عنوان «صدرالحفاظ حرم رضوی» از آن چه کسانی است/ خاطرات حسینیه خیاط‌ها و مسجد کرامت
کد خبر: 3714420
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
در آخرین برنامه «گلستان» مطرح شد؛

عنوان «صدرالحفاظ حرم رضوی» از آن چه کسانی است/ خاطرات حسینیه خیاط‌ها و مسجد کرامت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمرتضی سادات فاطمی، صدرالحفاظ حرم رضوی، شب گذشته میهمان آخرین برنامه تلویزیونی گلستان بود.

به گزارش ایکنا؛ آخرین قسمت فصل اخیر برنامه تلویزیونی «گلستان» شب گذشته، 23 اردیبهشت با حضور سیدمرتضی سادات فاطمی، مدرس و پیشکسوت قرآنی برگزار شد.
سیدمرتضی سادات فاطمی، قاری، پیشکسوت قرآنی، مؤذن و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی متولد سال 1328 در مشهد مقدس، حائز رتبه اول بین‌المللی در سال 1362 و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم قرآنی مشهد است که در سال 1390 نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده است.

حضور صدرالحفاظ حرم رضوی در آخرین برنامه گلستان/ مشهد برکت جلسات قرآنش را مدیون مقام معظم رهبری می‌داند
سادات‌فاطمی در پاسخ به سؤال خادم‌القرآن عباس سلیمی، مجری برنامه گلستان، پیرامون گره خوردن زندگیش با قرآن و نحوه ورود به این مسیر عنوان کرد: در ابتدای سخن امیدوارم خداوند برکت معنوی در صحبت‌هایم قرار دهد تا این برنامه فایده معنوی داشته باشد. از کودکی به دلیل داشتن صدای صاف و خوبی که داشتم، نوارهای عبدالباسط را گوش می‌دادم و از او تقلید می‌کردم. به خاطر علاقه پدر و مادرم به قرآن و عترت از 7 سالگی به مکتب‌خانه رفته و ظرف دو ماه جزء 30 و 29 را حفظ کردم و به گفته معلم مکتب‌خانه، تمام درس‌ها را خوب آموختم. پس از آن با دایی‌ام حسن امینی با دوچرخه به جلسات قرآن می‌رفتم.
وی در ادامه گفت: اولین جلسه قرآنی که حضور داشتم، صبح‌های جمعه در منزل پدربزرگم با سرپرستی حاج آقا رضوان بود. ایشان خطاطی کتیبه‌های آستان قدس را هم برعهده داشت و شاگرد حاج شیخ محمد عرب بود. شیخ عرب، فردی عراقی بود که به مشهد عزیمت می‌کند و پدربزرگم و کسبه بازار برای رواج قرآن در مشهد، زندگی این سید را تأمین می‌کنند و شاگردانی همچون مرحوم شجریان، مرحوم ملاعباس، شیخ رضوان، حافظیان، توسلی و ... شاگردان این شیخ بودند و در شهر جلسات مختلف راه انداختند. جلسه قرآن مرحوم حافظیان و جلسه نهج البلاغه و قرآن شبستان حرم نیز از دیگر جلساتی بود که شرکت ‌کردم.
وی در مورد تلاوتی که در مسابقات قرآن سال 57 اجرا کرد، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب در مسابقات قرآن شرکت نمی‌کردم. استاد مولایی وقتی متوجه این موضوع شدند که مسابقات را حرام می‌دانم و با رژیم همکاری نمی‌کنم، مسابقه‌ای را در راستای مسابقات قرآن قرار دادند و از من خواستند در آخر جلسه مسابقات، تلاوت داشته باشم.
عباس سلیمی از این پیشکسوت قرآنی خواست تا خاطرات مسجد کرامت و جلساتی که با شیوه خردمندانه برای احیای قرآن در آن برگزار می‌شد، تعریف کند، سیدمرتضی سادات فاطمی گفت: یکی از الطاف الهی که به برکت قرآن و قاری بودن نصیب من شد، آشنایی با مقام معظم رهبری بود که به واسطه قرآن صورت گرفت. سال‌های 49 یا 50 بود که آقا به واسطه آن که در مسجد کرامت نماز می‌خواندند و تفسیر قرآن می‌گفتند، از من خواستند در این مسجد جلسه باشکوهی برگزار شود، من قبول کردم اما از ایشان خواستم تا آقای مختاری تلاوت جلسه را برعهده داشته باشند تا وزن جلسه بالا باشد و من هم در کنارشان هستم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همراه آقامصطفی فرزندشان در این جلسه حضور داشتند و زمانی که آقای مختاری کسالت داشتند و یا نبودند من جلسه را اداره می‌کردم. جالب اینجا بود که آقا در خلال جلسه، تبلیغ سیاسی داشتند که در اواخر از اجرای نماز و سخنرانی نیز ممنوع شدند. اما آقا در همین فشارهایی که به ایشان وارد می‌شد، جا نزدند و به من می‌سپردند که با یکی از بچه‌ها هماهنگ شویم تا از آیه قرآن سؤال بپرسد و آقا صحبت‌شان را به صورت زیرکانه انجام دهند. در حین برگزاری جلسه قرآن، جلسه سیاسی نیز بود.

