بلاتکلیفی بین‌المللی در «نمایشگاه بین‌المللی قرآن»/ غرفه‌های خارجی، بی‌برنامه یا پربار؟
کد خبر: 3715080
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی بین‌المللی در «نمایشگاه بین‌المللی قرآن»/ غرفه‌های خارجی، بی‌برنامه یا پربار؟

گروه بین‌الملل – بیست وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در حالی دو روز دیگر در مصلای امام خمینی(ره) تهران آغاز به کار می‌کند که جزئیات برنامه‌های بخش بین‌الملل این رویداد، هنوز به رسانه‌ها اعلام نشده است.

بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن؛ بی‌برنامه یا پربار؟/ مدیر هنوز نمی‌داند

به گزارش ایکنا؛ بیست وششمین دوره نمایشگاه قرآن با شعار «قرآن؛ چلچراغ هدایت» از ساعت ۱۸ شنبه (29 اردیبهشت‌ماه) مصادف با سوم رمضان در سالن همایش‌های «یاس» واقع در ضلع جنوبی مصلای تهران آغاز می‌شود و به مدت دو هفته پذیرای عموم مردم و علاقه مندان قرآنی خواهد بود.

بنابر اعلام مسئولان برگزاری، امسال نمایشگاه قرآن بخش‌هایی از جمله پشتیبانی، بخش رسانه و فضای مجازی، تبلیغ و هنر، بخش بین‌الملل و بخش محتوایی دارد که در مجموع، 22 کمیته در این بخش‌ها فعالیت می‌کند که از این 22 کمیته، دو کمیته فروشگاهی و شامل بخش عفاف و حجاب، همچنین محصولات فرهنگی است.

این نمایشگاه هر سال با نام «بین‌المللی» در ایران کلید می‌خورد اما گزارش‌های رسانه‌ای و مشاهدات میدانی نشان‌ داده است که بخش بین‌الملل آن طی چند سال اخیر، کم‌رونق‌ترین بخش بوده، برگزار نشده و یا در نهایت چند روزی را در روزهای پایانی به آن بصورت مختصر اختصاص داده‌اند.

بر همین اساس، سال پیش که این رویداد گذشت یک ربع قرن را با عنوان بین‌المللی یدک می‌کشید، در حالی پایان یافت که بخش بین‌الملل نداشت و این بخش بی‌ سر و صدا و بدون اعلام قبلی، حذف شده بود؛ حال آنکه وقتی مسئولان برگزاری می‌دانستند نمایشگاه بخش بین‌الملل ندارد، باید از همان ابتدا واژه «بین‌المللی» را از نام نمایشگاه حذف کرده و این را رسما اعلام می‌کردند.

افتخار به ضعف

امسال هم در آستانه افتتاح این رویداد قرآنی هستیم؛ برای آشنایی با جزئیات برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه، به سراغ مسئولان آن رفتیم اما با وجود پیگیری‌های چند روزه، تا این لحظه هنوز کسی پاسخگوی پرسش‌ها نیست.

این در حالی است که بودجه کلانی برای بخش‌های مختلف نمایشگاه از جمله بین‌الملل صرف می‌شود؛ از طرف دیگر عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه گذشته (24 اردیبهشت) در نشست خبری ویژه نمایشگاه، پررنگ‌تر کردن جنبه بین‌المللی نمایشگاه قرآن را از رویکردهای این دوره برشمرده بود؛ در صورتی که تا به امروز که تنها دو روز با افتتاح این رویداد فاصله داریم، هیچ خبری از رنگ برنامه‌ها و فعالیت‌های این بخش در وادی رسانه نیست و جزئیات برنامه‌ها در قالب مصاحبه و گفت‌و‌گو به عنوان روالی معمول اعلام نشده، چه رسد به پر رنگ یا کم رنگ بودن آن.

پیچ‌ و خم پاسخگویی

ایکنا چندین تماس با محمود واعظی، «مدیر بخش بین‌الملل» این دوره از نمایشگاه داشته است که وی ابتدا پاسخگویی در این زمینه را به معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع داد که با دفتر این معاونت تماس گرفته شد و در نهایت معاون قرآن و عترت دوباره آقای واعظی را مسئول پاسخ‌گویی دانست و اعلام کرد که با وی باید تماس گرفته شود.

در تماس مجدد با محمود واعظی با وجود تلاش‌های مصرانه خبرنگار، وی با اظهار بی‌اطلاعی از اعلام نام خود به عنوان مدیر بخش بین‌الملل، گفت: «من کارهای مربوط به بخش‌ بین‌الملل را انجام داده‌ام، اما مسئول اجرایی نیستم، بلکه حکم مشاور را دارم و نمی‌توانم درباره بخش بین‌الملل اظهار نظر کنم».

 بلاتکتلیفی بین‌المللی در «نمایشگاه بین‌المللی قرآن»؛ بی‌برنامه یا پربار؟

در نهایت هم بنا شد وی مجددا با معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تماس گرفته و نتیجه را اعلام کند. با توجه به مجموع این گفته‌ها، این سؤال به ذهن می‌رسد که چطور ممکن است یک شخص مدیر بخشی باشد اما بگوید «من سمت اجرایی ندارم» و از اینکه عنوان مدیر به او اطلاق شده، خبر نداشته باشد و با این توجیهات پس از چندین روز پیگیری، همچنان از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کند؟

از سوی دیگر، در طی این مکالمات، حتی نام شخص دیگری برای مصاحبه و تشریح برنامه‌های بخش بین‌الملل به زبان آورده می‌شود؛ در حالی که این نام در فهرست مسئولان بیست‌‌ و‌ ششمین نمایشگاه قرآن که از سوی کمیته روابط عمومی نمایشگاه به رسانه‌ها اعلام شده بود، نیست و اشخاص دیگری به عنوان مدیران کمیته‌های زیر مجموعه این بخش معرفی شده‌اند.

بلاتکتلیفی بین‌المللی در «نمایشگاه بین‌المللی قرآن»؛ بی‌برنامه یا پربار؟

انتظار می‌رود با توجه به عنوان بین‌المللی نمایشگاه قرآن، جزئیات برنامه‌های بخش بین‌الملل حداقل پیش از افتتاح، رسانه‌ای و به صورت واضح اعلام شود، به این امید که این بخش هم پربار شود و مانند سال‌های گذشته کم‌رنگ بودن و حتی حذف آن را شاهد نباشیم.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خبرنگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۱۹:۰۵
0
1
واقعا جای تاسف داره در این شرایط اقتصادی که مملکت داره این بی برنامگی ها قابل بخشش نیست. به امید بهروزی و بهبود ...
captcha