نمایشگاه مطبوعات و به‌رخ کشیدن امکانات رسانه!
کد خبر: 3766087
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
مدیرعامل ایسنا در ارزیابی لغو نمایشگاه مطبوعات؛

نمایشگاه مطبوعات و به‌رخ کشیدن امکانات رسانه!

گروه جامعه ــ مدیرعامل ایسنا برپایی نمایشگاه مطبوعات را زمانی سودمند و دارای کارکرد دانست که تشریفاتی در بین نباشد و تمام رسانه‌ها در یک قالب شبیه به یکدیگر و بسیار ساده به دور یکدیگر جمع شوند و ضمن حکم‌فرما شدن فضای همدلی و رقابت به فعالیت بپردازند؛ در غیر این صورت برپایی نمایشگاهی که درصدد به رخ کشیدن امکانات رسانه‌ باشد، نه تنها دردی را از جامعه خبری و فعالیت رسانه‌ای کم نمی‌کند، بلکه مشکل‌آفرین نیز هست.

به گزارش ایکنا؛ نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۲ برگزار شد و تاکنون شاهد برپایی ۲۳ دوره آن بوده‌ایم. این نمایشگاه در سال‌های ابتدایی فعالیت خود همزمان و هم‌جوار نمایشگاه کتاب برپا می‌شد، اما از دوره هشتم تا سیزدهم طی اردیبهشت ماه، همزمان با نمایشگاه کتاب لکن در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی در تهران شکل می‌گرفت. دوره چهاردهم، اولین دوره‌ای بود که نمایشگاه مطبوعات به طور کاملا مستقل طی فصل پائیز برگزار شد و از دوره پانزدهم نیز به مصلی تهران انتقال یافت.

امسال نیز رسانه‌ها طبق سنوات گذشته منتظر برپایی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات بودند اما با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دلیل مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، به ویژه نشریات کاغذی، امسال نمایشگاه سراسری مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار نمی‌شود؛ در این راستا در گفت‌و‌گو با یکی از فعالان حوزه رسانه به ارزیابی نقاط ضعف و قوت این تصمیم پرداختیم.    

علی متقیان، مدیرعامل ایسنا که تجربه سال‌ها حضور در نمایشگاه مطبوعات را دارد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ عدم برگزاری این نمایشگاه به شکل متداول چند سال گذشته را اقدامی مثبت ارزیابی و اظهار کرد: این نمایشگاه در بدو فعالیت به خاطر عدم ارتباط مخاطب با رسانه شکل گرفت، به طوری که این ارتباط محدود به تلفن و مکاتبه بود، اما امروز با وجود فضای اینترنتی تمام مخاطبان می‌توانند نسبت به خبرها و فعالیت‌های رسانه‌ اظهارنظر فوری نشان دهند.

وی همراهی همیشگی مخاطبان با رسانه‌ها در طول سال را برطرف کننده نیازی در قالب برپایی جشنی 10 روزه دانست و گفت: رسانه امروز به صورت آنلاین با نظر، عکس و ویدئوی مخاطب در ارتباط  و در مواجهه با هزاران خبرنگاری است که هر یک شهروندی عادی هستند که با در دست داشتن یک تلفن همراه هوشمند خود به یک رسانه تبدیل شده‌اند.

نمایشگاه مطبوعات یا مد رسانه؟

وی لازمه برپایی نمایشگاه مطبوعات در چنین شرایط ارتباطی را نیازمند آفریدن طرح و هدفی نو برشمرد و تصریح کرد: امروز با رفع  نیاز ارتباط رسانه با مخاطب، اهداف جعلی بر سر کار آمده و نمایشگاه مطبوعات به نمایشگاه مد رسانه تبدیل شده است و هر رسانه‌ای که از امکانات مالی بیشتری برخوردار باشد، می‌تواند نسبت به ایجاد غرفه شکیل‌تر و به روزتر اقدام کند و در این بین هزینه زیادی نیز صرف شود.

مدیر مسئول ایسنا از مسئولان امر برپایی نمایشگاه مطبوعات خواست تا با نگاه دقیق‌تری به برآورد هزینه‌های نمایشگاهی این چنینی بپردازند و سپس با در نظر گرفتن هزینه‌های متقبل شده به ارزیابی سنگینی کفه ترازوی سود و زیان حذف این رویداد بپردازند.

