حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند
کد خبر: 3739447
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
با حجاج؛ از فرش تا عرش

حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کند

گروه جامعه ــ اگر مراسم حج نبود، اين توطئه‏‌هايى كه ضد همبستگى مسلمانان شده است، آن پيوندهاى وحدت‏‌آور را از بين مى‏‌برد؛ وحدتى كه پيامبر اكرم(ص) و مسلمانان صدر اسلام، با خون جگر و بذل جان و مال ايجاد كردند.

حج چگونه توطئه‏‌هاى دشمنان‏ را خنثی می‌کندبه گزارش ایکنا؛ حج، سلوكى جمعى و جهانى است كه منطقه يا ناحيه جغرافيايى خاصى را در برنمى‏‌گيرد. اين سلوک جمعى را كه مسلمانان جهان با توجه به تفاوت‏‌هاى نژادى، قومى و زبانى هرساله به‏ جا مى‏‌آورند، از بالاترين درجه تعامل اجتماعى برخوردار است؛ زيرا مسلمانان جهان كه در قاره‏‌هاى مختلف زندگى مى‏‌كنند، در يك ميقات زمانى و مكانى خاص دور هم جمع مى‏‌شوند. همه يک خدا، يك پيامبر، يك كتاب و يك هدف را دنبال مى‏‌كنند و همه به انجام‏ دادن اعمالى مى‏‌پردازند كه همانند هم است.

همچنين، اين اعمال به گونه‏‌اى است كه‏ اگر با دقت به آن نگريسته شود، انسان مى‏‌تواند درس‏‌هاى با هم زيستن و درک متقابل را بياموزد. از مهم‏ترين آثارى كه حج در سطح بين‏‌الملل مى‏‌تواند داشته باشد، خنثى‏‌ كردن توطئه‏‌هاى دشمنان‏ است.

يكى از اثرات اجتماع سالانه حج، خنثى‏‌سازى توطئه‏‌هاى تفرقه‏‌افكنانه دشمنان اسلام است. در چند دهه اخير دشمنان اسلام براى از بين بردن همبستگى مسلمانان از راه‏‌هاى گوناگون وارد شده‏‌اند. آنان كوشيده‏‌اند با پاشيدن بذر نفاق، به‏ ويژه ميان دو گروه اصلى اسلام، يعنى شيعه و سنى، آنها را از يكديگر دور كنند؛ در اين راستا كوشيده‏‌اند مذهب شيعه را در جهان منزوى كنند؛ زيرا خط مشى شيعه در طول تاريخ، تكيه بر مكتب اهل‏‌بيت(ع) و همكارى نكردن با دستگاه‏‌هاى جور و ستم بوده است و غرامت اين‏ ستم‏‌ستيزى و آزادگى را يا در زندان‏‌هاى ترسناک اسارت يا بر چوبه‏‌هاى دار و شهادت پرداخته‏‌اند.

متأسفانه پيروان برخى از فرقه‏‌هاى مذهبى هم يا از روى نادانى يا غرض‏ ورزى هم‏سو با موجى كه دشمن ايجاد كرده است، در حركت‏‌اند. ولى واقعيت اين است كه مسلمانان از نظر اختلافات مذهبى به گونه‏‌اى نيستند كه نتوانند وحدت داشته باشند، نتوانند با يكديگر برادر و مصداق‏ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات: 10) باشند؛ زيرا خدايى كه همه پرستش مى‏‌كنند، يكى است. همه «لا إله إلّاالله» مى‏‌گويند. همه به رسالت محمد(ص) ايمان دارند و نبوت او را پايان‏ يافته مى‏‌دانند. دين او را خاتم اديان مى‏‌شناسند. همه قرآن را كتاب مقدس آسمانى و قانون اساسى خود مى‏‌دانند و آن را تلاوت مى‏‌كنند. همگى به‏‌سوى يك قبله نماز مى‏‌خوانند. با بانگ اذان، مشغول اقامه نماز مى‏‌شوند. در يک ماه معين از سال كه ماه رمضان است، روزه مى‏‌گيرند و روز عيد فطر و قربان را عيد خود مى‏‌شمارند. مراسم حج را مانند هم انجام مى‏‌دهند. در حرم خدا اجتماع مى‏‌كنند. حتى خاندان نبوت را دوست دارند و به آنان احترام مى‏‌كنند. همه اينها كافى است كه دل‏‌هاى آنها را به يكديگر پيوند دهد و احساسات برادرى و اخوت اسلامى آنها را برانگيزد.

