ماه، ماهِ من و بنده، بنده من …/ چگونه همنشین خدا شویم؟
کد خبر: 3796089
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵

ماه، ماهِ من و بنده، بنده من …/ چگونه همنشین خدا شویم؟

گروه معارف ــ ﺑﺎ ذﮐﺮ و ﯾﺎد ﺧﺪا و رﻋﺎﯾﺖ دﻗﯿﻖ ﺣﺮام و ﺣﻼل ﺣﻀﺮت ﺣﻖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﯾﺎد ﺧﺪا ﻣﻰ‌ﮐﻨﯿﻢ و اﯾﻦﻫﺎ وﺳﯿﻠﻪ‌اى اﺳﺖ ﮐﻪ آدم، زﻣﯿﻨﻪاى ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺧﺪا ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ.

ماه، ماهِ من و بنده، بنده من…/چگونه همنشین خدا شویم؟

به گزارش ایکنا از خوزستان، یکی از کتاب‌های ارزنده در شناخت ماه رجب، کتاب «ماه رجب؛ ماه یگانه شدن با خدا» است که سخنرانی‌های اصغر طاهرزاده درباره مقام ماه رجب و آداب و اذكار این ماه است. مطالعه این کتاب کم حجم در آغاز این ماه بزرگ و این فرصت بی نظیر می‌تواند ما را با ظرفیت این ماه در زنده کردن جان و روحمان و همنشین شدن با خدا آماده تر سازد. 

این کتاب با استناد به روایتی زیبا از رسول خدا صلی الله علیه و آله آغاز می شود: خوشا به حال ذاكران! خوشا به حال اطاعت كنندگان! خداوند می فرماید: من همنشین كسی هستم كه همنشین من باشد و مطیع كسی هستم كه مرا اطاعت كند و آمرزنده كسی هستم كه از من آمرزش بخواهد. ماه، ماه من و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هركس در این ماه مرا بخواند اجابتش می كنم و هركس از من بخواهد به او عطا می كنم و هر كس از من هدایت بخواهد هدایتش می كنم و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار داده ام كه هر كس به آن چنگ زند به من می رسد.

مطابق این روایت گهربار، با آغاز ماه رجب، ندایی از آسمان در جان‌های مومنان طنین انداز می‌شود، ندایی که به مدت یک ماه هر شب تا صبح ادامه دارد و دعوت پروردگار جان و جهان را به گوش اهل ایمان می رساند و آنها را به ذکر و همنشینی یاد حق و اطاعت  و استغفار می‌خواند و مژده همنشینی با حق، بخشش الهی و اجابت را به آنها می‌دهد. 

ای قلب مأیوس مباش

استاد طاهرزاده این ماه را فرصت عالی برای قلب‌های ما می‌داند و متذکر نشدن نسبت به آن را یک خسران بزرگ توصیف می کند: «اى قلب! غافل مباش، در اين ماه به خطاهاى تو نمى نگرند، مأيوس هم مباش، مى خواهند تو را وارد بنده هاى خاص گردانند. خودتان ملاحظه كنيد، در شروع ماه رجب گويا حال و هواى روحى‏ شما مستعد پذيرش الطاف خاصى شده است. پس معلوم است آن ندا چون نسيمى بر جان مسلمانان مى وزد و پيامبر اكرم (صلوات الله عليه وآله) نيز اين نور را مى بينند كه دارند از آن خبر مى دهند و به ما توصيه مى فرمايند: خود را براى پذيرش آن الطاف خاص آماده كنيد.»

ندای این فرشته از آغاز ماه سراسر برکت و رحمت رجب، برای قلب های جویای انس با حضرت حق، بهترین خبر و بشارت است. در این کتاب توضیح داده می شود دلیل اینکه انسان گاه از خود خسته می شود، و حوصله‌اش سر می‌رود به جهت این است که ارتباط قلب با حضرت حق قطع شده است و اگر انس با حق وارد زندگی و جان انسان شود، بی حوصلگی معنا ندارد. استاد طاهرزاده براساس این روایت ویژگی های خاص ماه رجب را یادآور می شود و می گوید باید هنر استفاده از ماه رجب را داشته باشیم. 

