افزایش اعتبارات قرآنی زیاده‌خواهی نیست
کد خبر: 3785960
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
فقهی‌زاده:

افزایش اعتبارات قرآنی زیاده‌خواهی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه مزیت نسبی ما در جمهوری اسلامی قرآن و عترت است و افزایش اعتبارات قرآنی زیاده‌خواهی نیست، افزود: ما نباید از پا بیفتیم بلکه باید مطالبه کنیم و از حیثیت خودمان دفاع کنیم تا از ما به عنوان افراد زیاده‌خواه یاد نشود.

اااا

به گزارش ایکنا از خوزستان، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با فعالان قرآنی، مؤسسات قرآنی و رؤسای ادارات ارشاد شهرستان‌های استان خوزستان که ظهر امروز، 10 بهمن‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه خوزستان در هشت سال دفاع مقدس دِین خود را به اسلام ادا کرد، گفت: پیش از انقلاب اسلامی قرآن و عترت هیچ نمود و ظهوری نداشت و به برکت انقلاب، شهیدان و علمای برجسته‌ای که بخشی از آنها از خوزستان هستند و حق بزرگی بر کشور دارند، شکوفا شد.

برخورداری خوزستان از علمای برجسته و تأثیرگذار
وی با بیان اینکه روز گذشته دیداری از منزل علامه شیخ شوشتری داشتم، افزود: در کل جهان اسلام فقط یک تفسیر موضوعی جامع از نهج‌البلاغه است که آن هم متعلق به علامه شیخ شوشتری است. در طول تاریخ چهارده قرن دین اسلام فقط دو تفسیر بدون نقطه وجود داشته و دارد که یکی متعلق به مسلمان برجسته هندی و دیگری متعلق به عالم برجسته بهبهانی ملاقطب‌الدین آخوند بهبهانی است که سیدمحمدمنصور طباطبایی بهبهانی آنها را از قاهره پیدا کرده و در اختیار معاونت قرآن ارشاد قرار داده و به زودی منتشر خواهد شد.
فقهی‌زاده با بیان اینکه دو قرن دوازده و سیزده بخش‌هایی از خوزستان پایگاه اخباریان افراطی بود، گفت: علمای برجسته و محدثین خوزستانی صاحب اثر همچون علامه وحید بهبهانی، به مقابله با آنها پرداختند.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی را برای گسترش اعتقادات و فرهنگ اسلامی بدانیم. اولویت‌های دینی به گسترش عقاید، اخلاق، فرهنگ اسلامی و تربیت قرآنی تعلق دارند. همان گونه که قرآن کریم می‌فرماید: «يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ كُونُوا مَعَ الصّادقين» یعنی قله نور، حب اهل‌بیت و قله ظلمات دشمنی با ایشان است.

روند مردمی بودن مؤسسات قرآنی
وی با بیان اینکه در مؤسسات قرآنی باید سعی شود که مردمی باشیم و دولتی نشویم و روند مردمی بودن این مراکز باقی بماند، تصریح کرد: البته ما باید از این مؤسسات حمایت کنیم و روند صدور مجوزها را سرعت ببخشیم؛ توضیحی اینجا درباره این موضوع ارائه کنم که یک تعارض فرآیندی در این زمینه به وجود آمده بود. البته کسانی که هیئت رسیدگی مشترک را تشکیل دادند، نیت خیر داشتند. در حال حاضر ما با مؤسسات مردمی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هیچ رقابتی نداریم. به آقای قمی هم گفتم که نقاط اتصال برای همدلی و هم‌افزایی را جست‌وجو کنیم. شما هم این را تفریق ندانید بلکه این امر تکثر مثبت است. در دو جلسه‌ تشکیل هیئت رسیدگی، نزدیک به 300 مجوز صادر شد و موسسات قرآنی نسبت به این روند امیدوار بوده و نگران جداشدن هیئت رسیدگی نباشند.
معاون قرآن وزارت ارشاد بیان کرد: فعالان و مؤسسات قرآنی و همه ما فعالیت‌های قرآنی را برای دستیابی به هدف متعالی فرهنگ اسلامی بخواهیم. از دور خود را ببینیم و فلسفه وجودی اقداماتی را که انجام می‌دهیم بسنجیم. فعالیت‌های ما باید ثمربخش باشد. جشنواره، نمایشگاه، همایش، سه‌گانه بزرگی است که دور آن می‌چرخیم و اگر به عنوان هدف باشد ممکن است ثمره چندانی نداشته باشد اما گفت‌وگو با دیگران و استفاده از تجربیات آنها ثمربخش است.
وی با بیان اینکه اقدامات معاونت قرآن و عترت در حوزه تبلیغ و ترویج دارای اهمیت است به برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف در زمینه‌های هنری و قرآنی اشاره کرد و گفت: به زودی جشنواره بین‌المللی آیات را در خوزستان برگزار خواهیم کرد.

