ملاحظات امنیتی؛ لازم اما کریمانه/ نمایش آیینی؛ ایده‌ای ناب با محتوای ضعیف
کد خبر: 3709356
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
آئین اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن صرفاً جهت اطلاع بررسی می‌شود؛

ملاحظات امنیتی؛ لازم اما کریمانه/ نمایش آیینی؛ ایده‌ای ناب با محتوای ضعیف

گروه مسابقات ــ آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با حضور پرتعداد علاقه‌مندان به قرآن کریم و مسئولان کشوری و لشکری در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد که با نقاط قوت فراوان و بعضی نقاط ضعف همراه بود.

ملاحظات امنیتی؛ لازم اما کریمانه/ نمایش آیینی؛ ایده‌ای ناب با محتوای ضعیف

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، عصر چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ماه با استقبال پرشور علاقه‌مندان به قرآن کریم و حضور پرشمار مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد؛ خبرنگار ایکنا بنابر رسالت قرآنی خود در بطن محل اجرای این مراسم حضور یافت و نقاط قوت و ضعف این برنامه را به نسبت سال‌های قبل مقایسه کرد.

امنیت سالن با دقت بیشتری حاصل می‌شود

با توجه به اعلام حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و جمع زیادی از مسئولان کشوری و نظامی از روز گذشته همان‌گونه که انتظار می‌رفت ملاحظات امنیتی ویژه‌ای در فضای شبستان مصلای امام خمینی(ره) برقرار بود، ایجاد سه گیت امنیتی از ورودی شبستان تا ورودی محل برگزاری آیین اختتامیه برای حفظ امنیت این فضای معنوی که قطعاً دشمنان به آن نظر کینه‌توزانه دارند، اقدامی مسئولانه و قابل تحسین است. اما انتظار می‌رفت از نظر به کارگرفتن نیروهای لازم برای بازرسی بدنی و فراهم آوردن فضای مناسب ورود به سالن، تدابیر کریمانه‌ای اتخاذ شود تا علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم و شرکت‌کنندگان در آیین اختتامیه، برای ورود به سالن با صف‌های طولانی و پر ازدحام مواجه نشوند. ناگفته نماند برای آنان که هنگام آغاز مراسم در صف‌های پرازدحام ورودی سالن گیر افتاده بودند، تلاوت زیبای علیرضا رضایی که طلیعه این مراسم بود و از بلندگوهای مصلی امام خمینی(ره) پخش می‌شد، لبخند رضایت و گاهی هم تشویق قرآنی «الله الله» را در صفوف برمی‌انگیخت.

ملاحظات امنیتی؛ لازم اما کریمانه/ نمایش آیینی؛ ایده‌ای ناب با محتوای ضعیف

گنجایش سالن تکمیل است!

ساعت حدود 5:15 و تنها یک ربع از آغاز آیین اختتامیه گذشته بود که بعضی مسئولان اجرایی سالن به حاضرانی که پس از طی «سه خوان رستم» وارد سالن می‌شدند، می‌گفتند: گنجایش سالن تکمیل است!، این در حالی است که اولاً انتظار می‌رود تعداد صندلی‌های حاضر در سالن به گونه‌ای تعبیه شود تا مشکل کمبود صندلی به وجود نیاید، ثانیاً با توجه به ورود جمعیت مشتاق و علاقه‌مند به ساحت قرآن کریم می‌بایست همان موقع تدبیری اتخاذ شود که حاضران بتوانند از موضعی که دید کافی به جایگاه اجرای مراسم داشته باشند، بر زمین سالن بنشینند. بعضی مسئولان زحمتکش اجرایی در سالن که بر کارت آنان عنوان «مامور حراست» قید شده بود، ابتدا گفتند ظرفیت سالن تکمیل است و امکانی برای نشستن وجود ندارد، سپس با بعضی اعتراض‌ها امکان جلوس در قسمت‌هایی که دید کافی به جایگاه اجرای برنامه را نداشت، فراهم کردند و باز هم با نارضایتی حاضران در سالن و بعضی صداهایی که ممکن بود جداً بالا بگیرد، امکان جلوس در نقاط وسطی سالن که دید خوبی به جایگاه داشت، فراهم کردند. شاید آخرین اختتامیه‌ای که قرآنیان تا جلوی جایگاه مراسم اختتامیه، شانه به شانه بر زمین نشسته بودند و هیچ فرقی میان مردم عوام و مسئولان و مدعوان نبود، سالی بود که شهید منا حاج حسن دانش در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی رتبه نخست را کسب کرد.

اجرای قوی، کلیپ‌های حرفه‌ای

کلیپ آغازین برنامه، یک افکارسنجی و نظرسنجی میدانی از مردم تهران درباره مسابقات بین‌المللی قرآن بود، اقدامی تحسین‌برانگیز و شجاعانه که می‌تواند به بهبود وضعیت مسابقات در بستر درک واقعیات کمک کند. دقایقی بعد از نیز پیش از آغاز تقدیر از برگزیدگان، کلیپ معرفی هیئت داوران در سالن پخش شد که بسیار به جا بود. کلیپ دیگری که در اثنای برنامه پخش شد و توجه همگان را برانگیخت، درباره اتحاد دنیای اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی بود. در این کلیپ پنج دقیقه‌ای، صحنه‌هایی از جنایت اسرائیل در حق مردم به ویژه کودکان مظلوم فلسطین و سخنانی از رهبر معظم انقلاب با زیرنویس عربی پخش شد، شاید بتوان گفت اولین سالی بود که تهیه و تدارک کلیپ‌های حرفه‌ای، رضایت حاضران را جلب کرده بود.
همچنین اجرای مسلط و پخته مجید یراقبافان، مجری آیین اختتامیه نیز از نقاط قوت این مراسم بود، گرچه شاید اجرای این سال‌ها به گرمای اجرای سال‌های دور که استاد عباس سلیمی عهده‌دار آن بودند، نرسد اما جوانان قرآنی همچون: سیدوحید مرتضوی، مجید یراقبافان و ... کوزه‌گری را خوب از استاد خود آموخته‌اند.