چگونه همنشین خدا شویم؟

مطابق روایت بالا، فرشته مأمور الهی هر شب تا صبح این بشارت را در گوش جان ما زمزمه می کند که خداوند مى فرمايد: در اين ماه من همنشی کسی هستم که با من همنشینی کند. مؤلف کتاب در توضیح ابن عبارت گفته است: «ﺑﺎ ذﮐﺮ و ﯾﺎد ﺧﺪا و رﻋﺎﯾﺖ دﻗﯿﻖ ﺣﺮام و ﺣﻼل ﺣﻀﺮت ﺣﻖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﯾﺎد ﺧﺪا ﻣﻰ ﮐﻨﯿﻢ و اﯾﻦ ﻫﺎ وﺳﯿﻠﻪ اى اﺳﺖ ﮐﻪ آدم زﻣﯿﻨﻪ اى ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺧﺪا ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ. ﺧﺪاوﻧﺪ خبری را در این ماه خاص ﺑﻪ ﻃﺎﻟﺒﺎن اﻧﺲ ﺑﺎ ﺣﻖ ﻣﻰ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﻨﺪه ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﻫﻤﻨﺸﯿﻨﻰ خاص اﻟﻬﻰ را در اﯾﻦ ﻣﺎه ﺑﺮاى ﺧﻮد ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ.»

در ادامه فرشته مأمور الهی از قول خداوند ندا می دهد: بدانيد كه من اطاعت مى كنم از كسى كه از من پيروى كند. بر اساس این عبارت، ماه رجب فرصتی برای رهایی از موانعی است که در سیر الی الله ما را کُند و یا متوقف کرده است: «مگر ما گاهى نمى خواهيم از شرّ يك مشكل يا از يك فساد اخلاقى و از وسوسه هاى آزاردهنده، راحت شويم؟ مى فرمايد: اين ماه آن زمانى است كه اگر ياد مرا در قلبت زنده كنى و از من اطاعت كنى، آن وقت هر چه بخواهى، من از تو اطاعت مى كنم و هر چه بخواهى به تو مى دهم. يعنى از دريچه رجبى شدن، مى شود حوائجى را كه خداوند حاضر و مايل است به ما بدهد، به ما بدهد.»

متوجّه باشيد مى‌گوييد: به سوى او آمدم

ماه خوب رجب، ماه استغفار است و هر شب این فرصت خوب برای بازگشت سمت نگاه ما به درگاهش فراهم است: «غافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَني» من بخشنده آنم كه از من بخشش خواهد. به گفته نویسنده کتاب استغار ماه رجب، استغفار خاص است و در توضیح آن می گوید:  «...در اين استغفار؛ «الله» را براى قلب خود ترسيم مى كنى و يگانگى محض او را براى خود تفهيم مى كنى و سپس «وَ اتُوبُ الَيه» را مى گويى، يعنى من از حضرت «الله» كه جامع جميع اسماء الهى است، مى خواهم كه مرا ببخشد، آن اللّهى كه قطب قلب من است و جز او نمى شود كسى اله و معبود جان من باشد و من به سوى چنين خداى يگانه اى كه تمام مقصد قلبم هست، آمدم. عجيب است اگر كمى به قلب خود عادت دهيم كه اين ذكر را با حضور بگو، مى بينيد حال و هوايش عوض شد. روى «وَ اتُوبُ الَيْه» با حضور قلب تأكيد كنيد و متوجّه باشيد داريد مى گوييد: به سوى او آمدم.»

ماه رجب و ندای گرم این سفیر خوش خبر الهی، دل آدم را گرم می کند، وقتی از قول رب العالمین می گوید: «ماه، ماه من و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است».

چه قدر آدم دلش گرم مى‌شود كه كجا آمده است

«چه قدر آدم دلش گرم مى شود كه كجا آمده است و با چه شرايطى روبه رو است. به ما خبر مى دهد شرايط و مقامى است كه من در اين ماه بنده ام را براى خودم خالص مى كنم. من و شما را در اين ماه به عنوان بنده خودش مى نگرد و آلودگى ها و عصيان هايمان را نمى نگرد. زمينه يگانه شدن بنده با خدا در اين ماه فراهم است، اين ماه عجيب است.»

