هزینه از جیب متسابقان اما افتخار کسب مقام برای متولیان قرآن
کد خبر: 3826416
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

هزینه از جیب متسابقان اما افتخار کسب مقام برای متولیان قرآن

گروه شهرستان‌ها ــ یکی از اساتید قرآن سبزوار با انتقاد از عدم حمایت متولیان حوزه قرآن از جامعه قرآنی گفت: قرآن‌آموزان برای یادگیری قرآن هزینه‌ صرف می‌کنند و وقتی صاحب مقام می‌شوند متولیان قرآن با افتخار از کسب رتبه و مقام آن‌ها یاد می‌کنند و زحمات چندین ساله قرآن‌آموزان را به نام خودشان ثبت می‌کنند.

هزینه از جیب متسابقان و  افتخار کسب مقام برای متولیان قرآنعلی‌اصغر شم‌آبادی، استاد قرآن و نفر اول مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان در سال 98 در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه اکثر قاریان قرآن نسل گذشته با اخلاص‌تر از قاریان قرآن امروزی هستند، گفت: متأسفانه نسل امروزی بیشتر هدفشان شرکت در مسابقات قرآن  و کسب مقام شده است.

بودجه برای همه چیز، غیر از قرآن

این استاد قرآن با اشاره به اینکه مسابقات قرآن نسبت به گذشته بیشتر شده و قاریان قرآن به سمت علوم و مفاهیم قرآنی رفته‌اند با انتقاد از برخی نهادها و ادارات دولتی، افزود: این ادارات و نهادهای دولتی برای آموزش تئاتر، نمایش، آئیین‌های هنری و غیره همه گونه هزینه می‌کنند ولی وقتی به مباحث قرآنی و آموزش و ترویج قرآن می‌رسند ادعا می‌کنند بودجه ندارند و یا خیلی اندک و به‌صورت قطره‌چکانی بودجه برای قرآن هزینه می‌کنند.

نفر اول مسابقات قرآن مدهامتان کشوری در رشته اذان با انتقاد از نحوه هزینه بودجه‌های قرآنی برای آموزش و ترویج قرآن، اضافه کرد: گاهی شاهد هزینه‌هایی هستیم که نباید توسط مسئولان هزینه می‌شده و تأثیر بدی روی قاریان قرآن گذاشته است.

وی که از سن 13 سالگی در دارالحفاظ مسجد جامع سبزوار آموزش قرآن را شروع کرده و زیر نظر اساتیدی چون رسولیان و یزدانفر در سبزوار، استاد شاه میوه‌ از اصفهان، و استاد مصطفی حاجی حسنی در مشهد دوره‌های تخصصی و یادگیری قرآن را گذرانده، گفت: به نظر من افرادی که علاقه‌مند به پیشرفت علوم قرآنی هستند باید به شهرستان‌های بزرگ کشور سفر کنند و زیر نظر اساتید مطرح و شاخص قرآنی دوره‌های تخصصی را بگذرانند و از تجربیات بزرگان قرآنی برای حضور درمرحله کشوری مسابقات قرآن بهره‌مند شوند.

عدم حمایت متولیان قرآن و ثبت افتخارات نخبگان قرآنی به نام خودشان

وی با انتقاد از عدم حمایت برخی از نهادهای دولتی که وظیفه ترویج علوم و معارف قرآنی را بر عهده دارند، بیان کرد: برای کسب رتبه‌های کشوری و بین‌المللی قاریان قرآن و افرادی که در شهرستان‌ها حائز مقام هستند باید به‌صورت مداوم تمرین داشته باشند.

شم‌آبادی تصریح کرد: من برای گذراندن برخی از دوره‌های تخصصی قرآن نزد اساتید متخصص در اصفهان رفته‌ام و برای انتقال آموزه‌ها و تجربیاتم  هر هفته شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء کلاس‌های رایگان آموزش قرآن در مسجد الغدیر سبزوار با حضور قرآن‌آموزان و اساتید قرآنی برگزار می‌کنم ولی متأسفانه تا‌کنون مسئولان حمایتی نداشته‌اند و یکی از مشکلات برگزاری این نوع کلاس‌های آموزشی نبود مکان مناسب برای آموزش است.

