تغییر محتوای آموزشی براساس نیازهای روز برای رسیدن به حیات طیبه
کد خبر: 3808360
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
بطحایی تبیین کرد؛

تغییر محتوای آموزشی براساس نیازهای روز برای رسیدن به حیات طیبه

گروه جامعه ـــ وزیر آموزش و پرورش یکی از محورهای مهم سند تحول که مورد توجه این وزارتخانه است را تغییر محتوای درسی و آموزشی براساس نیازهای روز و منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست؛ به گونه ای که دانش‌آموزان راه و رسم زندگی و رسیدن به حیات طیبه را تمرین کنند.

اجرای سند تحول؛ اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا؛ سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، جمعه 13 اردیبهشت‌ماه، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامیداشت هفته معلم و یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اولویت اصلی در وزارت آموزش و پرورش همانطور که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی افزود: نظام آموزشی ما با اجرای دقیق این سند به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل می‎‌شود که هدفی، دست‌یافتنی است؛ البته در مسیر تحقق آن به مشارکت و کمک آحاد جامعه و همه صاحبنظران نیاز داریم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: اولین محور برنامه‌های تحولی، اصلاح مدیریت آموزشگاهی است، با تأکید بر این که مدرسه، کانون تربیت محله و خانه دوم دانش‌آموزان شود و با کمک خانواده‌ها، مدرسه محیطی تعاملی برای آموزش همه آنچه دانش‌آموز برای زندگی نیاز دارد، باشد.

بطحایی اظهار کرد: محور دوم در سند تحول، تغییر محتوای درسی و آموزشی براساس نیازهای روز و منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی است؛ آن‌گونه که دانش‌آموزان راه و رسم زندگی و رسیدن به حیات طیبه را تمرین کنند.

وی در ادامه گفت: از آنجا که آموزش و پرورش موظف است دانش‌آموزانی خلاق، با نشاط و مؤمن تربیت کند، برنامه‌‌ریزی‌هایی برای اعتلای فعالیت‌های پرورشی و ورزشی در مدارس مدنظر قرار داده‌ایم، از جمله این که در طرح «برنامه ویژه مدرسه» دو ساعت به فعالیت‌های ورزشی و پرورشی اضافه کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همانطور که مقام معظم رهبری، روز چهارشنبه در دیدار با معلمان فرمودند، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آموزش و پرورش، اقدام شجاعانه و انقلابی است، ما باید شهامت شکستن قالب‌هایی را که به آن‌ عادت کرده ایم را داشته باشیم.

وی افزود: در سال 97 دوره آموزشی مهارت‌های کوتاه‌مدت را برای تعدادی از دانش‌آموزان برگزار کردیم که با کارهای دست‌ساز بتوانند نسبت به فضای کار و کسب درآمد آشنایی پیدا کنند. با دستور رییس جمهور برای تابستان نیز برنامه داریم تا بچه‌ها را با مهارت ساخت و فروش آشنا کنیم، این رویداد می‌تواند با شعار سال و دغدغه مقام معظم رهبری نیز مرتبط باشد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اثر سیل اخیر حدود هزار و 500 مدرسه در استان‌های سیل‌زده دچار آسیب شد، خیرین در کنار دولت، کار بازسازی را آغاز کرده‌اند و مدارسی که آسیب‌های کمتری دیده‌اند، برای مهر آماده خواهند بود. همچنین اردوهای علمی و کلاس‌های رفع اشکال برای دانش‌آموزان سیل‌زده و تلاش‌هایی نیز برای حمایت از معلمان آن مناطق آغاز شده است.


بطحایی همچنین یادآور شد : ستاد نماز جمعه تهران کار ارزنده ای انجام داد و پیشنهادات نمازگزاران تهرانی را در اختیار من قرار داد، مواردی مثل مراقبت از عدم اجرای سند 2030، گسترش سواد رسانه‌ای و دقت بیشتر در گزینش معلمان و ... تذکرهایی به جا بود که ما باید بیشتر به آن‌ها توجه کنیم.

وی افزود: برخی از مشکلات نیز موردی بود، بدین جهت فرد مشخصی را برای پیگیری آن معین می‌کنم تا گرفتاری‌های اداری نمازگزارانی که شکایت داشتند، برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: یقین دارم در آینده ای نه چندان دور می‌توانیم آموزش و پرورشی بسازیم که در شأن مردم ایران شود و مدارسی را در اختیار فرزندانمان قرار خواهیم داد که محیطی امن و بانشاط باشد.

انتهای پیام

captcha