از زیباترین عبارت هایی که این فرشته الهی در شبهای ماه رجب در گوش جان ما می خواند این عبارت روح بخش است: «و جَعَلْتُ هذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْني وَ بَيْنَ عِبادي» اين ماه را چون يک ريسمان قرار دادم بين خود و بندگانم. این ماه، ماه اتصال است، ماه پیوند بنده و پروردگار است و از همین رو مؤلف کتاب، آن را یک شرایط استثنائی برای اهل ایمان می داند: 

«ماه رجب به عنوان يک شرايط استثنايى است تا انسان از آن استفاده كند و بالا برود، مثل يک طناب كه يک سر آن در دست خدا است و يک سر آن را رها كرده تا ما بگيريم و بالا رويم، با اعمال و آداب مخصوص اين ماه مى توان سرِ طناب را براى بالا رفتن گرفت. عمده آن است كه متوجّه شويم اين ماه يک رشته اى است بين ما و خدا، انسان عاقل به چنين طنابى محكم چنگ مى زند.»

«فَمَنِ اعْتَصَمَ بِه وَصَلَ الَيَّ» كسى كه به ريسمان ماه رجب چنگ بزند به من وصل مى شود. به گفته مؤلف کتاب «ماه رجب؛ ماه یگانه شدن با خدا» چنگ زدن به این ماه يعنى آداب ماه رجب را قلباً و عملًا رعايت كند. در ادامه مؤلف روایت معروف امام موسی کاظم علیه السلام را که فرمودند: «رجب نام نهرى است در بهشت، از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر، هر كه يک روزِ رجب را روزه دارد البته از آن نهر بياشامد» نقل می کند و در توضیح آن می گوید، نهر به معنی مقام است و به عبارتی بهشت ظهور «عقايد» و «اعمال» و «اخلاق» ماست و به جان ما بسته است:

«بهشت از ما جدا نيست. آرى؛ به عنوان يك واقعيت در بيرون هست، امّا به جان ما بسته است. امام رضا(عليه السلام) مى فرمايند: هركس بگويد بهشت بعد است، از ما نيست‏. پس اين بهشت همين حالا هست. يعنى إن شاءالله همين امروز كه تصميم گرفتيم در اين ماه، رجبى شويم، وارد بهشت شديم، خدا مى داند كه همين حالا وارد بهشت شديم.» 

حیف است این دعاها را از دست بدهید

از تاکیدات مهم مؤلف کتاب برای بهتر نتیجه گرفتن از ماه رجب، ایجاد زمینه نورانیت فکر و قلب به وسیله ادعیه است: 

«اجازه بدهيد تأكيداتى عرض كنيم تا إن شاءالله بتوانيم در اين ماه نتيجه بهترى بگيريم. اوّل؛ ايجاد زمينه نورانيت فكرى و قلبى است به كمک ادعيه و تأمل در محتوا و فرهنگ آن ها، كه عامل و زمينه نورانيت بسيار خوبى براى قلب است، و حيف است كه اين دعاها را از دست بدهيد، پس با يک برنامه ريزى سعى بفرماييد از ادعيه ماه رجب استفاده كنيد. دوم؛ ايجاد زمينه همّت عملى است از طريق روزه. در اين ماه بالأخره هر كس به جايى رسيد، نهايت استفاده را از ماه رجب كرد و نهايت استفاده آن اين است‏ كه تصميم بگيرد إن شاءالله همه ماه رجب را روزه باشد، كار مشكلى نيست، ولى بركات آن غيرقابل تصوّر است.»

یکی از نکات مهم دیگری که مؤلف آن را متذکر می شود و عدم رعایت آن ممکن است قلب ما را از انس با حضرت حق در این ماه بازدارد، توجه زیاد به میل های زمینی است، باید روح را از میل های فاسد حاکم برهانیم: 

 زيارت‏ اباعبدالله عليه السلام را شروع ماه رجب قرار بدهيد

«در اين ماه بياييد آن وسعت آسمانى خود را از گم شدن در محدوده دنيا، نجات دهيم، بقيه اش هم به اميد دعاها و ذكرها. و اين كه زيارت‏ اباعبدالله (عليه السلام) را شروع ماه رجب قرار بدهيد، چون خواستند ما به همه چيز برسيم، راه معاشقه با اباعبدالله (عليه السلام) را براى ما باز كردند، كه شروع خوبى براى ورود به ماه رجب است.»

کامله بوعذار

انتهای پیام

captcha