دریافت هزینه برای تبلیغ معارف قرآنی

وی ادامه داد: توقع ما از مسئولان این است که اگر حمایتی ندارند حداقل برای ترویج معارف قرآنی بخشی از بیلبوردهای تبلیغاتی شهر را رایگان در اختیار اساتید قرآنی قرار دهند تا اطلاع‌رسانی مناسبی برای ترویج معارف قرآنی انجام شود؛ چرا که هر زمان تبلیغات برنامه‌های قرآنی داشتیم مسئولان از ما هزینه دریافت کردند.

شم‌آبادی یکی از ضعف‌‌های برگزاری مسابقات قرآن توسط اداره اوقاف و امور خیریه را ضعف اطلاع‌رسانی بیان کرد و افزود: اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گاهی برای مراسم قرآنی از اساتید قرآنی مشهد دعوت دارند ولی متأسفانه از اطلاع‌رسانی و حتی ارسال یک پیامک برای حضور قرآنیان در این جلسات دریغ می‌کنند.

این قاری ممتاز  کشوری اضافه کرد: سطح و کیفیت جوائز مسابقات قرآن به جای افزایش روند کاهشی داشته و متأسفانه به جای اینکه به اصل مسابقات قرآن توجه ویژه شود گاهی شاهد هستیم به حاشیه‌سازی در مسابقات قرآن پرداخته شده است.

این استاد قرآنی با تأکید بر تمرین و آموزش افرادی که در مسابقات قرآن حائز رتبه و مقام مسابقات قرآن شهرستانی و استانی هستند، ابراز کرد: باید مسئولان  تدابیری بیندیشند تا این عزیزان و بزرگواران بعد از موفقیت در مراحل اولیه با شرکت در کلاس‌های آموزشی توسط اساتید قرآنی با آمادگی بیشتری در مراحل بعدی مسابقات قرآن حضور یابند نه اینکه تمام هزینه‌های رفت و آمد و شرکت در کلاس‌های آموزشی توسط متسابقین و به‌صورت شخصی پرداخت شود و افتخار کسب مقام برای نهادهای دولتی شود.

محدود کردن محافل قرآنی به ماه مبارک رمضان

این مربی قرآن با گلایه از اینکه برخی از نهادهای دولتی برگزاری محافل قرآنی را فقط برای ماه مبارک رمضان می‌دانند و در بقیه ایام سال محفل انس با قرآن برگزار نمی‌کنند، اظهار کرد: وقتی محافل قرآنی کم شود اجرای قاریان قرآن نیز کم می‌شود و در نتیجه قاریان قرآن کمتر تمرین دارند، سطح قرائت‌ها نیز افت می‌کند و برخی از قاریان قرآن بعد از مدتی آموزش از مجموعه قرآنی خارج می‌شوند.

وی افزود: وقتی مسئولان از مجموعه‌های قرآنی و نخبگان قرآنی حمایت نکنند و محافل انس با قرآن نیز برگزار نشود با کم لطفی این افراد شاهد هستیم تعدادی از قاریان قرآن به سمت ورزش و خوانندگی روی آورده‌اند.

شم‌آبادی با درخواست از مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه که متولی اصلی برگزاری مسابقات قرآنی در کشور، گفت: بالاترین سطح برگزاری مسابقات قرآن در دست اداره اوقاف و امور خیریه است و انتظار داریم تا از اساتید مطرح کشوری برای آموزش در سبزوار دعوت کنند و اگرمسئولان یک قدم برای جامعه قرانی بردارند و دست آن‌ها را به گرمی فشار بدهند قطعاً قرآنیان چندین قدم به سمت آن‌ها بر می‌دارند ونتیجه زحمات را مسئولان در مسابقات قرآن با کسب افتخارات قرآنی توسط قرآن آموزان سبزواری و ترویج علوم و معارف قرآنی در جامعه به‌خوبی خواهند دید.

انتهای پیام

captcha