وحدت؛ اصلی عقلایی و الهی/ تفرقه به مصلحت جامعه اسلامی نیست
کد خبر: 3765448
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

وحدت؛ اصلی عقلایی و الهی/ تفرقه به مصلحت جامعه اسلامی نیست

گروه سیاست و اقتصاد - مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان گفت: شکافی که در دنیای امروز به دلیل برخی باورهای مذهبی و اتفاقات تاریخی میان مسلمانان به وجود آمده است به نفع و مصلحت جامعه اسلامی نیست و مایه تضعیف مسلمانان، عامل تسلط بیگانگان و از بین رفتن منابع و معادن زیرزمینی جوامع اسلامی است.

تفرقه مایه تضعیف مسلمانان و برتری‌طلبی دشمنان اسلام می‌شود

حجت‌الاسلام مهدی گرجی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه وحدت از جمله موضوعات و مفاهیم قرآنی و مورد توجه خداوند و اولیای دین است، اظهار کرد: آیه 103 سوره آل‌عمران می‌فرماید:«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا...؛ همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید...». قرآن می‌گوید که اختلاف شما را سست می‌کند و ابهتتان از بین خواهد رفت، چنانکه در آیه 46 سوره انفال می‌فرماید:«وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ؛ و خدا و پیامبرش را در امر جهاد فرمان برید و با یکدیگر اختلاف نکنید که ناتوان مى‌شوید و عزّت و شکوهتان از بین مى‌رود و بر سختى‌هاى جنگ و اطاعت از خدا و پیامبر شکیبا باشید که خداوند با شکیبایان است و آنان را یارى خواهد کرد».
وی افزود: در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که هر کاری با اتحاد و انسجام یک جمع انجام شود، پیمانی محکم و نتیجه‌ای قطعی به دنبال خواهد داشت. وحدت، اصلی عقلایی و الهی است که قرآن و اهل‌بیت(ع) بر آن تأکید کرده‌اند.
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان بیان کرد: گاهی منظور از وحدت، اتحاد در داخل کشور میان اشخاص، گروه‌ها و اصناف مختلف برای دستیابی به اهداف مشترک است که امام(ره) و مقام معظم رهبری همواره به آن توصیه کرده‌اند. اتحاد و انسجام میان فِرَق اسلامی نیز نوع دیگری از وحدت است. معمولا دشمنان برای شکستن ابهت و قدرت مسلمانان از سلاح تفرقه استفاده می‌کنند، چنانکه از قدیم شعارشان، «تفرقه بینداز و حکومت کن» بوده است.
تقویت اشتراکات باعث قدرتمندی مسلمانان می‌شود
حجت‌الاسلام گرجی با تأکید بر اینکه مسلمانان باید در مقابل دشمنان به تقویت اشتراکات میان خود بپردازند، افزود: همه ما مسلمان و قائل به کلمه طیبه «لا اله الا الله»، قرآن کریم، رسالت پیامبر(ص) و معاد هستیم و به سوی یک قبله نماز می‌خوانیم. اگر این اشتراکات تقویت شود، می‌تواند قدرت بزرگی را برای مسلمانان ایجاد کند.
وی با بیان ضرورت و اهمیت وحدت اسلامی گفت: وحدت به معنای بی‌اعتنایی طرفین به اعتقادات خود نیست. ما معتقدیم که پیرو مذهب حقه جعفری هستیم، ولی فکر می‌کنیم شکافی که در دنیای امروز به دلیل برخی باورهای مذهبی و اتفاقات تاریخی میان مسلمانان به وجود آمده است، به نفع و مصلحت جامعه اسلامی نیست و مایه تضعیف مسلمانان، عامل تسلط بیگانگان و از بین رفتن منابع و معادن زیرزمینی جوامع اسلامی است و اتحاد می‌تواند شکوفایی، رشد، همگرایی، تعامل و ایستادگی در مقابل ظلم را فراهم کند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: گفت‌و‌گوی علمی، منصفانه، بدون غرض و محترمانه میان مذاهب و فرق اسلامی و از طرف دیگر، روحیه محبت، یکدلی، صفا و صمیمیت، پرهیز از بیان مسائل اختلاف‌زا و شبهه‌برانگیز و میدان ندادن به نفوذی‌هایی که باعث ایجاد اختلاف می‌شوند؛ از عوامل تقویت وحدت اسلامی به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که امام(ره) مسئله وحدت میان مذاهب اسلامی را مطرح کردند، کار بزرگی انجام شد، چون جهان اسلام به سمت‌و‌سوی مناسبی حرکت نمی‌کرد و در پرتو دیدگاه‌ها و سیاست‌های امام و پس از ایشان، مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی ایران توانست حرکتی را در جهان اسلام به وجود آورد و امروز در منطقه خاورمیانه کانون قدرتمندی از مسلمانان به وجود آمده است که می‌تواند در آینده مایه دستیابی به اهداف عالی اسلامی باشد.
انتهای پیام

captcha