ملاحظات امنیتی؛ لازم اما کریمانه/ نمایش آیینی؛ ایده‌ای ناب با محتوای ضعیف

ایده‌ای ناب با محتوای ضعیف

در اوایل این مراسم که سه ساعت به طول کشید، نمایشی اجرا شد که ابتدا به نظر می‌رسید تعزیه باشد اما صرفاً یک نمایش آیینی بی‌کلام بود که یک سری از ارزش‌های اسلامی را نشان می‌دهد و برای هر ارزش، آیه مربوط در سالن، طنین‌انداز می‌شد. با توجه به جایگاه هنر در دنیای امروز و لزوم معرفی تلاوت به عنوان یک «هنر معنوی» برای مخاطبان، ایده برگزاری نمایش، بسیار به جا بنظر می‌رسد اما ای کاش برای نحوه اجرا و محتوای آن دقت بیشتری به کار گرفته می‌شد. این نمایش که از ایده‌ای ناب سرچشمه گرفته بود، حدود بیست دقیقه به طول کشید و نسبتاً خسته‌کننده بود، نتوانست رضایت کامل مخاطبان را جلب کند.

دعا به زبان ترکی، نشانی از وحدت

در مراسم اختتامیه، «سیداحمد نجف» مجری و مبتهل کشورمان در کنار مجید یراقبافان، اجرای برنامه را به زبان عربی عهده‌دار بود. در ایام مسابقه نیز «طه ایمانی» مجری کشورمان در کنار سیدوحید مرتضوی و احمدنجف به اجرای انگلیسی می‌پرداخت. این ایده ناب برای اثربخشی بیشتر در مخاطبان با زبان‌های گوناگون، امشب در آیین اختتامیه به حد اعلای خود رسید. دو مدعو از جمهوری آذربایجان با زبان ترکی، به اجرای برنامه تواشیح و دعاخوانی پرداختند که با استقبال و توجه حاضران همراه شد. این ایده، نشانی از توان وحدت دنیای اسلام با نژادها و زبان‌های گوناگون حول قرآن دارد.

ملاحظات امنیتی؛ لازم اما کریمانه/ نمایش آیینی؛ ایده‌ای ناب با محتوای ضعیف

تجلیل باشکوه از استاد پیشکسوت

یکی از نقاط قوت آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، تجلیل از «عبدالرسول عبایی»، استاد پیشکسوت و رئیس سابق هیئت داوران مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی، بود که هنگام تجلیل از ایشان با درخواست یراقبافان، تمام سالن به پا خواست و بعضی چشم‌ها را نیز نمناک کرد. استاد عبایی 72 ساله، عمر خود را وقف خدمت به قرآن کریم و قرآنیان کرده و حالا با بیماری سختی دست و پنجه نرم می‌کند، بیماری‌ای که آثار درمانی آن، استاد را نحیف کرده و مویی بر سر و صورت ایشان باقی نگذاشته است. دعای خیر عبایی برای حاضران در سالن باید جوان‌‌ها را به فکر فرو ببرد؛ چرا که دغدغه رتبه و کسب مقام در مسابقات کجا و دغدغه عاقبت بخیری کجا؟

انتظار بیشتر از نحوه اعطای جوایز

حضور پرتعداد مسئولان و مدعوان کشوری و لشکری به آیین اختتامیه، رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه را به تدبیری صحیح واداشته بود که برای تقدیر از برگزیدگان رشته‌های مختلف، از مسئولان متفاوتی برای حضور در جایگاه دعوت شود تا همه مسئولان و مدعوان حاضر در سالن، امکان حضور در جایگاه داشته باشند و عظمت قرآن در کشورمان و ارزش‌نهادن مدیران ارشد جمهوری اسلامی به کتاب الهی در معرض دید نمایندگان کشورهای دنیا قرار گیرد.

اما با وجود این تدبیر، باز هم جایگاه اجرای مراسم برای اعطای جوایز بسیار شلوغ بود، به نظر بسیاری از حاضران در سالن، منطقی و شکیل به نظر نمی‌رسید که برای اعطای هدایا، دست کم 10 نفر بر جایگاه حاضر شوند، این مساله علاوه بر آن که وجهه خوبی نداشت، کار اعطای جوایز را نیز زمان‌بر کرده بود. ضمن اینکه برای اعطای جوایز برگزیدگان مسابقات بین‌المللی بانوان با وجود دعوت از لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس و معصومه فرزانه، مشاور بانوان سازمان اوقاف برای حضور در جایگاه، از طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر، نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی دعوت بعمل نیامد که بنظر می‌رسید با توصیه درگوشی وزیر ارشاد به مجری، ترتیب اثر داده شد.

لازم به ذکر است، سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور شرکت‌کنندگانی از ۸۴ کشور جهان از ۳۱ فروردین‌ماه با حضور ۳۷۰ نفر در بخش‌های طلاب(به میزبانی قم)، بانوان(محل برگزاری هتل ارم)، روشندلان و آقایان(مصلای امام خمینی(ره)) برگزار شد. در ادامه نیز از ۷ تا ۹ اردیبهشت ماه، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی در مشهد مقدس برپا می‌شود. مسابقات مشهد به طور کامل ضبط شده و پس از آماده‌سازی در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود.

گزارش تصویری آئین اختتامیه را اینجا و اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha