امام باقر(ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی در جامعه اسلامی بود
کد خبر: 3739831
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
آیت‌الله علم‌الهدی:

امام باقر(ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی در جامعه اسلامی بود

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه مشهد با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) بنیان‌گذار انقلاب فرهنگی در جامعه اسلامی بود، گفت: امام پنجم شیعیان در مقام اصلاح فکری و اندیشه سیاسی مردم وارد شده و سیاست منهای دین را براندازی کرد، دشمنان که دیدند نمی‌توانند جلوی فعالیت‌های این امام بزرگوار را بگیرند با توطئه، آن حضرت را شهید کردند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در ویژه‌برنامه روز شهادت باقرالعلوم(ع) که امروز، 28 مردادماه قبل از نماز ظهر با حضور خیل عظیم عاشقان و عزاداران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به عظمت ماه ذی‌الحجه اشاره کرد و گفت: ذی‌الحجه یکی از بهترین ما‌ه‌های سال است، این ماه بابرکت مناسبت‌های مهمی همچون حرکت امام حسین(ع) از سرزمین منا به سمت کربلا، شهادت حضرت مسلم بن عقیل، شهادت امام محمد باقر(ع)، عید قربان و عید بابرکت غدیر را در خود جای داده است.
وی در سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) به فعالیت‌های سیاسی این امام همام اشاره و عنوان کرد: در دوران زندگانی باقرالعلوم(ع) بنی‌امیه توان، اقتدار و اعتبار خود را از دست داده بود. مردم در انتظار حرکتی انقلابی و قیامی سیاسی بودند تا نظام اموی را ساقط کنند.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه امام باقر(ع) انقلاب فرهنگی را در جامعه نشر و گسترش دادند، بیان کرد: باقرالعلوم(ع) فعالیت فرهنگی را بر فعالیت‌های سیاسی ترجیح دادند و تلاش کردند تا افکار مردم را بیدار و آگاه کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا امام پنجم شیعیان از ضعف و ناتوانی بنی‌امیه برای ایجاد انقلاب سیاسی و تغییر رژیم استفاده نکردند؟ اظهار کرد: ذهن‌های مردم در آن زمان آمادگی پذیرش این رویداد مهم را نداشت، چراکه آنها رهبری دینی و سیاسی را از یکدیگر جدا می‌دانستند.
علم‌الهدی با بیان اینکه در دوران پیامبر اکرم(ص) رهبری و مدیریت جامعه اسلامی در تمامی حوزه‌های دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... بر عهده خودشان بود، تصریح کرد: بعد از رحلت حضرت محمد(ص) عناصر قدرت‌طلب، جدایی دین از سیاست را مطرح کردند. آن‌ها معتقد بودند برای اداره کشور باید کسی در رأس قرار بگیرد که قدرت بیشتری داشته باشد.
وی بیان کرد: امام محمد باقر(ع) با تشکیل جریان انقلاب فرهنگی با این عقیده‌های اشتباه مبارزه کرد و به مردم آموخت باید حجت خدا بر جامعه مسلط باشد تا عدالت دینی در کشور پیاده و اجرا شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دستگاه‌ حکومتی بنی‌امیه در صدد این بود تا ذهن‌های مردم را به مسیر انحراف قبلی برگرداند، از این رو تلاش می‌کرد تا حضرت را به عرصه‌های سیاست، میدان رقابت و قدرت بکشاند و ثابت کند مدیریت مملکت با اندیشه قرآن و عبادت رابطه‌ای ندارد، اما در این زمینه نیز شکست خورد.
وی بیان کرد: امام پنجم شیعیان در مقام اصلاح فکری و اندیشه سیاسی مردم وارد شده و سیاست منهای دین را براندازی کرد، دشمنان که دیدند نمی‌توانند جلوی فعالیت‌های این امام بزرگوار را بگیرند با توطئه آن حضرت را شهید کردند.
در ادامه این مراسم ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سوگ شهادت امام محمد باقر(ع) به مداحی و مرثیه‌سرایی پرداختند.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha