تفاوت‌‌ نمایشگاه قرآن 98 با ادوار گذشته/ کاهش چشمگیر هزینه‌ها
کد خبر: 3812268
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
حجت‌الاسلام حسینی تشریح کرد:

تفاوت‌‌ نمایشگاه قرآن 98 با ادوار گذشته/ کاهش چشمگیر هزینه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قائم مقام نمایشگاه قرآن ضمن تشریح تفاوت‌ها و ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه قرآن با ادوار گذشته از کاهش چشمگیر هزینه‌های این دوره نسبت به سال قبل خبر داد.

تشریح تفاوت‌های نمایشگاه بیست و هفتم قرآن با ادوار گذشته / کاهش چشمگیر هزینه‌ها

به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده و تلویزیونی گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی امروز، 27 اردیبهشت‌ماه با موضوع نمایشگاه بین‌المللی قرآن و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، قائم مقام نمایشگاه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
حسینی در ابتدای صحبت‌های خود به بیان برخی تفاوت‌های این دوره با ادوار گذشته پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بحث ملی‌تر شدن نمایشگاه است. امسال سعی شد با فراخوانی که از ابتدای سال جاری اعلام شد، از همه موسسات خواسته شد تا طرح‌ها و ایده‌های خود را به دبیرخانه و یا از طریق سایت نمایشگاه اعلام کنند. در نهایت با توجه به اینکه هیچ محدودیت و مرزبندی خاصی وجود نداشت، بیش از 700 طرح دریافت و در کمیته‌های تخصصی بررسی شد. طرح‌های بررسی شده یک بار دیگر در شورای برنامه‌ریزی مورد بررسی قرار می‌گرفت.
این شورا بیش از 140 ساعت جلسه برای بررسی طرح‌های تائید شده برگزار کرده است.
قائم‌مقام بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، دومین تفاوت را بین‌المللی‌تر شدن این نمایشگاه نسبت به ادوار گذشته معرفی کرد و افزود: از سال قبل تلاش شد روند بین‌المللی شدن نمایشگاه قرآن که چند سالی بود، تقریبا تعطیل شده بود، احیا شود. امسال بخش بین‌الملل با حضور 10 کشور برپا شد و این کشورها فعاليت‌ها و محصولات قرآنی خود را عرضه کرده‌اند.

اقتصادی‌تر و کم‌هزینه‌
وی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌ها یا تفاوت‌های نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل، اقتصادی‌تر و کم هزینه‌تر شدن نمایشگاه قرآن است. با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم و تورم قرار دارد و از سوی دیگر مسئله سیل در چند استان و بحران در این زمینه وجود داشت، در چنین شرایطی توقع این است برنامه‌های حاکمیتی محدودتر شود. حتی برخی اعتقاد داشتند شاید نشود نمایشگاه را برگزار کرد. اما تلاش شد با برخی اقدامات از جمله کوچک کردن ساختار که از 33 کمیته به 14 کمیته رسید و نیز کاهش ایام نمایشگاه و فضای مکانی، نمایشگاه کیفی‌تر و کوچکتر شود. لذا با تمام این اقدامات، هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و کیفیت بهتر از گذشته شده است.
حسینی یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه بیست و هفتم را تعاملی‌تر شدن و بهره‌گیری بیشتر از فناوری‌های نوین و فضای مجازی بیان کرد و گفت: نمایشگاه قرآن، تنها نمایشگاهی است که به موازات فعالیت حضوری و فیزیکی در مصلی، در فضای مجازی نیز فعالیت دارد و حتی بسیاری از اقدامات در این فضا صورت می‌گیرد. لذا افرادی که نمی‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند، می‌توانند از این طریق در برنامه‌ها حضور داشته باشند.

