چند ساعت مانده به افطار، خنک‌های عصر می‌پیچد در شاخ و برگ تک‌وتوک درختان امام‌زاده و پرواز پروانه‌های تجریش را دوچندان می‌کند. صحن و سرای امام‌زاده شکل و شمایل دیگری گرفته در گوشه‌ای از حیاط غرفه‌های درمان و سلامت برپاشده‌اند روی پوستری نوشته‌شده «نسخه‌های شفابخش رمضان» برخی خانم‌هایی که می‌خواهند ویزیت شوند با چادرهای رنگی امانی در اتاق انتظار نشسته‌اند تا نوبتشان شود.

نسخه‌های شفابخش رمضان

این چهارمین سال است که مجموعه بنیاد بیماری‌های نادر کمر همت را بسته و با جمعی از پزشکان نیکوکار غرفه‌های درمان را با همراهی تولیت امام‌زاده صالح راه‌اندازی کرده است.

اولین سالی که غرفه‌های سلامت در ماه رمضان راه‌اندازی شد. مقام معظم رهبری در نماز عید فطر از این کار پسندیده جامعه پزشکان نیکوکار که در اقصی نقاط کشور راه‌اندازی شده بود به‌عنوان نقطه قوت مراسم ماه رمضان نام برد و همین دلیلی شد تا بنیاد امور بیماری‌های نادر با گام‌هایی استوارتر در این مسیر قدم بردارد و حالا چهارمین سال است که غرفه‌های سلامت و درمان در ماه رمضان شروع به کار می‌کند. بنیاد بیماری‌های نادر علاوه بر درمان و تشخیص بیماری‌های متعدد توانست غربالگری تصادفی نیز از مراجعه‌کنندگان داشته باشد و نکته جالب‌توجه اینکه در مدت این سه سال توانسته است ۳۰ بیمار نادر را شناسایی کند و آن‌ها زیرمجموعه بنیاد بیماری‌های نادر قرار دهد طوری که این بیماران در مدت این سه سال توانسته‌اند وارد انجمن‌های ویژه بیماری‌ها شوند و از امکانات انجمن‌ها استفاده کنند.

گذرت که به امام‌زاده می‌افتد

«درد داشته باشی و گذرت به امام‌زاده بی افتد! دفترچه بیمه‌ات را زیر بغل بگذاری و از خانه بیرون بیایی به امید رفتن پیش دکتر آن‌وقت گذرت به امام‌زاده بی افتد. حساب‌وکتاب پرداخت ویزیت‌های سرسام‌آور پزشک ذهنت را درگیر کرده باشد؛ اما گذرت به امام‌زاده بی افتد.» خانم میان‌سال با پشتی خمیده این جمله‌ها را که می‌گوید به‌یک‌باره انگار مشتی آب پهن می‌شود روی صورتش «این گریه از درد نیست از درمان است درمان دل بی‌تابم، به امام‌زاده صالح که رسیدم از همان جلوی در متوسل شدم که گشایشی شود بر دردی که چند هفته است امانم را بریده، هیچ فکرش را نمی‌کردم اینجا در امام‌زاده صالح پزشکانی نشسته باشند که از سر نیکوکاری بیماران را رایگان ویزیت کنند. همان‌طور که شکر می‌گوید سرش را به گوشم نزدیک می‌کند و می‌گوید: «می‌بینی خدا چطور وسیله را جور می‌کند؟»

پزشکان نیکوکار و روزه‌دار

«شکیبا پردل» مدیر روابط عمومی بنیاد بیماری‌های نادر درباره اجرای طرح «نسخه‌های شفابخش رمضان» توضیح می‌دهد: «این طرح در ۳ سال متوالی به مدت ۵ روز در ماه مبارک رمضان اجراشده است امسال نیز از ۱۳ تا ۱۸ ماه مبارک در صحن امام‌زاده صالح در حال اجراست و تا قبل از شروع شب‌های قدر به اتمام می‌رسد. اما اتمام دوره درمان برای برخی از بیمارانی که در این ۵ روز به ما مراجعه می‌کنند تازه شروع می‌شود و با توجه نوع بیماری که دارند از آن‌ها حمایت می‌کنیم تا معرفی به پزشکان متخصص گرفته و تا قرار گرفتن در مجموعه بنیاد بیماری‌های نادر.

وی تأکید کرد: « بر این اساس کسانی که می‌خواهند در این مدت به امام‌زاده صالح (ع) مراجعه کنند حتماً دفترچه‌های بیمه خود را همراه داشته باشند تا بتوانند در صورت نیاز به سایر خدمات در مراکز درمانی از این نسخه استفاده کنند.»