تکریم از چهره‌های قرآنی سهم‌دهی نیست
فقهی‌زاده در پاسخ به مطالبات فعالان قرآنی حاضر در جلسه گفت: لازمه برگزاری بین‌المللی نمایشگاه قرآن این است که ما آن را حرفه‌ای برگزار کنیم و در حوزه‌های خودمان خالصانه و تا انتها به پیش برویم. همچنین در مورد اینکه گفته شد در مراسم تکریم از چهره‌های قرآنی تاکنون فقط از سه خادم قرآن از خوزستان تجلیل شده باید بگویم این فرآیند با نگرش استانی، منطقه‌ای یا شهرستانی برگزار نمی‌شود؛ تکریم از چهره‌های قرآنی سهم‌دهی نیست. تلاش کنیم به طور طبیعی در این چارچوب قرار بگیریم و بدانید که نگاه منفی به نقاط دورتر کشور وجود ندارد.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: همچنین درباره این موضوع که گفته شد اعزام فعالان قرآنی خوزستان به کشورهای خاصی صورت می‌گیرد باید بگویم تصمیم‌گیری درباره این موضوع از حوزه معاونت قرآن خارج است اما ما می‌توانیم به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه مشورت دهیم.

حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارتآپ‌های قرآنی
وی درباره درخواست فعالان قرآنی خوزستان پیرامون برگزاری شورای قرآن استان گفت: این را بگویم که در مستندات، «شورای قرآن استان» وجود ندارد. یک شورای فرهنگی عمومی داریم که اگر دستورها جمع شود جلسه مخصوصی به اسم شورای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی تشکیل می‌شود. خیلی‌ها تلاش کردند که دبیری این شورا را از ارشاد استان بگیرند اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. تلاش ما بر این است که این جلسات برگزار شود و نماینده‌ای از سوی معاونت به استان‌ها اعزام کردیم تا در چارچوب قرآنی حمایت‌های ما صورت بگیرد. همچنین موضوع دیگری که درباره حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارتآپ‌های قرآنی مطرح شد قطعاً می‌تواند از نقاط عطف باشد و ما از آن حمایت می‌کنیم. درخواست دیگر شما مبنی بر تهیه سند حمایت از قهرمانان قرآنی را دنبال خواهیم کرد.

پیشنهاد طرح راه‌اندازی صندوق اختصاصی بیمه فعالان قرآنی به وزیر ارشاد
فقهی‌زاده درباره بیمه فعالان قرآنی که مورد درخواست بسیاری از قرآنیان است، توضیح داد: در سطح ملی صندوقی به نام «صندوق بیمه فرهنگ و هنر» وجود دارد که در آن هیچ اشاره‌ای به فعالان قرآنی نشده است. هماهنگی‌ها و مکاتباتی صورت گرفته که در همان قالب در حال حاضر فعالان قرآنی بیمه می‌شوند. در حال حاضر رقم 6 هزار و 994 یا 6 هزار و 996 نفر از فعالان قرآنی بیمه شدند که تلاش ما بر رساندن این رقم به 10 هزار نفر است. در جلسه‌ای خصوصی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست و پیشنهاد صندوق اختصاصی بیمه فعالان قرآنی را مطرح کردم که با موافقت ایشان با کلیت موضوع سازوکار آن را دنبال خواهیم کرد.

افزایش اعتبارات قرآنی زیاده‌خواهی نیست
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: با نمایندگان مجلس درباره بودجه قرآنی کشور صحبت کردم و به آنها گفتم که مزیت نسبی ما در جمهوری اسلامی قرآن و عترت است و افزایش اعتبارات قرآنی زیاده‌خواهی نیست. ما نباید از پا بیفتیم بلکه باید مطالبه کنیم و از حیثیت خودمان دفاع کنیم تا از ما به عنوان افراد زیاده‌خواه یاد نشود. هر چه مطالبات شما از ما بیشتر باشد اعتبارات بیشتری جذب خواهیم کرد.

ساخت المان قرآنی و راه‌اندازی استدیوی ضبط آثار قرآنی در خوزستان
وی اظهار کرد: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ساخت چند المان قرآنی در کشور مطرح شد که دو مورد آن به تصویب رسید. پیرو این مصوبه المان قرآنی آخوندعلی بهبهانی در بهبهان ساخته می‌شود. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف کرد تا پایان سال 99 یک استدیو ضبط آثار قرآنی در استان خوزستان تأسیس کنیم.

انتهای پیام

captcha