البته اجتماع سالانه حج مى‏‌تواند بيش از موارد ديگر در خنثى‏‌سازى توطئه‏‌هاى دشمنان مؤثر باشد. درست است كه تبليغات شوم مغرضان ميان شيعه و سنى اثر خود را كرده است، ولى بايد دانست كه سالى يك‏بار چند صد هزار شيعه و سنى دور هم جمع مى‏‌شوند كه با اندكى توجه و دقت مى‏‌توانند به آسانى بفهمند كه تحت تأثير تبليغات مغرضانه دشمن بوده‏‌اند.

وقتى يك مسلمان شيعى كه در مغز او صدها تبليغ ضد سنى كرده‏‌اند، به حج مى‏‌رود، سنى‏‌هايى را مى‏‌بيند كه به على(ع) و فاطمه(س) محبت دارند. صدها سنى را مى‏‌بيند كه حتى به ائمه بقيع اداى احترام مى‏‌كنند. همچنين سنى‏‌هايى كه به حج مى‏‌روند مشاهده مى‏‌كنند همان شيعه‏‌اى كه در گوش او خوانده بودند، اصلا دين ديگرى، قبله ديگرى يا نماز ديگرى دارد، مى‏‌آيد در كنار او همان نمازى را مى‏‌خواند كه او مى‏‌خواند. رو به همان قبله‏‌اى مى‏‌ايستد كه او مى‏‌ايستد. همان اعمال حجى را انجام مى‏‌دهد كه او انجام مى‏‌دهد. وقتى اين مناظر وحدت‏‌بخش را برادران شيعه و سنى در موسم حج از يكديگر مشاهده مى‏‌كنند، كمتر تبليغات مسموم دشمن مى‏‌تواند در ذهن آنها اثر كند؛ به عبارت ديگر، موسم حج، فرصت دروغ‏‌آزمايى دشمنان اسلام است.

در حقيقت اگر مراسم حج نبود، اين توطئه‏‌هايى كه ضد همبستگى مسلمانان شده است، آن پيوندهاى وحدت‏‌آور را از بين مى‏‌برد؛ وحدتى كه پيامبر اكرم(ص) و مسلمانان صدر اسلام، با خون جگر و بذل جان و مال ايجاد كردند. وحدتى كه حضرت على(ع) با 30 سال حكومت و زندگى همراه با خون دل، امام مجتبى(ع) با پذيرفتن صلح، و ائمه(ع) از امام سجاد(ع) تا امام‏‌ عسكرى(ع) با تحمل رنج‏‌ها آن را حمايت و حفاظت كردند.

گفتنى است امروزه حتى استكبار جهانى به اين حقيقت حج؛ «لا يَزالُ الدّينُ قائماً ما قامَتِ الْكَعبةُ؛ مادامى كه خانه كعبه پابرجاست (و به دور آن طواف مى‏‌كنند) پيوسته دين برقرار است» پى برده است كه مى‏‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعى تحول بنيادين در روابط داخلى و صحنه جهانى به‏ وجود آورد.

بنابراين حج، وحدت‏‌بخش بين مسلمانان جهان است و اختلاف فتوا در چند موضوع، نمى‏‌تواند موجب اختلاف و دل‏سردى ميان شيعه و سنى شود. چه بسا اهل تسنن يا تشيع نيز ميان خودشان اختلاف فتوا دارند كه براى رفع اين اختلافات هم مى‏‌توان گفت‏‌وگو كرد و نيازى به دخالت بيگانگان نيست.

انتهای پیام

captcha