استفاده از ظرفیت‎های ملی برای رفع مشکلات اقتصادی نیازمند توجه به اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3764352
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ رجایی‌باغسیایی:

استفاده از ظرفیت‎های ملی برای رفع مشکلات اقتصادی نیازمند توجه به اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصاد ــ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: براساس اصول اقتصاد مقاومتی، نگاه ما باید به جای خارج از کشور، به ظرفیت‌های داخلی باشد. البته بهره‌گیری از امتیازات روابط با خارج هم اشکالی ندارد و در این راستا یکی از مسائل مهمی که در داخل کشور ضرورت دارد، اصلاح ساختار اقتصادی است.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه با مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا، یکی از مشکلات بزرگ کشور را در شرایط کنونی، استفاده نکردن از ظرفیت‌های فراوان ملی همچون ظرفیت‌های جغرافیایی، فرهنگی، انسانی، منابع زیرزمینی، تجاری و رفت و آمدهای بین‌المللی بیان کردند و افزودند: اگر از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده شود، قطعاً بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور حل خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره لوازم استفاده از ظرفیت‌های ملی در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور گفت: مقصود از استفاده از ظرفیت‌های ملی برای حل مشکلات اقتصادی، توجه به اصول اقتصاد مقاومتی است که چند سال قبل توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. در این سیاست‌ها تأکید شد که برای رشد و توسعه اقتصادی باید به درون توجه کرده و از همه این توانایی‌ها همانند نیروی انسانی تحصیل‌کرده در جهت افزایش بهره‌وری استفاده کنیم.
بزرگی اقتصاد کشور باری از دوش مردم برنداشته است
وی ادامه داد: براساس اصول اقتصاد مقاومتی، نگاه ما باید به جای خارج از کشور، به ظرفیت‌های داخلی باشد. البته بهره‌گیری از امتیازات روابط با خارج از کشور هم اشکالی ندارد اما اهتمام اولیه باید به سمت توانایی‌های داخلی باشد. در این راستا یکی از مسائل مهمی که در داخل کشور ضرورت دارد، اصلاح ساختار اقتصادی است.
رجایی‌باغسیایی افزود: ما در شرایط کنونی، یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا هستیم اما این بزرگی اقتصاد به گونه‌ای نیست که بتواند باری از دوش مردم بردارد یا اگر رشدی حاصل می‌شود در سفره مردم هم دیده شود. در زمان قبل از انقلاب، تکیه اصلی اقتصاد ما بر درآمدهای نفتی بود اما در دوران پس از انقلاب علی رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته و وابستگی به درآمدهای نفتی هم کاهش یافت اما همچنان نفت، نقش اصلی را در اقتصاد ما ایفا می‌کند.
عواقب اقتصاد تجارت‌محور
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: به تبع دارا بودن اقتصاد نفتی، گرایش عمده فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما به سمت تجارت است و به بیان دیگر، اقتصاد کشور ما به جای تولید محور بودن، تجارت محور است؛ باید اقتصاد را به سمت تولیدمحوری هدایت کنیم. میزان نقدینگی کشور هم در چند سال گذشته چندین برابر شده است اما تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی گلایه دارند.
وی اظهار کرد: علت پدید آمدن چنین وضعیتی این است که این نقدینگی عمدتا به دست افرادی رسیده که نقشی در تولید ندارند و عمدتا در تجارت و واسطه‌گری فعالیت می‌کنند. همین مسئله تبعات خود را در بحران ارزی اخیر نشان داد. وقتی آمریکا اعلام کرد که قصد تحریم ایران را دارد و برخی از افراد احتمال گران شدن نرخ ارز را دادند بنابراین هجوم برای خرید ارز و سوداگری در این بازار بیشتر شد و نرخ ارز به شدت افزایش و کالاهای مورد نیاز مردم گران شد. در چنین وضعیتی مشاهده کردیم که توده مردم با مشکل اقتصادی مواجه شدند.
اقتصاد کشور نیازمند جراحی است
این نماینده سابق مجلس یادآور شد: در چنین شرایط کسری نقدینگی تولیدکنندگان مجددا افزایش پیدا کرد. مشابه همین وضعیت را در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم مشاهده کردیم که به علت گرانی نرخ ارز، بسیاری از بنگاه‌های تولیدی تعطیل شدند و اکنون هم بسیاری از بنگاه‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند؛ بنابراین باید اقتصاد کشور را به شکل واقعی جراحی کرده و کاری کنیم که این سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شود.
رجایی‌باغسیایی با بیان اینکه اقتصاد ایران دارای نقص‌های زیادی است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم باید اقتصاد کشور به سمت تولیدمحوری سوق داده شود. در این راستا باید سیاست‌های اقتصادی ما به گونه‌ای باشد که به جای سودآوری فعالیت‌های خدماتی و تجاری، سودآوری تولید افزایش پیدا کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: تولیدکنندگان نیازمند امنیت هستند و در این راستا باید دلالی‌گری ناامن شود تا به تدریج شاهد تقویت بخش تولید باشیم که بخش اساسی در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور است.
انتهای پیام

captcha