تجربه شیرین گروه تواشیح «الانوار» از سفر به سوریه
کد خبر: 3821833
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷

تجربه شیرین گروه تواشیح «الانوار» از سفر به سوریه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ گروه تواشیح الانوار عین‌دو اهواز ماه رمضان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه حضور یافت و به اجرای تواشیح پرداخت؛ حضور ‌میان برادران اهل سنت، اجرا در مسجد قدیمی اموی و بازخورد این اجراها در مسجد جامع‌البساتین اهل سنت لاذقیه و اجرای درخواستی یک ساعته تواشیح از تجربه‌های این سفر است.

تغییر تواشیح دو ساعت قبل از برنامه و اجرای یک ساعتی آن به درخواست مردم سوریهگروه تواشیح الانوار عین‌دو اهواز ماه رمضان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه حضور یافت و به اجرای تواشیح پرداخت؛ حضور ‌ میان برادران اهل سنت، اجرا در مسجد قدیمی اموی و بازخورد این اجراها در مسجد جامع البساتین اهل سنت لاذقیه و اجرای درخواستی یک ساعتی تواشیح از تجربه‌ها و زیبایی‌های این سفر است.

گریه مردم در حین اجرای تواشیح 
احمد سواری، مسئول گروه تواشیح‌ الانوار عین‌دو اهواز، درباره سفر این گروه به سوریه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: سفر ما به استان لاذقیه بود که بیشتر مردم آنها علوی هستند و بیشتر اجراهای ما در مسجد رسول اعظم(ص) بود. در یک مراسم هم برای اهل سنت در مسجد «بساتین الریحان» اجرا داشتیم؛ چون اهل سنت از تواشیح لذت می‌برند، در آنجا 30 دقیقه اجرا داشتیم و اجرای آنجا هم بسیار خوب از کار درآمد. تواشیح ما بیشتر مدح پیامبر(ص) بود و بازخورد خوبی داشت و مردم در حین اجرا گریه می‌کردند. خیلی وقت‌ها بود که ما از این بهتر  اجرا داشته‌ایم اما عکس‌العمل مردم این‌طور نبوده است. بعد از برنامه خیلی آمدند و از ما تشکر کردند.

استقبال سوری‌ها از لحن سریع تواشیح‌
وی ادامه داد: اجرای دوم ما در مسجد علویان به نام مسجد «خلفاالراشدین» بود؛ خودشان توقع نداشتند اینگونه اجرا کنیم. وقتی رفتیم آنجا تمرین‌هایی که داشتیم را تغییر دادیم و آنچه که خودشان می‌خواستند را اجرا کردیم. تواشیح مخصوص سوریه را که خودشان علاقه‌مند هستند را اجرا کردیم. تواشیح سوریه خیلی برای ما غریب نیست و شنیده‌ایم اما اجرا نکرده بودیم؛ ما در آنجا دو ساعت قبل از برنامه تواشیح را تغییر دادیم و نزدیک به یک ساعت تواشیح خواندیم. در این یک ساعت تواشیح‌هایی که خواستند را اجرا کردیم. آنها از تواشیح چیز خاصی را می‌خواهند و تواشیح آنها با ما زیاد سازگار نیست؛ لحن و ملودی تواشیح که آنها می‌خواهند باید سریع باشد و زیاد از لحن سنگین استقبال نمی‌کنند.

سواری

آثار جنگ در سوریه
سواری گفت: در لاذقیه آثار جنگ را ندیدیم، فقط چند تا موشک و عملیات انتحاری در آنجا اتفاق افتاده است. اما وقتی به زیارت بارگاه حضرت زینب(س) در دمشق رفتیم، در اطراف دمشق خیلی آثار جنگ دیده می‌شود. منازلی می‌دیدیم که انگار صد سال یا دویست سال پیش کسی در آنجا زندگی می‌کرده است.

مسئول گروه تواشیح الانوار عین‌دو اهواز افزود: در دمشق با چند نفر از گروه‌های تواشیح سوریه آشنایی داشتم و هماهنگی کرده و به مسجد جامع اموی رفتیم که قدمت آن به بیش از هزار سال می‌رسد. مصطفی شیخ، مسئول یکی از گروه‌های تواشیح سوریه است که با ما دوست بود و ما را در این بازدید همراهی کرد. در این بازدید مسئول مکتب جامع اموی خواست با ما دیدار کند و ما هم به دیدارش رفتیم. در آنجا تواشیحی که اجرا کردیم آهنگسازی‌اش با حسن خانچی‌ بود و آنها خیلی لذت بردند و گفتند این را حتماً خودمان هم می‌خوانیم.

سواری

اجرا در مسجد جامع هزارساله اموی 
مسجد جامع اموی مهم‌ترین مسجد سوریه است که در بخش قدیمی شهر دمشق واقع شده‌؛ در مكتب مسجد اموی با دعوت مدیر آن اثری به نام «محفوظ من کل خطیئه» با آهنگسازی استاد حسن خانچی و اشعار استاد عباس حزباوی اجرا کردیم.

دیدار با گروه منتخب سوریه به‌نام رابطه المنشدين(اين گروه اذان را به صورت گروهی می‌خوانند) هم داشتیم. شب آخر ماه رمضان ساعت ۲ شب با من تماس گرفتند و گفتند که رأس ساعت ۳ شب اجرا داریم و این اجرا به صورت زنده از شبکه نورالشام سوریه پخش می‌شود و ما افتخار می‌کنیم در حین اجرا شما رو ببینیم. زمانی که رفتیم خیلی از ما استقبال کردند و در جایگاه مخصوص مسجد نشستیم.

وی گفت: رفتن به سوریه خیلی سخت است چون آنها اهل تواشیح هستند و برای آنها اجرای تواشیح سخت است. یک ساعت تواشیح خواندن واقعاً سخت است اما می‌دانستیم آنها چه می‌خواهند و به لهجه سوری برایشان خواندیم. اشعار آثارمان را از سروده‌های حاج عباس حزباوی و کتاب‌های قدیمی می‌گیریم و خودم هم آثار را آهنگسازی می‌کنم.

اعضای این گروه در سفر به سوریه احمد سواری، یوسف عیاشی، یوسف علی‌پور و شهاب زهیری بودند. 

انتهای پیام

captcha