تصویب برنامه ارتقای فرهنگ زیارت در شورای فرهنگ عمومی كشور
کد خبر: 3739586
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
موالی‌زاده خبر داد:

تصویب برنامه ارتقای فرهنگ زیارت در شورای فرهنگ عمومی كشور

گروه فرهنگی ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور از تصویب برنامه ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی در این شورا خبر داد و گفت: یكی از كانون‌های مهم این برنامه،‌ حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است.

تصویب برنامه ارتقای فرهنگ زیارت در شورای فرهنگ عمومی كشور/ تبیین سرفصل‌های این شورا

به گزارش ایكنا از فارس، سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور شب گذشته، 27 مردادماه در یكصد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به دستور این جلسه مبنی بر تسهیل راه‌های دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) گفت: در فصل جدید كاری یكی از برنامه‌هایی كه در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید برنامه ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی بود و یكی از كانون‌های مهم آن همین حرم مقدس است.

تعریف فرهنگ عمومی و تبیین مؤلفه‌های آن
وی به تعریف فرهنگ عمومی و تبیین مؤلفه‌های آن پرداخت و گفت: تعریف فرهنگ عمومی كاملاً روشن است؛ كنش و واكنش‌های همگن و همگرای آحاد یك جامعه نسبت به یك موضوع، رویداد و مناسبت و یك مسئله؛ در واقع فصل مشترك باورها و رفتارهای آحاد یك جامعه است؛ رفتارهای نهادینه شده در یك جامعه به عبارت دیگر شناسنامه مردم یك جامعه است.

فرهنگ عمومی در حقیقت شناسنامه فرهنگی یك جامعه است
موالی‌زاده با بیان اینكه مختصات فكری و رفتاری یك جامعه در قلمرو فرهنگ عمومی تعریف می‌شود، افزود: فرهنگ عمومی در حقیقت شناسنامه فرهنگی یك جامعه است و رفتارهای قابل پیش‌بینی در یك جامعه را نشان می‌دهد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور بیان كرد: ما یك رابطه عموم و خصوص مطلق بین فرهنگ عمومی و فرهنگ داریم یعنی هر موضوعی كه در حوزه فرهنگ عمومی است فرهنگی است اما هر موضوعی كه فرهنگی است الزاماً در حوزه فرهنگ عمومی نیست و اینجا باید این تمایز را قائل باشیم.

حب اهل بیت(ع)؛ از مؤلفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی
وی با تصریح اینكه ما در فصل جدید كاری یكسری آسیب‌شناسی‌هایی انجام دادیم و در بحث‌هایی كه داشتیم به یك سرفصل‌هایی رسیدیم، به ذكر چند مثال از فرهنگ عمومی و اشاره‌ای به این سرفصل‌ها پرداخت و گفت:‌در كشور ما حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) یكی از مؤلفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی است و این كاملاً روشن است یا مثلاً راهپیمایی اربعین تا چند سال پیش جزو فرهنگ عمومی ما نبود اما از چند سال گذشته تاكنون این را به عنوان یك مؤلفه پرتوان در فرهنگ عمومی خود ملاحظه می‌كنیم.
موالی‌زاده یادآور شد: همچنین در نوروز كاملاً قابل پیش‌بینی است كه مردم چگونه رفتار می‌كنند؛ نوروز فصل داد و ستد عاطفی و شكوفایی است و یا مثلاً در ماه محرم مشخص است كه رفتار ایرانیان چگونه است، اگرچه ممكن است اشكال مختلف عزاداری داشته باشیم اما جان مایه و روح همه آن‌ها یكی است و آن عشق به امام حسین(ع) است؛ علاوه بر این‌ها مشاركت در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی كه تحت عنوان انتخابات است، یكی از مؤلفه‌های فرهنگ عمومی ماست كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مؤلفه در جامعه نهادینه شده و برای ما قابل پیش‌بینی است و برای دنیا هم قابل پیش‌بینی است كه ایرانیان در موسم انتخابات چگونه عمل می‌كنند و مباحث مختلف دیگری كه در حیطه فرهنگ عمومی تعریف می‌شوند.

مردم ایران زیر بار حرف زور نمی‌روند
وی ادامه داد: اینكه ایرانیان مردمانی آزاده هستند و زیر بار حرف زور نمی‌روند، نكته مهمی است یعنی در شرایط كنونی كه دشمن چنگ و دندان نشان می‌دهد می‌بینید كه ملت ایران محكم و استوار و یكپارچه در مقابل دشمن ایستاده‌اند و زیر بار حرف زور نمی‌روند و این جزو مؤلفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی ماست.

عضویت 10 هزار نفر در شورای فرهنگ عمومی در كشور
موالی‌زاده با یادآوری اینكه موارد متعددی را می‌توانیم برای مؤلفه‌های فرهنگ عمومی جامعه برشماریم، گفت: بعد از آنكه آسیب‌شناسی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم كه یك ظرفیت قابل توجهی در كشور داریم یعنی شورای فرهنگ عمومی متشكل از حدود 10 هزار نفر نیرو در گستره كشور است و این یك رقم قابل توجه و یك ظرفیت عظیمی است كه هم شخصیت‌های حقوقی، حقیقی، علما و اندیشمندان و دانشگاهیان و مدیران اجرایی و بانوان و بسیاری از افرادی است كه در سطح استان و شهرستان اثرگذار هستند.