پردل اضافه می‌کند: «مراجعان باهدف غربالگری، تشخیص، درمان، توان‌بخشی و پیگیری به‌صورت رایگان  ویزیت می‌شوند. پزشکان متخصص در بخش‌های  ارتوپد،  جراح اعصاب،  مغز و اعصاب، عفونی، داخلی،  جراحی، زنان، کودکان، روان‌پزشک، قلب و پزشک عمومی  از ساعت ۱۷ تا 2۰ تا قبل از رسیدن شب‌های قدر ویزیت می‌کنند.»

شناسایی ۳۰ بیمار نادر در امام‌زاده صالح

از بین ۳ هزار مراجعه‌کننده‌ای که طی این سه سال در امام‌زاده به ما مراجعه داشته‌اند تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها به بیماری نادر مبتلا بوده‌اند که حتی خودشان نیز از این موضوع مطلع نبودند و طی کمیسیون‌های پزشکی که صرفاً برای آن‌ها تشکیل‌شده بود شناسایی شدند. ما برای حمایت از این بیماران از هیچ کوششی فروگزار نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم که این بیماران بخشی از امکانات آزمایشگاهی و درمانی را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

شناسایی ۲۹۸ بیماری نادر

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر «حمیدرضا ادراکی» درباره مجموعه بنیاد بیماری‌های نادر می‌گوید: «بنیان‌گذار بنیاد بیماری‌های نادر شادروان «علی داوودیان» است ایشان با توجه به مسئولیت‌پذیری که نسبت به بیماران احساس می‌کرد تلاش کرد تا به افرادی که دچار بیماری نادر شده‌اند سروسامانی بدهد و ازاین‌رو انجمن‌های زیادی را تشکیل داد تا وقتی ایشان در قید حیات بودند ۵۸ نوع بیماری نادر در ایران کشف‌شده بود اما در طول یک سال اندی که ایشان به رحمت خدا رفته‌اند به سفارش ایشان کمیسیون‌های پزشکی بیماری‌های نادر هر چهارشنبه تشکیل می‌شود و در حال حاضر ۲۹۸ نوع بیماری نادر در ایران تشخیص داده‌شده است و بنا به درخواست شادروان داوودیان بنیاد بیماری‌های نادر، بیماران را شناسایی و معرفی می‌کند و اگر تعدادشان از حدی بیشتر شود برای آن‌ها انجمن تشکیل می‌دهیم.

دکتر ادراکی توضیح می‌دهد: «طرح‌های خیرخواهانه دیگری نیز توسط این بنیاد انجام می‌شود و پیش‌ازاین نیز طرح‌هایی چون تخفیف طرح سنجش تراکم استخوان به مناسبت اعیاد شعبانیه، معاینه رایگان بیماران مبتلابه سرطان توسط متخصصان سرشناس و شناخته‌شده در جهان و همچنین طرح‌های ویزیت رایگان برای صاحبان مشاغل و حرفه‌ها، توسط این بنیاد انجام‌شده است.»

وصیتی که روی زمین نمی‌ماند

 طرح اجرای ۵ روز حضور کادر پزشکی در صحن امام‌زاده صالح (ع) در ماه مبارک رمضان از سال ۱۳۹۵ به خواسته مرحوم «علی داوودیان» آغاز شد اما همچنان باگذشت دو سال از فوت ایشان همچنان بنیاد بیماری‌های نادر و دوستداران او به وصیتش پایبند هستند و پزشکان خیری که پابه‌پای بنیاد بیماری‌های نادر جلوآمده‌اند همچنان به وصیت علی داوودیان پایبند هستند.

پیکری که مهمان امام زاده شد

ارادتی که علی داوودیان به امام‌زاده صالح داشت باعث شد در کنار نذورات ماه رمضان نذر درمان و سلامت داشته باشد و تعداد زیادی از خانواده‌های بی‌بضاعت از امکاناتی که با هزینه شخصی خودش فراهم کرده بود استفاده کنند. سرانجام پیکر علی داودیان، بنیان‌گذار بنیاد بیماری‌های نادر ایران صبح روز هشتم آبان سال ۱۳۹۶، (مصادف با نهمین سالروز تأسیس بنیاد) به دلیل سکته قلبی بر دوش خیل عزادارانش تشیع شد و در آستان امام‌زاده صالح به خاک سپرده شد. خیلی‌ها که در این ۵ روز برای درمان به امام‌زاده صالح می‌آیند بر مزارش فاتحه می‌خوانند.

انتهای پیام