وی ضمن ابراز خرسندی از برپا نشدن نمایشگاه مطبوعاتی با این مختصات گفت: چنین نمایشگاهی که تا سال گذشته برپا می‌شد، پاسخگوی نیاز امروز اهالی رسانه نیست و زمینه ارتقای آنان را فراهم نمی‌کند، پس اگر قصد ادامه دادن با همین مسیر و روال را دارد چه بهتر که از حرکت بایستد و صرفا سبب‌ساز هزینه‌های بیشتر نشود.

چشم و هم چشمی به نمایشگاه مطبوعات!

متقیان برپایی نمایشگاه مطبوعات را زمانی سودمند و دارای کارکرد دانست که تشریفاتی در بین نباشد و تمام رسانه‌ها در یک قالب شبیه به یکدیگر و بسیار ساده به دور یکدیگر جمع شوند و ضمن حکم‌فرما شدن فضای همدلی و رقابت به فعالیت بپردازند؛ در غیر این صورت برپایی نمایشگاهی که درصدد به رخ کشیدن امکانات رسانه‌ باشد، نه تنها دردی را از جامعه خبری و فعالیت رسانه‌ای کم نمی‌کند، بلکه مشکل‌آفرین نیز هست.

مخاطب نمایشگاه؛ مردم یا مسئولان؟

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران با انتقاد از اینکه نمایشگاه مطبوعات به مکانی برای مصاحبه خبرنگاران با مسئولان مختلف تبدیل شده است، خواستار بازنگری در این روند اشتباه شد و گفت: در این نمایشگاه مخاطب را به درستی تشخیص ندادیم و با وجود اینکه تمام سال خبرنگاران درصدد گفت‌و‌گو با مسئولان هستند، مجددا در این فرصت کوتاه 10 روزه نیز تمام همت خود را برای دعوت از مسئولان در غرفه‌هایشان و انجام گفت‌و‌گوی اختصاصی بکار می‌گیرند، در حالی که از مخاطب اصلی خود که مردم هستند، غافل شده‌اند.

به عقیده متقیان نمایشگاه مطبوعات زمانی کارکرد اصلی خود را می‌یابد که گوش شنوای نظرات و انتقادات نخبگان، کارآفرینان، انجمن‌های مردمی، اصناف و در واقع عموم مردم باشد و برای دعوت آنان به غرفه خود بر یکدیگر پیش بگیرند که در غیر این صورت رسانه دچار تکراری دوباره می‌شود و صرفا قالب‌ها تغییر می‌یابد.

محدود شدن به مسئولانی که نشانی رسانه‌ها را می‌دانند!

وی بر زبان آوردن حرف مردم و ارزش قائل شدن برای بیان نظرات آنان را سبب سرازیر شدن خیل عظیمی از جمعیت به سوی نمایشگاه مطبوعات دانست و گفت: برخی مسئولان علت حضور خود در نمایشگاه مطبوعات را قدردانی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند اما کم‌لطفی است که از این فرصت بی‌نظیر که می‌توان رو در رو با مردم ارتباط برقرار کرد، غفلت و محدود به مسئولانی شد که در طول سال نیز نشانی رسانه‌ها را می‌دانند و می‌توانند در فواصل مختلف زمانی با رسانه‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در کنار هم قرار گرفتن رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات چه کارکردی می‌تواند داشته باشد و حذف این رویداد چه تأثیری در این روند دارد، تصریح کرد: اگر رسانه‌‌ها در نمایشگاه مطبوعات در کنار هم قرار بگیرند و همدلانه  با یکدیگر به فعالیت بپردازند، نمایشگاه محوریتی مردمی پیدا می‌کند، اما امروز رسانه‌ها در نمایشگاه رقیب یکدیگر هستند تا به نسبت به ساخت برج و باروی عظیم‌تر و باشکوه و جذب هر چه بیشتر مسئولان در غرفه‌هایشان به منظور انجام مصاحبه خبری اقدام کنند.

متقیان آثار مثبت و برکات برپایی نمایشگاه مطبوعات مردم محور را بیش از ضررهای مالی دانست که متعاقب برگزاری آن پدیدار می‌شود و گفت: ما به جشن گرفتن عادت کرده‌ایم و به کشور جشنواره‌ها تبدیل شده‌ایم، بدون آنکه آثار، نتایج و خروجی آن را بسنجیم. اگر محور نمایشگاه مطبوعات مردمی باشد و خروجی آن نیز سنجیده شود ارزش هزینه کردن، دارد اما در غیر این صورت، هزینه کردن بیهوده است.

انتهای پیام

 

captcha