نمایش ظرفیت بکر خوزستان در برنامه‌های مهدوی/ فعالیت فرهنگی نیاز به استمرار دارد
کد خبر: 3796635
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶

نمایش ظرفیت بکر خوزستان در برنامه‌های مهدوی/ فعالیت فرهنگی نیاز به استمرار دارد

گروه معارف ــ دوره آموزش معارف مهدویت، نمایش تشنگی جوانان خوزستان و ظرفیت بکر استان در حوزه برنامه‌های مهدوی است، این دوره و استقبال جوانان برای مسئولان فرهنگی استان می‌تواند الگوی خوبی در برگزاری رویدادهایی از این دست باشد. واضح است که فعالیت فرهنگی به استمرار نیاز دارد.

دوره آموزش معارف مهدویت؛ نمایش ظرفیت بکر خوزستان در برنامه‌های مهدوی(رویدادهای موفق)

به گزارش ایکنا از خوزستان، در روزهای پایانی سال گذشته در بی‌توجهی رسانه‌ها «دوره آموزش مقدماتی معارف مهدویت» در اهواز به همت مؤسسه مصاف و همکاری کانون فرهنگی ـ هنری مسجد امام علی(ع) اهواز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) برگزار شد.

350 نفر از نقاط مختلف استان در این دوره که طی 8 جلسه در روزهای جمعه برگزار شد، شرکت کردند. مهدویت و غرب، شناخت امام عصر(ع) براساس متون ادعیه، مهدویت در قرآن کریم، حکومت جهانی امام مهدی(ع)، مهدویت و رسانه، شرایط و علایم ظهور برخی از عناوین جلسات این دوره آموزشی بود. حضور مدرسان برجسته مهدویت باعث حضور مشتاقانه تعداد قابل توجهی از جوانان علاقه‌مند استان در این دوره شده بود.

حضور یکپارچه این تعداد از جوانان علاقه‎مند، اهل مطالعه و پیگیر و تشنه در حوزه مهدویت ظرفیتی مناسب برای استمرار این گونه برنامه‌ها و استفاده عملیاتی از آن جهت نشر فرهنگ مهدویت است. این دوره ظرفیت بکر خوزستان را برای شکل‌گیری برنامه‌های مهدوی استان به نمایش گذاشت. 

کمبود استادان خبره در زمینه مهدویت در خوزستان 
بهره‌گیری از استادان برجسته در حوزه مهدویت و جدیت دست‌اندکاران برنامه در این هشت جلسه اشتیاق فراوانی میان جوانان برای مرور داشته‌ها و دانسته‌های خود درباره امام عصر(ع) ایجاد کرده بود. یکی از مسائلی که خوزستان در حوزه مهدویت از آن رنج می‌برد، کمبود استاد خبره در این زمینه است. این نکته‌ای است که یکی از شرکت‌کنندگان این دوره که از مبلغان حوزه علمیه اهواز است به درستی به آن اشاره کرد: «در شهری به بزرگی اهواز افراد معدودی هستند که می‌توانند خوب درباره مهدویت صحبت کنند و این افراد خود نیز در این دوره شرکت کرده‌اند.»

احساس نیاز جوانان به معارف مهدویت
این استقبال نشان داد، در صورت وجود استادان خبره و با دانش در این زمینه، جوانان زیادی تشنه و منتظر شنیدن معارف مهدوی هستند. شرکت‌کنندگان به دنبال احساس نیازی در این دوره‌ها شرکت کردند که پیش از این کمتر پاسخی برای آن پیدا می‌کردند. تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان این دوره مبلغان و افراد فعال و تأثیرگذار فرهنگی بودند که به دنبال تکمیل و به‌روز کردن داشته‌های خود در این دوره حضور یافتند. 

ضعف برنامه‌های آموزشی مهدویت در سطح اهواز و استان نکته ای است که افراد شرکت‌کننده در این دوره بر آن اتفاق نظر داشتند و همین امر باعث شده بود، این فرصت را غنیمت شمرده و از حضور استادان کشوری مهدویت بهره ببرند.

کار فرهنگی به استمرار نیاز دارد
این دوره و استقبال جوانان برای مسئولان فرهنگی استان می‌تواند الگوی خوبی در برگزاری رویدادهایی از این دست باشد. گرچه به ثمر نشستن این دوره نیازمند استمرار آن است. به اعتقاد یکی از شرکت‌کنندگان این دوره مهدوی، کار فرهنگی به استمرار نیاز دارد. همچنان که نمی‌شود فقط یک بار غذا خورد و بدن انسان در طول روز به غذا نیاز پیدا می‌کند، نمی‌شود یک سال برنامه گذاشت و پنج سال وقفه در آن ایجاد کرد. اگر وقفه ایجاد شود تلاش یک ساله از بین می‌رود. کار فرهنگی تداوم می‌خواهد. مهم‌تر از برگزاری دوره، تداوم آن است. آب اگر به مقصد نرسد، هرز می‌رود.

از امتیازات این دوره که باعث ترغیب گروهی از جوانان به شرکت در آن شده بود برنامه‌ریزی قوی و هدفمند بودن آن است. واقعیت این است که برنامه‌های مقطعی، بدون عمق و اثرگذاری مداوم، جوانان علاقه مند به فعالیت در حوزه‌های فرهنگی را خسته کرده است. به گفته یکی از شرکت‌کنندگان، پیش از این دوره‌های مهدویت در شهر برگزار می‌شد اما خروجی نداشت. تاکنون دوره‌های منسجمی در سطح استان ندیدم. یک دوره مهدویت در حوزه علمیه برگزار شد اما ناقص ماند. برخی از شرکت‌کنندگان نیز انتظار داشتند به این هشت جلسه اکتفا نشود.

تعدادی از شرکت کنندگان اعتقاد داشتند این دوره خیلی زودتر از این باید برگزار می‌شد و به گفته یکی از آنها، خوزستان دیر جنبید، چندین سال است که از انقلاب می‌گذرد و ما تازه داریم این حرف‌ها را می‌شنویم.

برخی از جوانان حاضر در این دوره به انجام برنامه‌های عملیاتی مهدوی در ادامه این دوره و بهره‌گیری از تخصص شرکت‌کنندگان در این زمینه امیدوار بودند. توجه به این ظرفیت می‌تواند نقطه شروع مهمی برای شکل‌گیری حرکت‌های فرهنگی تأثیرگذار در استان باشد. مسئولان ما باید بدانند این جوانان با این اشتیاق و آمادگی برای ادامه راه سرمایه‌های استان هستند و باید با توجه به این سرمایه‌ها و سطح انتظاراتشان کار فرهنگی صورت گیرد.

گزارش از کامله بوعذار 

انتهای پیام

captcha