رویكرد شورای فرهنگ عمومی باید یك رویكرد اجتماعی باشد
دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور همچنین گفت: شورای فرهنگ عمومی، مجلس و پارلمان فرهنگی هر استان و هر شهرستان است این ظرفیت قابل توجهی است و ما در دوره جدید به این نتیجه رسیدیم كه رویكرد شورای فرهنگ عمومی باید یك رویكرد اجتماعی باشد و به كمك حل مشكلات اجتماعی و اقتصادی جامعه بشتابد.
وی با بیان اینكه‌ این نكته را باید توجه داشته باشیم كه در این راستا یكسری سرفصل‌ها را مشخص كردیم، گفت: به عنوان مثال ذیل سرفصل گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی كه مقام معظم رهبری بارها بر آن تأكید كردند، سه برنامه تعریف كردیم؛ نخست برنامه ترویج فرهنگ كار در كشور و كار جمعی است كه این نكته بسیار مهمی است.
موالی‌زاده ادامه داد:‌ دوم برنامه اصلاح الگوی مصرف است؛ اگر نگاه كنیم می‌بینیم اكنون در بسیاری از زمینه‌ها مصرفمان مدیریت شده نیست به عنوان مثال میزان دورریز مواد غذایی ما به اندازه یارانه‌ای است كه پرداخت می‌كنیم.

فرهنگ ما در ارتباط با مصرف باید تغییر كند
دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور با تأكید بر اینكه فرهنگ ما در ارتباط با مصرف باید تغییر كند، گفت: اگر بخواهیم این دو را در كنار هم قرار دهیم باید بگوییم ما در كار و تولید منصف و در مصرف مسرف هستیم و این معادله باید جایش تغییر كند یعنی رویكرد ما بشود رویكرد كار و تلاش جمعی و باید مهارت كار جمعی را در كشور خودمان نهادینه كنیم و این نكته بسیار مهمی است كه باید به آن توجه داشت.
وی با تصریح اینكه فرهنگ سخت‌كوشی در كشور ما درازدامن بوده است، گفت: دو نمونه از این فرهنگ را به خوبی مشاهده می‌كنیم یكی فرش دستبافت و دیگری قنات كه هر دو نماد سخت‌كوشی و هر دو به نام ایرانیان ثبت شده است و ما باید تلاش كنیم این فرهنگ احیا و در جامعه نهادینه شود.
موالی‌زاده سومین برنامه را افزایش مصرف كالای ایرانی و بهبود كیفیت آن توصیف كرد و گفت: كشورهایی كه بعد از جنگ جهانی دوم توانستند دوباره قدرت خود را بیش از قبل به دست آوردند بر تولیدات داخلی خود تكیه كردند لذا ما باید تولید داخلی را یك ارزش بدانیم و واقعاً در برخی از زمینه‌ها مثلا پوشاك انصافا اجناس قابل توجه و با ارزشی داریم اما روی آن مارك خارجی می‌چسبانیم كه بتواند ارزش پیدا كند.

مصرف كالای ایرانی، توجه به هویت ملی است
دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور یادآور شد: همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرمودند بحث مصرف كالای ایرانی و حمایت از تولید كالای ایرانی تنها یك موضوع اقتصادی نیست بلكه خودباوری و توجه به هویت ملی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در اینجا به خوبی خودش را نشان می‌دهد، البته موضوع بهبود كیفیت و توجه به استاندارد هم بسیار مهم است.
وی اظهار كرد: نكته بعدی سرفصل سرمایه اجتماعی است كه ذیل آن 7 برنامه تعریف كردیم؛ نخست ترویج فرهنگ گفت‌وگو و مفاهمه است، زیرا بسیاری از مشكلات با گفت‌وگو و مفاهمه حل می‌شود. وقتی نسبت به هم قضاوت می‌كنیم بر مبنای منطق ریاضی كلاسیك قضاوت می‌كنیم یا خوب یا بد یا سیاه یا سفید و غیره در حالی كه این منطق درستی نیست و در ریاضی منطق دیگری به نام منطق ریاضی قاضی یعنی بین صفر تا یك بی نهایت گزینه وجود دارد.
موالی‌زاده گفت:‌ ذهن ما در برخی مواقع تعمیم‌گراست، گاهی به جای اینكه فیلم بگیریم، عكس می‌گیریم و یك رفتار می‌شود مبنای قضاوت ما به عنوان مثال وقتی به شهری می‌رویم فردی با ما برخورد خوبی نمی‌كند و ما آن رفتار را به كل اهالی شهر تعمیم می‌دهیم.

تبیین رئوس سرفصل‌های شورای فرهنگ عمومی كشور
وی در ادامه به تبیین رئوس سرفصل‌های شورای فرهنگ عمومی پرداخت و گفت: در سال گذشته یك میلیون پرونده نزاع منجر مراجعه به پزشك قانونی داشتیم كه یكی از مسائل مهمی است كه باید به آن توجه داشت، زودانگیخت بودن است.
موالی‌زاده، سرفصل‌های اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت، سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، دین و فرهنگ، روح ملی و شخصیت میهنی،، خردورزی و استقلال گرایی، ایثار و شهادت، جوانان و ظرفیت‌های آنان، مصرف فرهنگی، محیط زیست، معماری و شهرسازی و فضای مجازی را از جمله سرفصل‌های شورای فرهنگ عمومی برشمرد.
انتهای پیام

captcha