چاپ قدیمی‌ترین قرآن‌های دست‌نویس در ارسیکا
کد خبر: 3813114
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

چاپ قدیمی‌ترین قرآن‌های دست‌نویس در ارسیکا

گروه بین‌الملل ـ رئیس سازمان بین‌المللی «ارسیکا» در مراسم تجلیل از خوشنویسان برگزیده یازدهمین مسابقه بین‌المللی خوشنویسی این سازمان گفت: قدیمی‌ترین قرآن‌های دست‌نویس و خطی مشهور در ارسیکا به چاپ رسیده است.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ آیین تجلیل و اهدای جوایز 12 هنرمند خوشنویس برگزیده یازدهمین دوره مسابقه بین‌المللی خوشنویسی ارسیکا (مرکز پژوهشی تاریخ،‌ هنر و فرهنگ اسلامی وابسته به سازمان همکاری‌های اسلامی)، شامگاه یکشنبه (29 اردیبهشت‌ماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و خالد ارن، رئیس سازمان بین‌المللی ارسیکا، دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری کشور در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنرانی خود در این مراسم، با تجلیل از هنرمندان ایرانی و کسب بیشترین جایزه از این دوره از مسابقات، در توصیف و زیبایی هنر خط گفت: همیشه قلم هنرمندان به ویژه خوشنویسان قرآنی، طاهر و زلال بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به همکاری‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ارسیکا افزود: ما با ارسیکا برای معرفی فرهنگ، هنر و تمدن ایران به ویژه اسلام بیشترین ارتباطات را داریم. رئیس سازمان بین‌المللی ارسیکا از ترکیه به ایران آمده‌اند تا از هنرمندان ایرانی تقدیر کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: قلم‌ هنرمندان و اهدافی که در پشت قلم قرار دارد، مفاهیم امید بخش و تحقق واقعی هنر یک انسان است.

وی در ادامه سخنانش، گفت: قلم و نوشتن در قرآن کریم، علوم اسلامی و فرهنگ بسیار مهم و زلال است و تمامی هنرمندان برای توضیف و بیان فرهنگ و تعالی انسان از قلم پاک استفاده کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هنرمندان با دغدغه‌های خود سعی دارند هنرهای پاک و الهام بخش و نشأت گرفته از خداوند را برای مردم بیافرینند و با همین قلم‌هاست که انسان‌ها تمدن‌سازی کرده‌اند و تمدن و فرهنگ را به وجود آورده‌اند.

چاپ قدیمی‌ترین قرآن‌های دست نویس در ارسیکاابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنان، اظهار کرد: ما در حال حاضر با هنرمندانی روبرو هستیم که کلمات و آیه‌های قرآنی را به رشته تحریر در آوردند؛ لذا باید فرهنگ قرآنی را احیا کنند.

تأکید بر توسعه فرهنگ قرآنی

خالد ارن، رئیس سازمان بین‌المللی ارسیکا نیز در این مراسم، اظهار کرد: سازمان ارسیکا در طول 40 سال تأسیس خود به فرهنگ، هنر و تمدن کشورهای اسلامی پرداخته و سعی کرده فرهنگ و معارف قرآنی را در جای جای کشورهای آسیایی عرضه کند.

وی افزود: از اینکه هنرمندان ایرانی توانستند آیات قرآنی به خط کوفی و ثلث و ... در تابلوهای خود بنویسند و بالاترین جوایز نقدی را بابت هنرشان از سازمان ارسیکا دریافت کنند، بسیار خوشحالیم.

ارن ادامه با بیان اینکه ارسیکا با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیشترین همکاری‎ها را دارد، گفت: هنرمندان ایرانی در زمینه خوشنویسی آثار زیبایی خلق کردند و بیشتر شرکت‌کنندگان ایرانی در یازدهمین دوره مسابقات خوشنویسی ارسیکا، برگزیده شدند.

وی افزود: ما از قدیمی‌ترین قرآن‌های دست نویس و خطی مشهور استفاده کرده‌ایم و این قرآن‌ها به وسیله ارسیکا به چاپ رسیده است. ارسیکا از نخستین روز تأسیس در خصوص فهم و گسترش مفاهیم قرآن اقدام به جمع آوری ترجمه‌های مختلف و گردآوری فهرستی از این ترجمه‌ها کرده است و ما توانستیم این فهرست‌ها و ترجمه‌ها را در اختیار مراکز قرآنی، قرآن‌دوستان و قرآن‌پژوهان قرار دهیم.

ارن در پایان سخنان خود، به همکاری‌های خوب ارسیکا با مراکز مهم فرهنگی ایران چون کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و گفت: ما در زمینه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و هنری جلسات، کنگره‌ها و همایش‌های علمی زیادی را در طول سال برگزار و همچنین کتاب‌های زیادی را نیز چاپ می‌کنیم.

سید محمدحسین هاشمی، معاون همكاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخشی از این مراسم به تشریح فعالیت‌های این سازمان و اعلام نفرات برگزیده یازدهمین دوره مسابقه بین‌المللی خوشنویسی ارسیکا پرداخت.

چاپ قدیمی‌ترین قرآن‌های دست نویس در ارسیکاسید محمدحسین هاشمی، معاون همكاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

معرفی برترین‌ها

در ادامه این مراسم، برترین‌های ایرانی این رویداد بین‌المللی فرهنگی و هنری به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند:

علی ایرانی، کسب عنوان دوم در خط ثلث، احسان کاظمی کسب رتبه تقدیری در خط ثلث

حبیب رمضانپور، کسب عنوان دوم در رشته نستعلیق جلی، کسب عنوان سوم در رشته نستعلیق و کسب رتبه تقدیری در رشته خط کوفی

ولی محبوبی، کسب عنوان سوم در رشته نستعلیق جلی، امید ربانی، کسب رتبه تقدیری در رشته نستعلیق جلی

فاطمه مقیمی، کسب رتبه تقدیری در رشته نستعلیق جلی، احسان احمدی، کسب نفر اول در رشته نستعلیق و کسب رتبه دوم رشته کوفی

صفر گالشی، کسب نفر دوم در رشته نستعلیق، مصطفی عابدینی، کسب رتبه تقدیری در رشته نستعلیق

محمدرضا پژند، کسب رتبه تقدیری در رشته نستعلیق، شهرام روحی کسب رتبه تقدیری در رشته نستعلیق

ریحانه رحمتی، کسب مقام دوم در رشته کوفی مظفری، رئیس دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه قرآنی کشور، خانم‌ها ذوالقدر و سلحشوری، از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همراه با هنرمندان رشته خطاطی کشور از دیگر حاضران این مراسم بودند.

بنابر اعلام این خبر، ارسیکا (IRCICA) هر سه سال یک بار مسابقه بین‌المللی خوشنویسی جهان اسلام را در رشته‌های ثلث جلی، ثلث، نسخ،‌ تعلیق جلی، نستعلیق،‌ دیوانی جلی، دیوانی، کوفی، رقاع و مغربی برگزار می‌‌کند.

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی خوشنویسی ارسیکا میزبان 833 اثر از 613 شرکت کننده 38 کشور جهان بود که 66 اثر از سوی هیئت داوران در رشته های مختلف برگزیده شدند.

برگزیدگان این دوره از مسابقات 20 آوریل (31 فروردین) معرفی شدند و آثار برگزیده تا 30 آوریل (10 اردیبهشت) در محل سازمان ارسیکا در استانبول به نمایش درآمد.

انتهای پیام

captcha