موقوفات «حاج میرمحمود»؛ تکیه‌گاهی برای نیازمندان
کد خبر: 3740995
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

موقوفات «حاج میرمحمود»؛ تکیه‌گاهی برای نیازمندان

گروه اجتماعی ــ مردم کردستان از دیرباز با فرهنگ وقف آشنا بوده و همواره با وقف اموال خود پشتوانه محکمی برای نیازمندان و توسعه امور دینی ایجاد کرده‌اند که یکی از این موقوفه‌ها، موقوفات حاج میرمحمود بوده که تکیه‌گاهی برای نیازمندان است.

موقوفات «حاج میرمحمود»؛ تکیه‌گاهی برای نیازمندان

به گزارش ایکنا از کردستان، فرهنگ و سنت حسنه وقف بین مردم بافرهنگ استان کردستان، به تعبیر مقام معظم رهبری، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و سابقه درخشان و دیرینه‌ای دارد و هیچ عرصه‌ای نیست که از برکات این رویکرد بی‌نصیب باشد، اکثر مساجد، اماکن متبرکه، مراکز خیریه، نهادهای درمانی، مدارس علوم دینی و مراسم دینی استان از محل موقوفات خیران اداره می‌شود.
وقف ریشه در فرهنگ بومی و اعتقادات مذهبی مردم استان دارد تا جایی که در حوزه مشارکت در امر خیر از هیچ تلاشی دریغ نکرده و با انگیزه بالا در عرصه حاضر می‌شوند و اغراق نیست اگر ادعا کنیم در دنیا کم‌نظیرند چرا که هر جای کردستان را که نگاه کنید نمادی از وقف چون خورشید می‌درخشد و افراد بسیاری از منافع آن بهره‌مند هستند.
افراد خیر سایر مناطق کشور هم همواره با وقف اموال خود در خدمت به فرهنگ، دیانت و تأمین نیاز مالی مستمندان کردستان نقش اثرگذاری داشته‌اند و در این راستا استان دارای تعداد زیادی از موقوفات این خیران بوده که هر کدام در زمینه‌ای مردم را از نیات خیر و منش نیکوکاری خویش منتفع کرده‌اند.
از جمله واقفان خیراندیشی که از اولین واقفان کردستان است، مرحوم حاج میرمحمود ابن ابوتراب الحسینی(رحمة الله علیه) است که از سلسله جلیله سادات حسینی و اصالتاً تاجر اصفهانی بوده‌ که طی یک سفر به کردستان هجرت می‌کند، تصمیم می‌گیرد در شهر سنندج ساکن شود. ایشان املاکی در شهرهای تهران، سنندج و شهرستان قروه داشته‌اند که یک چهارم شهر قروه و چندین روستا موقوفه این واقف بزرگوار است.
حج میرمحمود درسال ۱۲۹۷ هجری قمری مصادف با بیست و یکم ماه مبارک رمضان، حدود ۱۳۷ سال پیش، قبل از عازم شدن به سفر حج در وصیتی املاکشان را وقف خیرات و مبرات و روضه سیدالشهداء(ع) می‌کند. این موقوفه از موقوفات شاخص سطح کشوری است که تعداد قابل توجهی رقبات را شامل می‌شود که به صورت مسکونی، مزروعی و تجاری در اختیار متصرفان قرار دارند و مشمول ماده واحده قانون ابطال هستند.
تاکنون بیش از سه هزار رقبه آن شناسایی شده و ان‌شاءالله با فرهنگ‌سازی و پیگیری های قانونی این ارقام به تعداد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر بیشترین تعداد رقبات را در میان موفوفات کردستان به خود اختصاص داده است.
درآمد موقوفات این واقف بزرگوار در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، قرآنی و تامین هزینه‌های مساجد صرف می‌شود.
• بخش اجتماعی
o مساعدت مالی به افراد بی بضاعت
o کمک به آزادی زندانیان
o کمک هزینه درمانی بیماران نیازمند
o کمک به طلاب و مدارس علوم دینی
o کمک به دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت
• بخش فرهنگی
o انجام مراسمات مذهبی، شامل ولادت و شهادت معصومین (ع)
o روضه خوانی حضرت سید الشهداء (ع) در ایام محرم و صفر
o انجام مراسمات مذهبی و دینی در مساجد و اطعام در مناسبت های مختلف
o اعزام مبلغین به مناطق محروم در سطح روستاها
o خرید کتب مذهبی
• بخش قرآنی
o آموزش قرآن
o برگزاری مسابقات قرآن کریم
o برپایی محافل انس با قرآن
• بخش مساجد و مدارس علوم دینی
o کمک به خادمین و ائمه جماعت مساجد
o تعمیرات و نگهداری مساجد وکمک به حوزه های علمیه
• بخش برنامه های ویژه سازمان اوقاف
o بصیرت عاشورایی
o نشاط معنوی
o سوگواری نبوی
یادآور می‌شود، تعداد ۳۰ واحد آپارتمانی (عرصه و اعیان) از رقبات این موقوفه در اختیار زوج های جوان قرار دارد که مشکلات مسکن آنان را تا حد زیادی رفع نموده است.
روحشان شاد، یادشان گرامی و نامشان جاودانه باد.
نام واقف: حاج میر محمود حسینی
نوع وقف: عام
مورد وقف:۲۵%اراضی شهر قروه و ۳ دانگ مشاع روستاهای امیر آباد و محمود آباد
محل وقف: شهرستانهای قروه و کامیاران
تعداد رقبات: ۴۰۰۰ رقبه
تاریخ وقف:۱۲۹۷ ه ق
نیت: خیرات و مبرات – روضه خوانی حضرت سید الشهدا
وضعیت ثبتی: تمام رقبات دارای سند مالکیت و وقفنامه معتبر و در سامانه امع موقوفات ثبت شده است
اهمیت موقوفه: در سطح ملی
اجرای نیت در ۴ ماه اول سال ۹۷ در حدود ۲۰۰ میلیون تومان
انتهای پیام

captcha