تباه کردن سرنوشت اخروی بالاترین خسران است
کد خبر: 3671666
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

تباه کردن سرنوشت اخروی بالاترین خسران است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: خسران حقیقی آن است که انسان نفس و جان خود و خانواده خود را در معرض انحراف قرار دهد؛ جانی که می‌تواند به بهشت مراتب بالا و نورانیت برسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز ۲۰ آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر در مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی گلپایگانی گفت: خسران حقیقی آن است که انسان نفس و جان خود و خانواده خود را در معرض انحراف قرار دهد؛ جانی که می‌تواند به بهشت مراتب بالا و نورانیت برسد.

وی افزود: البته این افراد امروز سرخوش در نعمت‌ها هستند و لذت می‌برند، ولی در روز قیامت که پرده بیفتد و حقایق روشن شود این افراد خواهند فهمید که همه چیز خود را از دست داده‌اند بنابراین ضرر اصلی، مادی و سرمایه و ... نیست بلکه بر باد رفتن فرصت عمر، بزرگترین خسارت است.

هادوی تهرانی بیان کرد: در روز قیامت فرصتی برای عمل و جبران وجود ندارد بنابراین اگر احتمال وجود زندگی بعد از مرگ را هم بدهیم و مرگ پایان همه چیز نباشد به خاطر این احتمال هم که شده باید رعایت دستورات الهی را داشته باشیم.

این استاد تفسیر عنوان کرد: مرگ، راحتی برای کسانی که دستشان در دنیا از اعتقاد و عمل صالح کوتاه است نیست بلکه آغاز یک دوره ذلت‌بار و جهنمی است که سرنوشت انسان هم در آن دنیا، ابدی است.

هادوی تهرانی بیان کرد: قرآن دائما قیامت و مرگ و حساب و کتاب را تذکر می‌دهد تا بندگان به خود بیایند که مبتلا به خسران مبین نشوند. ما در زیارتنامه حضرت معصومه (س) در آشیانه اهل‌بیت (ع) که سکنای شیعیان است هم از خدا می‌خواهیم که خدایا این نعمت هدایت به واسطه ائمه (ع) و بزرگانی مانند حضرت معصومه (س) را از ما سلب نکن.

این استاد تفسیر همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» با اشاره به داستان سلیمان (ع) اظهار کرد: دو حادثه بزرگ در زندگی سلیمان رخ داد که یکی مشغولیت به اسب‌ها و قضاشدن نماز و دیگری از دست دادن فرزند بود، ولی نحوه برخورد ایشان در مواجه با این موضوعات، انابه و توبه بود و در ادامه نیز دست به دعا و استغفار به درگاه الهی زد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به محتوای دعای سلیمان که از خدا خواست ملکی به من بده که به بعدی‌ها نخواهی داد ادامه داد: برخی نتیجه بخل از این تعبیر گرفته‌اند که علامه طباطبایی آن را در کرده است و خداوند نیز اجابت کرد.

وی با بیان اینکه خداوند باد را در خدمت سلیمان به کار گرفت تا به آسانی به هر جایی خواست برود عنوان کرد: گاهی این شبهه مطرح است که آمدن باران و ... چه ارتباطی به ائمه (ع) دارد که در برخی ادعیه عنوان شده است، زیرا توسط عوامل طبیعی ایجاد می‌شود، ولی این آیه می‌فرماید باد را که امری طبیعی است ما به تسخیر سلیمان درآوردیم بنابراین برای پیامبر اسلام و ائمه (ع) به طریق اولی چنین کاری ممکن است.

وی گفت: برخی علمای بزرگ دوران معاصر نیز در درجات پایین‌تر عنایاتی از ناحیه خداوند داشتند و از طرف امام زمان (عج) اجازه دریافت وجوهات را داشتند، ولی خودشان یک زندگی ساده داشتند و در تنگنا زندگی می‌کردند و با این حال به هیچ وجه دنبال خودنمایی از طریق این عنایات نبودند، زیرا اگر کسی دنبال این مسایل باشد مورد آن عنایات قرار نخواهد گرفت.

captcha