داوران جوان و سرشناس باشند/ سطح بالای مسابقات قرآن در اهواز
کد خبر: 3821228
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن اوقاف اهواز؛

داوران جوان و سرشناس باشند/ سطح بالای مسابقات قرآن در اهواز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مرحله شهرستانی چهل و دومین مسابقات قرآن اهواز در بخش بانوان در حالی برگزار شد که شرکت‌کنندگان پیشنهادهایی همچون حضور داوران جدید و سرشناس، اطلاع‌رسانی مناسب‌تر مسابقات و ... را ارائه دادند.

پیشنهاد حضور داوران جدید و سرشناس در مسابقات قرآن/ سطح بالای مسابقات در اهوازمرحله شهرستانی چهل و دومین مسابقات قرآن اهواز در بخش بانوان و آقایان برگزار شد؛ این دوره از مسابقات قرآن در حرم علی‌بن مهزیار اهوازی در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، دعاخوانی، حفظ با داوری نرگس سالمی، ایمان تمیمی، منظر نویدی، فخریه سیلاویان، وفا سلامات، الهام سلامات و صدیقه لویمی‌اصل همراه بود. 

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان، با تعدادی از داوران و شرکت‌کنندگان است. 

طاهره مداحی، شرکت‌کننده رشته ترتیل گفت: به علت بچه‌دار‌شدن وقفه طولانی در حضورم در مسابقات به وجود آمد. در حال حاضر بعد از ده سال، سال دوم است که در مسابقات شرکت می‌کنم.

وی ادامه داد: سطح مسابقات خوب است و در رشته تحقیق و ترتیل افراد قوی شرکت کردند اما متأسفانه هر سال همان افرادی که سال پیش حضور داشتند امسال هم شرکت کرده‌اند. اگر در سطح شهرستان اهواز بیشتر اطلاع‌رسانی می‌کردند و در مراکز و مؤسسات تبلیغات بیشتری انجام می دادند بهتر بود.

مداحی گفت: من خودم هر ساله پیگیر برگزاری مسابقات هستم و از پیام‌ها در فضای مجازی باخبر شدم که مسابقات برگزار می‌شود.

این شرکت‌کننده مسابقات قرآن اهواز بیان کرد: با بعضی از داوران آشنایی دارم و شاگرد بعضی از داوران بودم اما معتقدم باید از داوران جوان‌تر استفاده شود.

استرس رشته دعاخوانی را داشتم

فریده جلالی‌زاده، شرکت‌کننده رشته دعاخوانی گفت: چند سال پیش در رشته ترتیل شرکت کرده بودم. در این مسابقات چند نفری خیلی خوب خواندند و سطح شرکت‌کنندگان رشته ترتیل را که دیدم پشیمان شدم که چرا در این رشته شرکت نکردم چون تمرینم خوب بود. استرس رشته دعاخوانی را داشتم اما خوب بود.

وی ادامه داد: مکان برگزاری مسابقات خوب است چون هم علی‌بن مهزیار را زیارت کردیم و هم مسابقه دادیم. تعدادی از داوران را می‌شناسم و می‌دانم که سطح خوبی دارند. مسابقه‌ام خوب بود و برایم نتیجه مهم است.

تثبیت محفوظات

صدیقه لویمی‌اصل، داور رشته حفظ گفت: اگر حفاظ در طول سال و قبل از مسابقات به تثبیت محفوظات خود بپردازند نتیجه بهتری می‌گیرند. حفاظ در زمینه حسن حفظ قوی هستند اما در بخش‌های دیگر مثل وقف و ابتدا، تجوید، صوت و لحن ضعیف هستند. حافظانی که در این دوره از مسابقات شرکت کردند، تجربه حضور در مسابقات را دارند و به همین دلیل باید به بخش‌های دیگر مسابقه به ویژه صوت و لحن و وقف و ابتدا، مثل حسن حفظ توجه کنند.

پیشنهاد حضور داوران جدید و سرشناس در مسابقات قرآن/ سطح بالای مسابقات در اهواز

وی ادامه داد: برای بعضی از شرکت‌کنندگان پیشرفت را می‌بینم، اما در مجموع پیشرفت خوبی نبوده است. در حفظ بانوان نسبت به آقایان چون با عجله حفظ می‌کنند حافظ حرفه‌ای نمی‌شوند. خیلی‌ها هم در منزل مشغول حفظ می‌شوند و اصولی حفظ نمی‌کنند یعنی زیرنظر استاد نیستند و این باعث می‌شود که حفظ مطلوبی نداشته باشد. در کل بخواهم بگویم حافظان پیشرفت نداشتند و شاید در همان شرایط سابق مانده باشد.

مکان برگزاری را تأیید نمی‌کنیم

لویمی‌اصل، درباره مکان برگزاری مسابقات قرآن، گفت: مکان برگزاری را تأیید نمی‌کنیم و جا داشت سالن بهتری برای رشته حفظ انتخاب شود،‌ البته مسئولان دلایل خاص خودشان را داشتند و گفتند فکر می‌کردیم تعداد شرکت‌کنندگان کم باشد به همین دلیل فضای کوچک‌تری در نظر گرفتیم.

سطح اوقاف خیلی بالاست

مینا چشم‌سبز، شرکت‌کننده رشته حفظ 20 جزء اظهار کرد: بار سوم است که در این مسابقات شرکت کردم. حافظ کل هستم اما چون سطح اوقاف خیلی بالاست و می‌خواستم با آمادگی بیشتری وارد مسابقات شوم به همین دلیل در رشته حفظ 20 جزء شرکت کردم.

پیشنهاد حضور داوران جدید و سرشناس در مسابقات قرآن/ سطح بالای مسابقات در اهواز

وی ادامه داد: داوران را نمی‌شناسم و با آنها آشنایی ندارم فقط خانم لویمی را می‌شناسم. من با شیوه نمره دادان داوران آشنایی ندارم و نمی‌دانم ممکن است چه رتبه‌ای بیاورم. خوب است که داوران جدید بیایند اما باید سرشناس باشند، اوقاف از همان افرادی که در مسابقات رتبه می‌آورند، مثل خانم منبوهی و خانم جنامی استفاده کنند. هیئت داوری باید از کسانی که رتبه می آورند و فعال هستند، باشد. من اصلاً داوران رشته حفظ را به جز خانم لویمی ندیده بودم و باید از ظرفیت فعال استان باید استفاده شود.

چشم‌سبز افزود: مکان مسابقه رشته حفظ خوب نبود؛ یک اتاق خیلی کوچکی به ما دادند که نفس آدم در آن بند می‌آید. معمولاً رتبه‌هایی که در استان می‌بینم از اهواز هستند و باید مسابقات در شأن آن باشد، در صورتی که مسئولان می‌گویند چون تعداد کم است این سالن در نظر گرفته شد.

این حافظ کل قرآن کریم گفت: شرکت‌کنندگان سطح خیلی خوبی نداشتند. اطلاع‌رسانی خوب نبود و خودم به مسئولان مسابقات پیام دادم و متوجه شدم که زمان برگزاری مسابقات چه روزی است. 

زهرا لویمی، شرکت‌کننده رشته ترتیل 19 ساله است و درباره مسابقات گفت: داوران خوب هستند. امیدوارم در این راه قرآنی عامل به قرآن باشیم. در تلاوت خودم اشکال هم داشتم. مکان مسابقات خوب است و برای همه شرکت‌کنندگان میسر است که از هر جا خواستند بیایند و شرکت کنند.

انتهای پیام

captcha