دستاوردهای قرآنی طرح مسجد تراز اسلامی در خوزستان
کد خبر: 3811572
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲

دستاوردهای قرآنی طرح مسجد تراز اسلامی در خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مسجد امام خمینی(ره) شهرک رزمندگان اهواز، متولی اجرای طرح مسجد تراز اسلامی در خوزستان است که برای نخستین بار ضمن حضور در نمایشگاه قرآن و عترت به معرفی دستاوردهای قرآنی این طرح و شناسایی زمینه‌های مناسب اجرای آن در مساجد استان می‌پردازد.

دستاوردهای قرآنی طرح مسجد تراز اسلامی در خوزستان (آمـــــــاده/بدون عکس)

مقام معظم رهبری در سال 89 طی پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز، مسجد را یکی از پرمغزترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعه اسلامی دانسته‌اند. به اعتقاد ایشان شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه در مسجد در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به طراز اسلامی آن نزدیک می‌کند.

در این پیام مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه مکتب اسلام است، تلقی شده است و براین اساس، مقام معظم رهبری نسبت به کمبود، ضعف و نارسایی مساجد در این پیام هشدار داده و آن را تهدیدی برای خانواده‌ها و نسل‌های آینده می‌دانند:

«با این نگاه، دل‌های ما برای مسجد می‌تپد و از شوق و احساس مسئولیت، لبریز می‌گردد. امروز در میان مساجد ما کم نیستند آنهایی که می توانند نمایی از این تصویر زیبا و شوق انگیز را به نمایش درآورند. حضور نسل جوانِ پاک نهاد ما و حضور روحانیان و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهایی را به درستی، کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت ساخته و یادهای عزیز و گرانبها را در دلهای ما برانگیخته است. لیکن تا این وظیفه به تمام و کمال گزارده نشود، هیچیک از ما نباید و نمی توانیم خطری را که از کمبود مسجد یا ضعف و نارسایی مساجد، جامعه و جوانان و خانواده ها و نسل های آینده را تهدید می کند، غافل بمانیم و خود را از برکات عظیمی که مسجد طراز اسلامی به کشور و نظام و مردم هدیه می کند، محروم سازیم.»

به فرموده رهبر معظم انقلاب، در مسجد تراز اسلامی، امامان جماعت باید آماده سازی خویش برای طبابت معنوی را وظیفه حتمی خود بدانند و تأکید می‌کنند که مساجد باید مَدرَسِ تفسیر و حدیث و منبرِ معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. پس از آن در سال 95 در دیدار با ائمه جماعات تهران جزئیات و ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی را با تفصیل بیشتری تبیین کردند.

به دنبال توصیه‌های مقام معظم رهبری کارگروه قرآن بنیاد فرهنگی خاتم الأوصیاء(عج) نسبت به تدوین دستورات ایشان و بالفعل کردن ظرفیت مساجد برای رسیدن به شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی اقدام کرد و در هر استان یک مسجد برای این مهم انتخاب شد. در شهرستان اهواز، مسجد امام خمینی(ره) شهرک رزمندگان برای اجرای این طرح مد نظر قرار گرفت.

این مسجد به عنوان متولی اجرای طرح مسجد تراز اسلامی در استان، برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن و عترت امسال خوزستان حضور یافت. غرفه مسجد تراز قرآنی از سوی مسجد امام خمینی(ره) اهواز زیر نظر کارگروه قرآنی قرارگاه خاتم الاوصیا(ص) به منظور معرفی طرح و شناسایی زمینه‌های مناسب اجرای این طرح در مساجد استان در نمایشگاه برپا شده است.

حجت‌الاسلام سید حسین موسوی‌امین، مسئول غرفه مسجد تراز اسلامی و امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) اهواز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: امسال یکی از غرفه‌های نمایشگاه قرآن به مسجد تراز اسلامی اختصاص یافت. سال 89 مقام معظم رهبری در پیامی به اجلاس سراسری نماز که در خراسان برگزار شد، موضوع مسجد تراز را مطرح کردند. سال 95 ایشان در دیدار با ائمه جماعات مساجد تهران، مسجد تراز؛ کارکردها و ویژگی‌های آن را بیان و وظایف آن را به صورت کامل شرح کردند.

دستاوردهای قرآنی طرح مسجد تراز اسلامی در خوزستان (آمـــــــاده/بدون عکس)

جامعه قرآنی امام عصر(عج) به صورت مدون فرمایشات مقام معظم رهبری را خدمت ایشان عرضه و پیشنهاد کردند 500 مسجد را در کل کشور با این ویژگی‌ها فعال کنند که ایشان فرمودند 50 مسجد را در کشور فعال کنید و طی یک سال نقاط قوت و ضعف آنها ببینید و از آنها حمایت کنید.

از مهرماه سال 97 این طرح در سراسر کشور شروع شد. در خوزستان با چند ماه تأخیر از اسفندماه سال گذشته، مسجد امام خمینی(ره) که یکی از معدود مساجد فعال شهرستان اهواز است، برای اجرای طرح مورد حمایت واقع شد. فعالیت‌های قرآنی این طرح یک سری فعالیت‌های عمومی است که شامل جلسات خانگی قرآن، جلسات تفسیر، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، کرسی تلاوت ماهیانه، دفتر مشاوره قرآنی، پایگاه حفظ قرآن و مهد قرآنی است. این هشت موضوع سرفصل فعالیت مسجد تراز اسلامی هستند.

پایان امسال، این طرح جمع‌بندی می‌شود و در سال جدید در مساجد استان اجرایی می‌شود. حدود سی مسجد در سطح استان به منظور اجرای این طرح رصد می‌شوند. 

حضور مسجد امام خمینی(ره) شهرک رزمندگان، در نمایشگاه قرآن امسال به منظور معرفی طرح مسجد تراز اسلامی و شناسایی مساجدی است که 40 یا 50 درصد راه را رفته باشند و با کمک این مجموعه ادامه این راه را جلو بروند. تاکنون 18 مسجد از سطح اهواز برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند و ما بعد از پایان نمایشگاه زمینه‌های اجرای طرح را در این مساجد بررسی می‌کنیم.

از زمان اجرای طرح مسجد تراز قرآنی، در استان در موضوع جلسات خانگی خواهران و برادران فعال شده است و در حال حاضر 17 جلسه خانگی برادران در سطوح مختلف سنی در منطقه شهرک رزمندگان اهواز تشکیل می‌شوند. این جلسات در هفته یک یا دو بار تشکیل می‌شوند.

در بخش خواهران فعلاً موفق به تشکیل 5 جلسه خانگی قرآن شده‌ایم. بانوان طلبه و واجد شرایط در حوزه روخوانی و روانخوانی در این جلسات با ما همکاری می‌کنند.

یکی دیگر از سرفصل‌های فعالیت مسجد تراز قرآنی، کرسی تلاوت ماهیانه است که جمعه اول هر ماه شمسی در مسجد امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. قاریان و حافظان تراز اول استان در این کرسی‌ها دعوت می‌شوند.

انتهای پیام

captcha