عکسبرداری از ردپای پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه
کد خبر: 3740405
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

عکسبرداری از ردپای پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: پس از 6 سال، از ردپای 2 قلاده پلنگ نر و ماده در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه عکس‌برداری شد.

عکسبرداری از ردپای پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، روح‌الله عزیزی دژکوه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه امروز، 30 مردادماه در جمع خبرنگاران، از مشاهده ردپا و سرگین چندین قلاده پلنگ ایرانی و همچنین مشاهده آنها حین شکار خبر داد و افزود: از 6 سال قبل تاکنون ردپاهایی از پلنگ در منطقه مشاهده می‌شد اما تاکنون موفق به مشاهده مستقیم خود این گونه نشده بودیم.
وی افزود: سرانجام اردیبهشت 96 محیط‌بان هدایت‌اله دیده‌بان، سرپرست منطقه حفاظت شده خائیز موفق می‌شود از 2 گونه نر و ماده پلنگ تصویربرداری کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه با اشاره به مشاهده قلاده سوم از آنها در 9 کیلومتری محل مشاهده 2 قلاده اول، اضافه کرد: 3 ماه بعد قلاده سوم حین شکار دام‌های اهلی در ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شد، اما به‌دلیل چابکی این گونه ارزشمند جانوری مجالی برای تصویربرداری به‌دست نیامد.
عزیزی دژکوه با اشاره به مشاهده سرگین تازه این جانور در آخرین روزهای مردادماه جاری، تصریح کرد: سرپرست منطقه حفاظت شده خائیز حین گشت و کنترل منطقه در سی امین روز از مردادماه 97 موفق می‌شود از سرگین پلنگ در منطقه تصویربرداری کند.
وی اضافه کرد: پلنگ جانوری است که به لحاظ وضعیت بقاء در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد اما خوشبختانه در منطقه حفاظت شده خائیز مستندات رشد این گونه ارزشمند جانوری را به ما نشان می دهد.
یادآور می‌شود، منطقه حفاظت شده خائیز از سال 1377 به‌عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت، سازمان حفاظت محیط زیست با حدود اربعه مشخص تعین و به کهگیلویه وبویراحمد اعلام شد. وجود 2 رودخانه مارون و خیرآباد در ضلع‌های شمالی و جنوبی آن و همچنین چشمه سارهای آب شیرین بر مطلوبیت این منطقه به‌عنوان زیستگاه حیات وحش افزوده است.
صخره‌ای بودن منطقه، وجود تنوع گونه‌های جانوری کاراکال، گرگ، شغال، کفتار و گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در کنار جمعیت قابل قبول گونه غالب جانوری کل و بز در این منطقه سبب شده اهمیت حفظ و حراست از این منطقه توسط مجموعه محیط زیست استان و شهرستان دوچندان شود.
انتهای پیام

captcha