اسلام مخالف انزواطلبی است/ افسردگی؛ نتیجه انزواطلبی
کد خبر: 3691830
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲

اسلام مخالف انزواطلبی است/ افسردگی؛ نتیجه انزواطلبی

گروه اجتماعی- یک کارشناس دینی با بیان اینکه اسلام نگاهی صددرصد منفی به انزواطلبی دارد، گفت: انزواطلبی باعث فراموش کردن آداب معاشرت اجتماعی و افسردگی در فرد انزواطلب می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه مفهومی با نام انزواطلبی در اسلام وجود ندارد، اظهار کرد: انزواطلبی کلمه‌ای با بار منفی است؛ حال اگر عبادت ویژه در خلوت را نوعی از انزوا بدانیم، می‌توانیم کمی مفهوم این کلمه را درک کنیم. انسان متحجد، منزوی نیست؛ چراکه انسان متحجد فعالیت خوب و گسترده‌ای در اجتماع دارد.
وی درباره نظر اسلام در خصوص انزواطلبی افزود: اسلام نگاهی صددرصد منفی به انزواطلبی دارد؛ حتی ائمه(ع) در زمانی که خفقان‌های بسیار شدید برجامعه حاکم بود، فعالیت‌های اجتماعی و بسیار قوی داشتند.
وی گفت: عده‌ای در زمان امام صادق (ع) به ایشان خبر دادند تعدادی از مردم برای ارتباط بهتر با خدا مغازه‌های‌ خود را تعطیل کرده و در گوشه‌ای مشغول عبادت خداوند هستند. امام(ع) با شنیدن این حرف عصبانی شده و خطاب به آن گروه اشتباهشان را گوشزد کردند و فرمودند نزدیکی به خداوند در کارهایی مانند طلب روزی حلال است.
مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: شخص انزوا طلب در فعالیت‌های گروهی کمتر حضور پیدا کرده و اغلب روابط سردی با دیگران دارد و به قول معروف چنین افرادی کنش‌گر نیستند و حتی با حضور در جمع، نه دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند و نه خودشان از کسی تاثیر می‌گیرند.

وی در خصوص عوامل بروز انزواطلبی گفت: بخشی از این عوامل، طبی می‌باشد؛ کسی که سوءمزاج سرد داشته باشد، غالبا منزوی است. البته عوامل تربیتی نیز در این مسئله دخیل هستند؛ افرادی که در کودکی دائما سرکوب شدند و فضای بازی برای فعالیت نداشتند در بزرگسالی و در فضای جامعه شخصیت اجتماعی خوبی ندارند.
ناجی خاطرنشان کرد: اعتیاد به رسانه‌ها از عوامل منزوی شدن افراد است؛ انسان به این وسیله، شخصیتی نهان برای خود ایجاد می‌کند که در خلوت خود به دنبال آن شخصیت نهان می‌گردد و این موضوع آرام آرام فرد را به جایی می‌رساند که از شخصیت اصلی خودش بیزار شده و در نتیجه در میان جمع شخصیتی منزوی پیدا می‌کند.

افسردگی نتیجه انزواطلبی است

مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: انزواطلبی افراد را تنها می‌کند، فردی که دائما از جمع گریزان باشد هم آداب معاشرت را فراموش خواهد کرد و هم دیگران به واسطه کمتر دیدن او، در برخورد با وی سرد رفتار می‎کنند. حال اولین نتیجه تنهایی مفرط انزواطلبی، افسردگی است و اگر این افسردگی به موقع شناسایی و درمان نشود، مشکلات روانی حادی را برای فرد به دنبال دارد و او را حتی تا مرحله خودکشی جلو می‌برد.

ناجی ادامه داد: برای مقابله با انزواطلبی، شناخت ریشه‌های آن می‌تواند مفید باشد؛ اگر مشکل فرد جسمی باشد با مراجعه به پزشک می‌توان این مشکل را حل کرد، اگر ریشه این مشکل از ضعف تربیتی باشد، آموزش می‌تواند به فرد کمک کند. در بحث تربیت اجتماعی کودک، نحوه رفتار والدین در هفت سال اول و دوم زندگی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: گاهی هم ریشه انزواطلبی در تک فرزندی بودن یا اعتیاد بیش از اندازه به فضای مجازی و عدم حضور در میان همسالان در سنین کودکی است، پس والدین باید برای تربیت فرزندان تحت آموزش قرار بگیرند.

وی افزود: انسان در استفاده از فضای مجازی، باید به نوعی خود کنترلی برسد تا گرفتار اعتیاد رسانه‌ای نشود. این گونه رسانه‌ها مانند تیغی دو لبه هستند که با استفاده نادرست ضررهای زیادی را برای فرد به دنبال دارند. در چنین شرایطی فرد تمام هیجانات، شهوت و ارتباطاتش با دیگران را در همین فضا برطرف کرده و پس از مدتی نیازی به ارتباط با انسان‌های واقعی نمی‌بیند که این دلیل بروز انواع بیماری‌های جسمی و روحی است.

انتهای پیام

captcha