايد با اتكا به اين پشتوانه بدون رودربايستي مشكلات را برطرف كنيم تا اقتصاد كشور مقاوم تر از پيش شود و بايد اقتصاد كشور با يك فشار آسيب نبيند.
جهانگيري با تاكيد بر اينكه بايد گزارش درباره موانع و دلايل عدم پيشرفت يا پيشرفت طرح ها در اقتصاد مقاومتي تهيه شود، گفت: بايد دغدغه هاي موجود براي تامين و دست يابي به اهدافي نظير امنيت سرمايه گذاري، حمايت از توليد داخلي و صادرات و غيره احصاء دقيق شود و در قالب يك گزارش با ذكر موانع و وظايف قواي مختلف تهيه و به استحضار رهبر معظم انقلاب برسد تا از حمايت ها و رهنمودهاي ايشان برخوردار شويم.
جهانگيري با اشاره به تاكيد مقاوم معظم انقلاب مبني بر ضرورت نافذالكلمه بودن ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تصريح كرد: بايد بررسي شود كه با اختيارات موجود ميزان نافذالكلمه بودن ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تا چه حد است.
وي با بيان اينكه دولت معتقد به اجراي سياست هاي ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتي است، گفت: روند پيشرفت اجراي طرح هاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي مثبت بوده است اما ما بايد نگاه كلان تر و جامع تر به مسايل اقتصادي داشته باشيم.
معاون اول رييس جمهور با انتقاد از كم كاري كه در باب گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي صورت گرفته افزود: گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي بسيار با اهميت است و همه نخبگان كشور، دانشگاه ها، دستگاه هاي مختلف بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيما كه مسئوليت اصلي گفتمان سازي را داشته اند، بايد فعالانه تر برخورد كنند .
جهانگيري در ادامه با اشاره به گزارش عملكرد پروژه هاي اقتصاد مقامتي در زمينه توسعه شبكه ريلي كشور گفت: توسعه راه آهن جزو اولويت هاي دولت است و بايد براي توسعه راه آهن كشور و مسيرهاي اولويت دار حمل و نقل ريلي كشور تعيين شود.
وي بر رفع گلوگاه ها و محدوديت ها در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: در يكي از جلسات ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي اين موضوع طرح شود تا براي آن در طول برنامه ششم توسعه تصميمات لازم اتخاذ گردد.
در اين جلسه نايب رييس مجلس و وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، جهاد كشاورزي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، صنعت، معدن و تجارت،‌فرهنگ و ارشاد اسلامي، نفت، رييس كل بانك مركزي، معاون علمي و فناوري رييس جمهور،‌رييس سازمان امور اداري و استخدامي كشور، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، امور زنان و خانواده و رييس صندوق توسعه ملي كشور حضور داشتند، هر يك از اعضا ديدگاه هاي خود درباره تاثير سياست هاي اقتصاد مقاومتي در پيشبرد پروژه هاي بزرگ دستگاه ها و تحقق رويكردهاي كلان اين سياست ها تبيين كردند.
همچنين در اين جلسه و در ادامه گزارش هاي پيشرفت طرح هاي اولويت دار وزارتخانه ها در چارچوب اقتصاد مقاومتي، وزارت راه و شهرسازي گزارش از پروژه ها و برنامه هاي مرتبط با توسعه شبكه ريلي كشور ارايه شد. در اين گزارش با اشاره به روند پيوستن پنج استان كشور به شبكه ريلي و اجراي ده ها طرح ريلي براي استفاده از ترانزيت و زير ساخت هاي آن براي تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي، عنوان شد. با اجراي اين طرح ها ركود جديدي در تاريخ راه آهن كشور بدست آمد و بيش از ۷۷ درصد طرح هاي ابلاغ شده عملياتي شده است.
وزير راه و شهرسازي در اين خصوص از برنامه ريزي براي اتصال همه مراكز استان به راه آهن، بهره گيري از فناوريهاي نوين نظير برقي كردن قطارها خبر داد و تمركز روي موضوع ريل را يكي از بسترهاي تحقق اقتصاد مقاومتي ارزيابي كرد.

captcha