عضویت در باشگاه همراهان
وی افزود: دریافت بن‌های خرید تا سقف 300 هزار تومان از طریق سایت نمایشگاه امکان‌پذیر است. افراد با عضویت در باشگاه همراهان و انجام دادن برخی فعالیت ها و مشارکت در مدیریت نمایشگاه می‌توانند امتیاز کسب کنند و این امتیاز منجر به دریافت بن خرید می‌شود.
به گزارش ایکنا، قائم مقام نمایشگاه قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد حذف راهنما در این دوره و دلایل آن اظهار کرد: یکی از صرفه‌جویی‌هایی که در این دوره صورت گرفته است، حذف نقشه‌های کاغذی و استفاده از فناوری‌های نوین در این عرصه است. به جای استفاده از کاغذ نقشه نمایشگاه به صورت الکترونیکی آماده شده و افراد با گرفتن گوشی همراه خود بر روی دستگاه‌هایی که به همین منظور تعبیه شده است، می‌توانند نقشه نمایشگاه را دریافت کنند.
حسینی همچنین در مورد موقعیت زمانی نمایشگاه قرآن و عدم امکان شهروندان مناطق مختلف کشور برای حضور در آن بیان کرد: دو سال است که نمایشگاه قرآن بلافاصله بعد از نمایشگاه کتاب برپا می‌شود و باید در یک فرصت چند روزه سازه‌های نمایشگاه کتاب را خارج و سازه‌های نمایشگاه قرآن را مستقر کنیم، با توجه به اینکه در تهران فضای دیگری غیر از مصلی برای برپایی نمایشگاه قرآن مهیا نیست، ناگزیر از برپایی نمایشگاه در این مکان و در زمان بعد از نمایشگاه کتاب هستیم. همچنین با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب در یک تقویم جهانی برپا می‌شود، حتما باید در اردیبهشت ماه برگزار شود، امسال حتی نمایشگاه کتاب زودتر از تقویم برگزار شد تا نمایشگاه قرآن سر وقت برگزار شود. لذا ما چاره‌ای نداریم و این چند سال باید تدبیر شود تا از سال‌های آینده بسیاری از این مشکلات برطرف شود.

استقبال خوب مخاطبان
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به استقبال خوب مردم از نمایشگاه قرآن اشاره و اذعان کرد: امسال و به خصوص شب گذشته استقبال از نمایشگاه بسیار فراتر از حد انتظار بود. چند ماهی است که نهایت تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا نمایشگاه به خوبی برگزار شود. حتما اگر انتقادی وجود داشته باشد شنوا خواهیم بود. اما شهادت می‌دهم که در این مدت نهایت تلاش به کار گرفته شده است تا نقص‌ها در کمترین حد باشد.
حسینی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا نارسایی‌ها کمتر شود، گفت: امسال نیروی انسانی را محدودتر کرده‌ایم و از جایگزین‌ها استفاده کرده‌ایم، از شب گذشته برخی نمایشگرها را اضافه کرده‌ایم. در مورد فضای بیرون از نمایشگاه و فراهم کردن شرایط افطار مردم روزه‌دار نیز باید بگویم مدیریت فضای بیرون نمایشگاه برعهده مدیریت مصلی هست و امیدواریم تمهیداتی در این راستا صورت بگیرد.
قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پاسخ به انتقادی که در مورد بخش کودک مطرح شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال جذاب‌تر و قوی‌تر شدن بخش کودک و نوجوان است و بیشترین استقبال نیز از این بخش به عمل می‌آید. امسال در بخش کتاب کودک شاهد چند درجه ارتقا هستیم و آثار خوبی حضور دارند و خانواده‌ها دست پر نمایشگاه را ترک می‌کنند.

افزایش ساعت مترو و توزیع افطار ساده
وی به اضافه شدن ساعت کار مترو در ایام برپایی نمایشگاه قرآن در برخی خطوط گفت: همچنین امسال افطار ساده برای حاضران در نمایشگاه تدارک دیده شده است. در این زمینه شهرداری تهران همکاری خوبی داشته است.
حسینی گفت: امسال اعتبار نمایشگاه به شدت کاهش یافته و با وجود تورم امسال نسبت به سال گذشته، بودجه نمایشگاه کمتر از دو سوم سال قبل شده است و بخشی از تسهیلاتی که در نظر گرفته شده از طریق حمایت‌هایی که جذب شده، محقق شده است، این نمایشگاه تنها برای وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت نیست و ما تنها ستاد برگزارکننده هستیم. امیدوارم در سال‌های آینده نمایشگاهی پربارتر باشیم.
حسینی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد دائمی شدن نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: دبیرخانه دائمی نمایشگاه از سال قبل شکل گرفته است، امسال این دبیرخانه را فعال نگه خواهیم داشت، اما اینکه نمایشگاهی در این ابعاد دائمی باشد، ممکن نیست. با این وجود ایده‌های مختلفی وجود دارد که بتوانیم نمایشگاه‌های قرآنی در سراسر کشور برگزار کنیم، همین امسال غیر از تهران 19 نمایشگاه دیگر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اعظم خرمی
|
Netherlands
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۹:۳۱
0
0
سلام
ممنون و تشکر از برپایی نمایشگاه قران
امکان دارد یک روز دیگر تمدید بشه نمایشگاه
به دلایل شخصی هنوز نتوانستم شرکت کنم
captcha