حضور صدرالحفاظ حرم رضوی در آخرین برنامه گلستان/ مشهد برکت جلسات قرآنش را مدیون مقام معظم رهبری می‌داند
سیدمرتضی سیدفاطمی گفت: مقام معظم رهبری یک جلسه تفسیر نیز در مسجد امام حسن مجتبی(ع) داشتند که قرائت قرآن جلسه با من و آقایان حسین رضایی و روحانی‌نژاد بود. صدای این جلسات را در اتاقی ضبط می‌کردند. ظهر ماه مبارک رمضان، در خیابان دانش مشهد به قدری شلوغ می‌شد که در خیابان حصیر پهن می‌کردند. آقا، آیات منتخب را تکثیر می‌کردند و به دست بچه‌ها می‌دادند و پس از تفسیر معنا، قاری، آیات را قرائت می‌کرد. اینگونه افراد را سوق می‌دادند که جامعه به سمت شنیدن صرف آیات قرآن نباشد و قرآن با فهم و معنا شنیده شود. سال‌ها بعد از پیروزی انقلاب مؤسسه صهباصوت آن جلسات را به صورت کتاب چاپ کرد و با تیراژ بالا به فروش رسید.
وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز شب‌های دوشنبه هر هفته جلسه جامعه قاریان مشهد در مسجد کرامت برگزار می‌شود. مشهد، برکت قرآن را مدیون مقام معظم رهبری است به همین دلیل مشهدی‌ها بیشتر به سبک مصطفی اسماعیل تلاوت می‌کنند. خود من به سبک عبدالباسط، منشاوی و علی البناء می‌خواندم، یک بار آقا به من گفتند: حیف نیست به سبک مصطفی اسماعیل نمی‌خوانی؟! گفتم سخت است و نوار کاست ندارم. نوار مصطفی اسماعیل را به من دادند و من گوش دادم و برادرم آقاسیدجواد نیز از همان دوران کودکی به همین سبک می‌خواند.
این پیشکسوت قرآنی پیرامون عنوان صدرالحفاظ بودن حرم علی ابن موسی الرضا(ع) گفت: عنوان صدر الحفاظ قبل از انقلاب به مرحوم حافظیان داده شده بود. بعد از انقلاب که مریض شدند و دیگر نتوانستند ادامه دهند، توسط آیت الله طبسی برای من حکم زدند که مجلس را اداره کنم.
وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد در بین حفاظ قرار گیرد، از بخش حفاظ، نامه‌ای به من زده می‌شود که فردی با این مشخصات به شما معرفی می‌شود و قرآن خواندش را تأیید و امضا کنید. مراسم حفاظی، صبح و سر شب در حرم برگزار می‌شود، خدام می‌نشینند و لاله و شمعدانی‌های بلور را می‌آورند و چند قاری قرآن قرائت می‌کنند و با احترام خاصی بلند می‌شوند و ادعیه می‌خوانند و بعد قرآن را دست به دست می‌دهند و کشیک‌ خدام نیز عوض می‌شود.
سادات فاطمی در مورد سفرهای قرآنی تهران به مشهد گفت: استاد مولایی به همراه شاگردانش به مشهد می‌آمدند و در حسینیه خیاط‌ها مستقر می‌شدند. در یک جلسه‌ای که مرحوم حافظیان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار کردند، استاد مولایی و شاگردانش در رأس آنها استاد مرحوم محمدتقی مروت آمدند. در آن ایوان مقصوره من در انتهای مجلس نشسته بودم، مرحوم حافظیان صدا زدند که آقای سادات‌فاطمی بیاید و بخواند و من خواندم. بعدها شنیدم که مرحوم مروت گفته بودند که یک نوجوان در مشهد چه قرآنی خواند. از آن به بعد با مرحوم مروت آشنا شدم و در جلسه پنجشنبه‌های ایشان شرکت کردم و رفاقتمان در همان جلسه شروع شد.
مدرس قرآن کریم به عنوان حرف پایانی و توصیه به جوانان گفت: به عنوان یک پدر دلسوز توصیه می‌کنم با قرآن انس داشته باشند تا محتاج نباشند. دشمنان برای اسلام و قرآن نقشه‌ها کشیدند و قصد شبیخون فرهنگی دارند که اثر تخریب آن بیشتر از زمان جنگ است. اگر جوان‌ها از قرآن فاصله بگیرند، آینده انقلاب تضمین ندارد. فقط انس کافی نیست، باید انس، تدبر و عمل به قرآن را داشته باشند تا جامعه سعادتمند شود. این نظام، براساس قرآن بنا شده و مسئولان مواظب باشند تا جوان‌ها از اسلام جدا نشوند و از کودکی با قرآن مأنوس شوند.
یادآوری می‌شود که برنامه تلویزیونی گلستان، با اجرای خادم القرآن عباس سلیمی، یکشنبه شب‌ها ساعت 21 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شد.
در ادامه بخشی از تلاوت سید مرتضی سادات فاطمی را در سال 1357 در مسجد لاله زار و تلاوتی در مسجد شیخ فضل الله تهران در سال 62 و همچنین اجرای زنده این پیشکسوت قرآنی را در برنامه گلستان مشاهده می‌کنید.

تلاوت در مسجد لاله زار

 
تلاوت در مسجد شیخ فضل الله

تلاوت سیدمرتضی سادات فاطمی به صورت زنده در استودیو برنامه گلستان

زهره رجبی اصلی


انتهای پیام

captcha