دانشگاه‌ها در خدمت صنعت و تجارت باشند
کد خبر: 3671681
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸

دانشگاه‌ها در خدمت صنعت و تجارت باشند

گروه اجتماعی: قائم مقام رئيس دانشگاه علوم پزشکی گفت: دانشگاه‌ها باید با توجه به توسعه تحقیقات فناورانه و خلق ثروت در خدمت صنعت و تجارت باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر رشید حیدری‌مقدم در آیین هجدهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: جهان در حال تحول است و سرعت و گستره تغییرات و نوآوری‌ها، عدم ثبات در روندهای اقتصادی، عدم ثبات در نظام‌های سیاسی مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی تحولات نظام دانشگاهی در جهان را موضوعی مهم خواند و گفت: امروز باید دانشگاه‌های در خدمت صنعت و تجارت باشد و خود دانشگاه به عنوان یک صنعت و یک تجارت به سوی پولسازی حرکت کند.
قائم مقام رئیس دانشگاه افزود: باید ساختار دانشگاه‌ها تغییر کند و به رقابت میان دانشگاه‌ها در سطح ملی و جهانی بیش از پیش توجه شود.
وی به ایجاد چارچوب‌های نو در برنامه‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سال 95 میزان 70 درصد منابع اختصاصی و 30 درصد دولتی بود که انتظار می‌رود در سال‌های آینده منابع دولتی به سمت صفر میل کند.
حیدری‌مقدم با اشاره به رهنمودهایی از کتاب مدیریت برایان ترسی به بررسی قانون‌های تغییر و آمادگی در این کتاب پرداخت و افزود: تغییر اجتناب‌ناپذیر است و چون دانش روزافزون و فناوری رو به پیشرفت همراه است دانش با سرعتی غیر قابل قیاس با گذشته در حال حرکت است.
وی نگاه جهانی را عامل پیشرفت دانست و گفت: در هر حوزه‌ای موفق ترین افراد آنهایی هستند که به این موضوع توجه دارد.
قائم مقام رئیس دانشگاه یادآور شد: در دانشگاه نسل اول، محور آموزش به عنوان فلسفه توسعه کشور بود، در نسل دوم تحقیق، محور قرار گرفت و هم‌اکنون در دانشگاه‌های نسل سوم خلق ثروت مطرح است.
وی با تشریح سیر تحول در ماموریت‌های دانشگاه اضافه کرد: جایگاه ایران در منطقه در سال 2016 اول منطقه است و شرکت‌های دانش‌بنیان شروعی برای دستیابی به دانشگاه‌های نسل 3 هستند.
دکتر حیدری‌مقدم فرار مغزها را از مشکلات جدی جامعه دانست و توجه به توسعه تحقیقات فناورانه و خلق ثروت را خواستار شد گفت: وضعیت ایجاد ثروت از فناوری در کشور باید بهبود یابد.
وی از پژوهشگران دانشگاه برای تربیت دانشجو و ارتقای سلامت جامعه تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد شاهد بهبود وضعیت پژوهشی دانشگاه و کشور باشیم.

 

captcha