نمایشگاه قرآن تهران کوچک‌تر اما چابک‌تر می شود/پرونده بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن با ۸میلیارد بسته شد
کد خبر: 3783031
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

نمایشگاه قرآن تهران کوچک‌تر اما چابک‌تر می شود/پرونده بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن با ۸میلیارد بسته شد

فقهی زاده در راستای دستور سید عباس صالحی مبنی بر شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش هایی از هزینه نمایشگاه‌ قرآن و وضعیت بودجه‌های قرآنی در سال ۹۸ ارائه کرد.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «عبدالهادی فقهی‌زاده» در راستای دستورالعمل جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب شفاف‌سازی در قالب گفت‌وگویی صمیمانه برخی ابهامات را به خبرگزاری شبستان پاسخ داد.

* آقای فقهی‌زاده باتوجه به سهم پایین وزارت ارشاد به خصوص معاونت قرآن و عترت از سهم بودجه98 آیا برنامه‌های قرآنی روند نزولی خواهند داشت؟

طبیعتا کاهش بودجه‌ها و اعتبارات قرآنی در سطح کلان در مجموعه فعالیت‌های فرهنگ‌سازی و آنچه که مربوط به حوزه قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تاثیرگذار خواهد بود.

بدون شک این کاهش بودجه با تبعات منفی همراه خواهد بود، اما امیدواریم این اعتبارات در مجموعه فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت کاهش پیدا نکند و لطمه کاری به ماموریت‌ها ما نزند.

البته هماهنگی‌های مقدماتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و باتوجه به اینکه شخص آقای صالحی فردی قرآنی هستند ماموریت‌ها و وظایف ما را می‌شناسند و به همین منظور تلاش می‌کنیم وظایف و ماموریت‌ها این معاونت در سال 98 را به خوبی انجام دهیم.

* باتوجه به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر شفاف‌سازی معاونت‌های وزارت ارشاد تا به امروز گزارشات شما به موقع و دقیق ارسال شده است؟

آمادگی کامل از سوی ما به وزارت‌خانه داده شده است و کاملا شرایط برای حضور ما در بحث شفاف‌سازی وجود دارد و از سال 97 تا به امروز تمامی پروژه‌ها ما با شفافیت ارائه شده است و تنها پروژه کلان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اندکی تاخیر در ارائه گزارش مواجه بود.

به طور کلی در مورد همه جشنواره‌ها اعم از ماه رمضان، هفته‌های قرآن و عترت و ... همگی تا به امروز ارائه شده است.

* پیرو همین موضوع شفاف‌سازی هزینه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چه مقدار بوده است؟

مجموعه هزینه‌ها در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اعم از اجاره مکان، هزینه غرفه‌ها، بخش نمایشگاهی، بخش بین‌الملل و ... مبلغی در حدود 8میلیارد تومان بوده است.

* باوجود انتقادهای زیاد به بخش بین‌الملل بیست‌و‌ششمین نمایشگاه قرآن کریم در نظر دارید برای سال آینده نیز این بخش در نمایشگاه حضور داشته باشد؟

این بخش در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته و در جلسات سیاست‌گذاری نیز طرح موضوع شده است. در جلسات ستاد نمایشگاه قرآن کریم هم که برای اولین بار در سال‌ جاری تشکیل شده و احکام مدیران صادر گردید این موضوع از زوایا مختلف بررسی شد.

براساس تصمیمات در این جلسات تمهیدات مقدمات برپایی سال بعد نمایشگاه دیده شده است و در بخش بین‌الملل هم با قوت بیشتری نسبت به سال بعد عمل خواهیم کرد.

 به نظر شما عملکرد دوره اخیر نمایشگاه قرآن کریم مثبت بود؟

در مورد نمایشگاه بیست‌و‌ششم قرآن کریم در بهار 97 باید عرض کنم که بسیاری از پروژه‌ها در قالب نمایشگاه ارائه شد و بعضی از پروژه‌ها هم می‌توانست جدای از نمایشگاه ارائه شود.

اگر مبلغ هزینه شد امسال اندکی بیش از سال گذشته است به خاطر این بود که نمایشگاه امسال جنبه بین‌المللی پیدا کرد و شاهد بودیم دایره گستره فعالیت‌های آنها هم زیاد بود. در این بخش ما مجلات چهار زبانه منتشر کردیم.

همچنین فضای مجازی و فعالیت‌های الکترونیکی به مجموعه امسال اضافه شد و این موضوع نیز در هزینه کرد نمایشگاه تاثیر داشت.

با این وجود متناسب با تکثیر برنامه‌ها از منظرکمی و کیفی صرفه‌جویی‌های خوبی را شاهد بودیم.

* جانمایی سال آینده نمایشگاه قرآن کریم تغییر می‌کند؟

مکان سال بعد نمایشگاه «مصلی امام خمینی تهران» خواهد بود و هماهنگی‌های آن برای سال بعد انجام شده است و امسال مذاکرات براین است که نمایشگاه سال بعد به نحوی باشد که ههمزمان با شب‌های احیا شاهد به هم‌ریختگی راهروها نباشیم و چیدمان نمایشگاه تغییر نکند.

البته یکسری مشکلات وجود دارد که در حال مذاکرات هستیم، هرچند همکاری خوبی بین معاونت قرآن و عترت و مسئولان مصلی تهران در حال رخ دادن است.

* در مورد تمرکز نمایشگاه قرآن در خارج از تهران تصمیمات گرفته‌اید؟

براساس تعهدات گذشته ما؛ در سال 98 اولین شعبه استانی نمایشگاه قرآن در استان «خراسان رضوی» برپا می‌شود، البته در حد مطالعات و اقدامات اولیه کارهایی صورت گرفته است و استان مشهد نیز آمادگی خود را اعلام کرده است، براین اساس قدری نمایشگاه تهران را کوچک‌تر اما در عین حال چابک‌تر خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha