لغو جشنواره‌ای ملی و کم‌هزینه به خاطر 50 میلیون تومان
کد خبر: 3692326
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱

لغو جشنواره‌ای ملی و کم‌هزینه به خاطر 50 میلیون تومان

گروه مسابقات ــ برگزاری مرحله کشوری سومین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی، امسال به دلیل عدم اختصاص بودجه برگزاری آن در شرف لغو و تعطیلی قرار دارد.

لغو جشنواره‌ای ملی و کم‌هزینه به خاطر 50 میلیون تومان

به گزارش ایکنا؛ از سه سال پیش، بهمن‌ماه منتظر برگزاری جشنواره‌ای قرآنی با مخاطبانی خاص بودیم. جشنواره‌ای که مخاطبان آن از دل روستاهای سراسر کشور می‌آمدند و رقابتی قرآنی را نه با شکل و شمایلی پر زرق و برق که با سادگی تمام و به دور از هیچ پیرایشی، برگزار می‌کردند.
حاضران در جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی، زمانی که کار کشاورزی در مهربان‌ترین فصل سال - برای آنها البته - تعطیل می‌شد، مسابقات قرآن را آغاز می‌کردند تا نیرویی مضاعف برای فصلی پر از کار سخت کشاوری ذخیره کنند. مسابقاتی که در همان دو دوره برگزاری با استقبال پرشور مخاطبان و میزبانان آن برگزار شد و شور و نشاطی در دل روستانشیان ایجاد کرد.

این مسابقات در همین سابقه کوتاه خود آثار خوبی بر جای گذاشت، اعطای لقب قرآنی برای روستای «روتان» ــ میزبان دو دوره این مسابقات ـ یکی از ارمغان‌های این جشنواره بوده است. لقبی که البته از پیش وجود داشت اما این مسابقات و میزبانی از آن، رسمیتی به آن بخشید. اما پس از دو دوره برگزاری این جشنواره در روستای روتان، بخش سیریک استان هرمزگان، خبر می‌رسد که در عین برگزاری مراحل مقدماتی و حتی مشخص شدن استان میزبان مرحله کشوری، این مرحله به دلیل عدم اختصاص بودجه برگزار نمی‌شود.
این جشنواره که در دو دوره گذشته با استقبال خوب علاقه‌مندان قرآن در روستاها همراه شده بود و حتی میزان حاضران در سالن مسابقات تنه به تنه مسابقات ملی و بین‌المللی می‌زد، امسال به خاطر مبلغی حدود 50 میلیون تومان که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری آن اختصاص نیافته است، برگزار نمی‌شود، تا به این ترتیب جشنواره‌ای که راه خوبی را رفته بود و می‌رفت تا بر روی ریل اثرگذاری بیفتد به یکباره متوقف شود.
مجتبی میرزایی‌نسب، مسئول دبیرخانه دایمی جشنواره‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با ایکنا در مورد وضعیت این جشنواره، گفت: مراحل مقدماتی جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی طی ماه‌های گذشته برگزار شده است و حتی استان خوزستان و یکی از روستاهای قرآنی آن نیز به عنوان میزبان مرحله کشوری این جشنواره انتخاب شده است.
وی با اشاره به ابهام در برگزاری مرحله کشوری این جشنواره، افزود: حتی اگر طی روزهای آینده و حداکثر پنج روز آتی اعتبار مربوط به برگزاری این جشنواره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شود، مسابقات برگزار می‌شود در غیر این صورت شاهد لغو مرحله کشوری آن خواهیم بود.
مسئول دبیرخانه دایمی جشنواره‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تأکید بر اینکه مکاتبات برای دریافت بودجه این جشنواره صورت گرفته، در پاسخ به این سوال که تا چه میزان احتمال دریافت بودجه و برگزاری جشنواره وجود دارد؟ تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر در حوزه اعتبارات قرآنی وجود دارد بعید است که اعتبار این جشنواره تأمین شود.
وی اذعان کرد: البته از سوی دیگر چون صرفاً اعتباری به صورت مجزا برای برنامه‌های روستایی در نظر گرفته شده و این مسابقات در زمره فعالیت‌های روستایی است، احتمال تأمین اعتبار وجود دارد، اما بسیار ضعیف است.
میرزایی‌نسب با تأکید بر اینکه با همه این احتمالات ما مکاتبات را انجام داده و حوزه ستاد عالی در حال پیگیری برنامه‌ها هست، گفت: ما برای امسال همان مبلغ سال‌های گذشته که حدود 50 تا 60 میلیون تومان بوده است، درخواست داده‌ایم که بعید می‌دانم این مبلغ نیز تأمین شود. البته ما با این دید پیش رفته‌ایم که استان میزبان نیز بخشی از هزینه‌ها را متقبل شود.

برای مشاهده تصاویر دومین دوره اینجا کلیک شود.

انتهای پیام

captcha